Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Nogmaals een topic over een trip centrum!

Heb wat lokale krakers gesproken. Als de anti-kraakwet doorgevoerd wordt, kan er vanaf 1 januari niet meer gekraakt worden. Er schijnen in de buurt van Utrecht, tussen de A2 en A12 richting Den Bosch, een aantal boerderijen leeg te staan. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnenburg. Nieuwbouw vanaf 2013, plannen pas gereed vanaf eind 2009 (zie tekst hieronder):

plangebiedGrootDef.jpg

De ambitie van de Gemeente Utrecht is om in Rijnenburg 5000 tot 7000 woningen te bouwen. Uitgangspunt is het behoud van de kwaliteiten van het landschap, zodat wonen in het landschap een feit wordt. Naast woningen komt in Rijnenburg circa 130 hectare recreatief groen.

Om de voorbereiding van de woningbouw ten zuidwesten van de kruising van de A12 met de A2 mogelijk te maken heeft het college begin maart het startdocument Rijnenburg 'Wonen in het landschap' vastgesteld. Het startdocument is het begin van de planvorming voor Rijnenburg en is de basis voor het gesprek dat de gemeente Utrecht aangaat met belanghebbenden. De eerste stappen in de planvorming zijn het maken van een masterplan voor Rijnenburg en een onderzoek naar de milieueffecten (m.e.r.-procedure).

Vanwege de omvang van de opdracht wordt het maken van het masterplan Rijnenburg Europees aanbesteed. Naar verwachting is het masterplan Rijnenburg eind 2009 gereed. Naar verwachting kan uiterlijk in 2013 gestart worden met de bouw.

De ontwikkeling van Rijnenburg zal via een gezamenlijk project van de provincie Utrecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeente Utrecht plaatsvinden op basis van de meest actuele eisen en inzichten op het gebied van klimaat en duurzaamheid.

Groen en recreatie
Rijnenburg gaat een belangrijke bijdrage leveren aan het recreatieve groen in de regio. Er is Rijksgeld beschikbaar om in Rijnenburg ongeveer 130 hectare groen te realiseren. Het is de bedoeling dat het grootste deel hiervan komt te liggen aan de oostkant van de Meerndijk. De gemeente gaat onderzoeken of ruimte geboden kan worden aan recreatie- en sportvoorzieningen.

Ik weet totaal niks van kraken, maar dat lijkt me wel een mooie lokatie. :)

Dan word het noodzaak om voor 1 Januari een pand te hebben gekraakt ;) Ik heb nu even weinig tijd, maar ik zal zo er nog even dieper op in gaan.

CaduceusMercurius a dit:
Heb wat lokale krakers gesproken. Als de anti-kraakwet doorgevoerd wordt, kan er vanaf 1 januari niet meer gekraakt worden. Er schijnen in de buurt van Utrecht, tussen de A2 en A12 richting Den Bosch, een aantal boerderijen leeg te staan. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnenburg. Nieuwbouw vanaf 2013, plannen pas gereed vanaf eind 2009 (zie tekst hieronder):

Ik heb op het gebied van kraken het nieuws al een hele tijd niet meer in de gaten gehouden. Dus dat deze wetgeving vanaf 1 Januari ingevoerd zou gaan worden, dat was eigenlijk een beetje een verrassing. Maar goed, dit maakt op zich niets uit. Als we maar voor 1 Januari een pand gekraakt hebben ;)

Wat betreft die boerderijen, het is even afwachten hoe het zit met de leegstand van deze boerderijen. Maar in principe kan er in deze situatie met uitzondering een pand gekraakt worden dat nog geen jaar leeg staat. Dit kan omdat er al een bestemming is en het pand anders totdat de bestemming gerealiseerd wordt leeg blijft staan. Aan de andere kant word het wel lastig om ons zelf te verdedigen, dit ook weer in verband met de bestemming. Een ander probleem is, dat de politie niet altijd op de hoogte is van deze wetgeving. Maar mochten we een boerderij gaan kraken, dan zal ik zorgen dat er een advocaat geregeld is, die telefonisch de politie kan uitleggen hoe de vork in de steel zit.

Het is niet de beste situatie, maar aan de andere kant maakt dit ook niet echt uit, want we kunnen op deze manier wel de mogelijkheid krijgen om te zien, hoe een tripcentrum in de praktijk opgebouwd kan worden. Stel dat zoiets erg goed loopt, en er komen veel mensen etc, misschien dat er dan zelfs een mogelijkheid bestaat om het allemaal officieel te regelen.

