Ik begrijp je standpunt brugsmansia, maar mijn mening blijft wel van de jouwe verschillen.
Ik denk dat het beeld dat wij over de Islam hebben grotendeels komt door wat we in de media te zien krijgen,wat natuurlijk voornamelijk de "slechte,barbaarse" aspecten zijn die tegen ons westerse "verlicht" denken ingaan. Ik ken enkele moslims die helemaal niet volgens de bekende dogma's van hun geloof denken. Er zijn, net zoals in het Christendom énorm veel stromingen binnen de Islam, de ene natuurlijk al mediagenieker dan de andere. Ook wordt veel van het "wangedrag" en de fundamentalisering van enkele jonge moslims voor een groot deel net door de negatieve en defensieve kijk die wij op hen hebben. Het verstrengen/versterken van je geloof wordt zeker grotendeels veroorzaakt door het willen afzwakken ervan door buitenstaanders. Wij psychonauten verliezen er tenslotte ook ons geloof niet door, integendeel zelf,ondanks de bemoeienissen van buitenaf!
Daarnaast wil ik ook nog even wijzen dat er ook nog zeer veel christenen volgens middeleeuwse en extreem strenge dogma's leven.Kijk maar naar die echt wel grote groep creationisten (vooral dan in de VSA,maar het verspreidt zich vreemdgenoeg meer en meer), kijk maar naar hoe wijzelf 50 jaar geleden nog leefden,en hoe indrukwekkend snel dat veranderde. Tot 40 jaar geleden werden er bv in ierland ongetrouwde zwangere meisjes "ontvoerd" met toestemming van de familie en levenslang weggestopt om "god te dienen" (lees: zich kapot te werken voor het financieel gewin van moeder overste en de kerkfabriek). -Ik zag ooit de film "the magdalene sisters" in de les :wink: -
Wat ik wil zeggen is gewoon dat we niet teveel mogen stigmatiseren,dat dwingt velen in een defensieve houding, en dat maakt er een mens niet meteen rationeler op (kijk maar naar Ciskaatje Joldersma haar uitspraken als zij in de verdediging gaat :lol: ).
Waarover je dan weer wél veel gelijk hebt volgens mij is dat er zich inderdaad wel vaak vreselijke wantoestanden afspelen in de landen waar de sharia geldt, zoals de ophanging van jongens louter om hun geaardheid, de publieke steniging van vrouwen nadat ze verkracht zijn door een groep mannen... Maar ook hier zijn die landen weeral niet de enige,en ik geloof dat zo'n toestanden er kunnen plaatsvinden omdat het zeer instabiele regio's zijn,met een klimaat waarin de wet van de sterkste geldt. De man kan zich erg veel permitteren in zo'n situatie, en justificeert zijn daden via zijn geloof. Als je de geschiedenis van zulke landen bekijkt zie je dat ze vaak door westerse bemoeienissen in hun huidige klimaat beland zijn. Eens die regio's welvarender worden verdwijnt waarschijnlijk ook het extremisme. Maar inderdaad, die mensonterende toestanden vallen niet goed te praten!
Ketter: Ja en dan ga je mee naar huis en blijken die boekjes kul te zijn, en neucken zit er dan meestal ook niet in, mag je fijn met een biscuitje en een bakkie thee over de Here gaan zitten nadenken :lol:²
Ik ging het weer kort proberen houden...:roll:
Sorry voor eventuele typfouten of nonsens!
Bij deze,gegroet allemaal, en een vredige nacht gewenst!
TheSearch