Helaas is mijn auto nog steeds niet in orde, de zoveelste keer dat ik er voor niks geld aan uit heb gegeven. :cry: Maar met een beetje geluk doet hij het aankomende vrijdag weer. Dat zou betekenen dat ik Zaterdag naar Woerden zou kunnen rijden(anders aankomende week) en misschien ook een kijkje kan nemen bij deze boerderijen. Ik moet nog maar even zien hoe dat allemaal gaat lopen.

Groetjes,
Mystic.

Ik ga zo een kijkje nemen. Ik neem mijn camera mee, voor het geval ik iets vind. Het is maar 20 minuten hiervandaan. Wordt wel een drukke ochtend, want ik hoop ook de bestanden voor de flyers nog op tijd af te leveren.

De boven afgebeelde weg was geheel bewoond. Ik zag wel een grote los staande schuur die volgens mij niet meer gebruikt wordt (foto volgt).

Nou, is 'ie dan: de schuur. Ziet er vrij leeg en verwaarloosd uit. Tenzij het veebedrijf (eerste foto) daar in de warmere maanden varkens laat rondlopen of zo.

Ik denk dat die boer wel problemen kan gaan maken als je dat kraakt.
Het zou te gek zijn als je een deal met de eigenaar kan sluiten.

Ziet er geschikt uit!

Maar het zou inderdaad best problemen op kunnen leveren.

Ik las een tijd geleden wat over kraken, maar toch even wat vraagjes daarover:

Mag een eigenaar of gemeente je uit het gekraakte pand sturen?
En mag dat altijd gebeuren of zijn er voorwaarden aan zo'n verzoek?

Wanneer is iets 'gekraakt' en in hoeverre ben je dan de 'eigenaar' van het pand? :P

Sorry, ik heb nul kennis van kraken, maar ben wél nieuwsgierig. :D

Dat word hem niet :S Dit zou de hele juridische situatie ingewikkelder maken. Veel mensen denken dat het bij kraken slechts om een jaar leegstand gaat, maar dat is eigenlijk niet helemaal juist. Een pand kun je kraken, als het een jaar lang niet meer in gebruik is geweest. Bij een schuur zou het erg moeilijk zijn om aan te tonen dat het een jaar niet meer in gebruik is geweest, zeker als er een mogelijkheid is dat er dieren gevestigd kunnen worden. Je hebt daarnaast ook geen huisnummer en geen nuts voorzieningen etc. Zo kan ik helaas nog veel meer redenen verzinnen die een probleem kunnen zijn.

Bij een woning zou dit allemaal veel simpeler zijn.. We zullen dus echt door moeten zoeken :cry:

Twilight a dit:
Wanneer is iets 'gekraakt' en in hoeverre ben je dan de 'eigenaar' van het pand? Razz

Een woning of pand kan gekraakt worden als het dus langer als een jaar niet in gebruik is geweest. Als jij binnen weet te komen in zo'n huis of pand en je zet er een tafel, stoel en matras neer, dan heb je huisvrede gesticht. Je bent dan gewoon bewoner en je bent dus geen eigenaar. Je hebt wel alle rechten van een gewone bewoner, je kan je dus gewoon inschrijven op dat adres. En ook heb je recht op stroom, water en gas etc.

Twilight a dit:
Mag een eigenaar of gemeente je uit het gekraakte pand sturen?
En mag dat altijd gebeuren of zijn er voorwaarden aan zo'n verzoek?

De eigenaar kan, als een pand met succes gekraakt is, doormiddel van een civiele procedure jou uit het pand procederen. Hij moet dan wel een goede reden hebben tegenover de rechter, waarom het pand langer dan een jaar niet meer in gebruik is geweest. Een eigenaar mag jou er dus niet zomaar uitgooien. Sterker nog, hij mag niet eens zonder jou toestemming binnen komen. Dit levert in de praktijk tot soms hilarische situaties op, maar soms ook echt belabberde situaties.

Wat betreft een rechtszaak, die verlies je 9 van de 10 keer. Soms lukt het om nog een uitstel te krijgen, omdat een eigenaar eerst duidelijk moet aan kunnen aangeven wat hij in de toekomst met het pand van plan is. Maar een rechtszaak kost ook weer geld, waardoor eigenaren vaak een rechtszaak een aantal jaar laten wachten. Meestal kost het zobiezo wel tijd voor een eigenaar om een dagvaarding te regelen. Daar gaat meestal een aantal maanden overheen. En in sommige gevallen, gaat het om een speculant(iemand die met opzet woningen leeg laat staan, om daar zelf rijker van te worden.) die starten gewoon niet zomaar een rechtszaak. Tenzij hij ervaring heeft en het smerig speelt.

Dit heb ik zelf helaas mee moeten maken. De eigenaar had echt op een smerige manier de rechtszaak gewonnen. Wat mis ik de woning waar ik toen der tijd woonde. :cry: Sterker nog, wat mis ik die periode van burgelijke ongehoorzaamheid in mijn leven ;)

Ja, ik ben ook niet serieus van plan een schuur te gaan kraken. En eigenlijk ben ik ook niet van plan iets in de buurt te kraken. Ik wil meer richting de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Misschien zelfs Drenthe of Groningen, heb gehoord dat daar veel leeg staat. Het is belangrijk dat we een plek vinden waar we de ruimte hebben. Hier in het zogenaamde "Groene Hart" is het veel te druk.

CaduceusMercurius a dit:
Ja, ik ben ook niet serieus van plan een schuur te gaan kraken. En eigenlijk ben ik ook niet van plan iets in de buurt te kraken. Ik wil meer richting de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Misschien zelfs Drenthe of Groningen, heb gehoord dat daar veel leeg staat. Het is belangrijk dat we een plek vinden waar we de ruimte hebben. Hier in het zogenaamde "Groene Hart" is het veel te druk.

Ik zal ook nog even goed in de buurt van Zwolle gaan rond kijken, de veluwe ligt hier namelijk om de hoek ;). En misschien dat we binnenkort samen nog even kunnen gaan rond kijken in de buurt van de utrechtse heuvelrug. Een geschikte, rustgevende plaats is denk ik ook wel noodzaak.

Zelf heb ik lang en vaak nagedacht over een trip centrum. Het grote punt waar het op hangt is de ruimte en dan met name het gebrek aan financiën om een ruimte te realiseren. Om die reden ben ik zelf meer richting een opzet ala 'the secred Chief' gegaan als in gebruik maken van de ruimte van anderen maar dit zijn doorgaans huiskamers dus niet echt geschikt voor grote(re) groepen.

Kraken zou een oplossing kunnen zijn alleen kun je je afvragen of dit een reële optie is gezien onze vrienden in de regering die ook dat willen verbieden.

In plaats van te kraken zou er ook kunnen worden gekeken naar samenwerking met andere groepen die soortgelijke doelstellingen beogen maar dit zonder psychedelica doen. Een voorbeeld zou kunnen zijn een klooster in Nijmegen waar geregeld workshops sjamanisme plaatsvinden. In overleg met dat soort groepen, zou misschien een regeling kunnen worden getroffen om reizen te organiseren in zo'n ruimte. Het is dan denk ik wel van belang het heel politiek en voorzichtig aan te pakken en niet op te bellen met de melding 'mogen we paddo's gebruiken in jullie ruimte maar misschien onder het mom van een lezing, zo'n groep warm maken?' Vergeet niet dat er veel onwetendheid is, ook onder alternatieve/new age etc groepen op gebied van entheogenen en dat doorgaans wanneer men de onbevooroordeelde argumenten hoort, mensen vaak erg nieuwsgierig worden.

Ik denk dat een tripcentrum een goed idee is.
Het feit dat het gekraakt is hoeft niet aan de grote klok te hangen ofzo, en ook al is de overheid van plan kraken te verbieden kunnen we alsnog laten zien dat zo'n centrum in ieder geval mogelijk is.
Als ze er iets in zien kan er misschien wel zoiets op een vaste plek worden geopend.
Maar misschien denk ik te utopisch. :P

Wat is het beeld van de ruimte van anderen die dit idee zien zitten?
Wordt het gewoon één grote ruimte waar iedereen bij elkaar is of zijn er aparte ruimtes. Niet dat we dat voor het kiezen hebben ofzo, maar dan is dat wat duidelijker. :)

Twilight a dit:
Wordt het gewoon één grote ruimte waar iedereen bij elkaar is of zijn er aparte ruimtes. Niet dat we dat voor het kiezen hebben ofzo, maar dan is dat wat duidelijker. :)
Lijkt me goed als er een zaal ingericht wordt, voor lezingen, workshops en groepssessies. Maar er zullen ook aantrekkelijk ingerichte en goed geïsoleerde aparte ruimtes zijn voor individuele sessies, of waar mensen zich tijdens groepssessies kunnen terugtrekken als ze dat zouden willen. Alle ruimtes moeten goed geventileerd kunnen worden, met de mogelijkheid ze muisstil en pikkedonker te maken, ook overdag.

Twilight a dit:
Maar misschien denk ik te utopisch. Razz

Ach, ik denk ook altijd wel utopisch, tenminste als je het zo omschrijft. Maar als ik dan zie, wat ik met die utopische gedachten in het verleden voor elkaar gekregen heb, dan kan ik het utopisch denken alleen maar aanmoedigen.

Retour