Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Nogmaals een topic over een trip centrum!

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17/8/07
Naar aanleiding van een verschrikkelijke ervaring dat MindAstranaut heeft moeten doorstaan, kwam bij meerdere mensen weer het idee van een trip centrum omhoog. Een groot pand gaan huren om hier een trip centrum in te realiseren, is geen optie. Waarschijnlijk is de huur veel te hoog en de mogelijke opbrengst veel te laag. Kortom je zou teveel risico lopen. De enige andere optie die dan nog overblijft, is de optie die ik hier ook zelf al eens eerder heb besproken op het forum. Namelijk het kraken van een mooi afgelegen boerderij/pand.

Het voordeel van het kraken van een boerderij of een mooi afgelegen pandje, is dat je in de praktijk kunt gaan ondervinden of er genoeg aanloop is voor een dergelijk trip centrum. Misschien dat dan later alsnog gedacht kan worden aan het huren van een pand. Het pand zou daarnaast ook gebruikt kunnen worden om workshops en lezingen betreft psychedelica te organiseren.

Bij het kraken van een pand komt heel wat kijken. Ik zelf heb altijd trouw het kraak spreek uur in het oosten van het land geregeld en weet uit ervaring precies wat er moet gebeuren om een pand te kunnen kraken. Maar uit ervaring weet ik daarom ook dat er veel onverwachte dingen kunnen gebeuren. Denkend aan boze buren een knokploeg of een andere groep mensen die je uit het pand willen werken. Aangezien het pand gekraakt zou moeten gaan worden voor een trip centrum, verwacht ik zeker ook nog nieuwe problemen.... Maar wie niet waagt wie niet wint, niet waar? Het is in iedergeval een interessante en leerzame ervaring om uit te proberen. En er bestaat best wel grootte kans dat het allemaal wel los loopt en tot een succes zou kunnen leiden.

Als er meerdere mensen zijn die daadwerkelijk hier aan mee willen werken om dit te realiseren. Dan lijkt het mij erg handig om eerst is een keer in real life bij elkaar te gaan zitten om dit is gezamenlijk te kunnen bespreken. Dus wie wil er mee helpen aan het kraken van een pand?

je gaat een pand kraken(wat volgens mij al niet direct een positieve indruk maakt) om daar illegale substanties te gaan nemen.
ik denk niet dat dit veel kans tot slagen heeft.

misschien kan je beter eerst eens denken om een soort vzw of weet ik veel op te richten (met goedkeuring van de staat) om gecontroleerd drugsgebruik toe te staan.

je gaat een pand kraken(wat volgens mij al niet direct een positieve indruk maakt) om daar illegale substanties te gaan nemen.
Ayahuasca, salvia en paddo's zijn in Nederland legaal. Maar ik stel voor om de nadruk naar de buitenwereld toe te leggen op de therapeutische activiteiten, niet op wat we daar voor gebruiken. Laat ze eerst maar eens aandachtig luisteren naar wat we te vertellen hebben over meditatie, ademhalingsoefeningen en dergelijke. Nogmaals: als we het gebouw niet gebruiken/misbruiken voor het organiseren van luidruchtige (poly-drug) feesten, zullen de buren geen last van ons hebben. Wanneer je dat voor elkaar hebt (tevreden buren) kun je in Nederland heel veel doen.

CaduceusMercurius a dit:
Ayahuasca, salvia en paddo's zijn in Nederland legaal. Maar ik stel voor om de nadruk naar de buitenwereld toe te leggen op de therapeutische activiteiten, niet op wat we daar voor gebruiken. Laat ze eerst maar eens aandachtig luisteren naar wat we te vertellen hebben over meditatie, ademhalingsoefeningen en dergelijke. Nogmaals: als we het gebouw niet gebruiken/misbruiken voor het organiseren van luidruchtige (poly-drug) feesten, zullen de buren geen last van ons hebben. Wanneer je dat voor elkaar hebt (tevreden buren) kun je in Nederland heel veel doen.

Precies ;)

Als iemand langs wil komen om tussen mijn klanten door hierover te praten (of over andere projecten), de voordeur van Rijnstraat 2 in Woerden staat woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag de hele dag open. De winkel heet Ambrosia, en ligt op loopafstand van het station. Er is een ruimte achter waar we ongestoord kunnen praten en internetten. Zodra er een klant binnenwandelt gaat er een belletje. :)

Een tripcentrum.. wat een meesterlijk idee!!
Ik wil niet negatief zijn maar eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat wanneer het openbaar en zonder voorschriften is, dit betekent dat op een gegeven moment jantje de idioot er ook zal komen om de boel te verstieren..
Of is dit te negatief/doemdenkend?
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het wel goed geregeld moet worden :P
Maar wel echt een mooi idee!

Bastiaan a dit:
Een tripcentrum.. wat een meesterlijk idee!!
Ik wil niet negatief zijn maar eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat wanneer het openbaar en zonder voorschriften is, dit betekent dat op een gegeven moment jantje de idioot er ook zal komen om de boel te verstieren..
Of is dit te negatief/doemdenkend?
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het wel goed geregeld moet worden :P
Maar wel echt een mooi idee!

Het is dan uiteraard dan wel de bedoeling, dat het zo professional mogelijk opgezet gaat worden. Het zal dus niet zomaar een inloop centrum worden waar hippy's de hele dag rond kunnen gaan hangen. Ik denk dat als het zover mag komen, dat alle trip sessies, workshops en lezingen gewoon van te voren georganiseerd en voorzichtig aangekondigd zullen worden.

CaduceusMercurius a dit:
Als iemand langs wil komen om tussen mijn klanten door hierover te praten (of over andere projecten), de voordeur van Rijnstraat 2 in Woerden staat woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag de hele dag open. De winkel heet Ambrosia, en ligt op loopafstand van het station. Er is een ruimte achter waar we ongestoord kunnen praten en internetten. Zodra er een klant binnenwandelt gaat er een belletje. :)

Op het moment heb ik mijn auto kapot, maar aankomende maand word mijn auto als het goed is weer gemaakt. Ik denk dat ik dan even langs zal komen, het lijkt mij wel goed om dit idee is goed door te bespreken met iemand anders.

Ik heb een tip gekregen voor een leegstaand pand in De Meern. Ik vermoed dat er niet veel natuur in de buurt zal zijn, maar ik wil het pand wel even gaan bekijken. Helaas heb ik nog geen straatnaam, enkel een vage omschrijving.

CaduceusMercurius a dit:
Ik heb een tip gekregen voor een leegstaand pand in De Meern. Ik vermoed dat er niet veel natuur in de buurt zal zijn, maar ik wil het pand wel even gaan bekijken. Helaas heb ik nog geen straatnaam, enkel een vage omschrijving.

Nice :)

Hoewel je in principe elk pand kan kraken na een jaar leegstand, zijn er wel een aantal dingen waar je toch even op moet letten. Als je bijvoorbeeld een pand voor een langere periode wilt kraken, moet je zorgen dat je een pand vind dat min of meer in een vervallen staat verkeerd, maar waar nog wel in gewoond kan worden. Een vervallen boerderij zegt vaak iets over de bedoelingen die een eigenaar met het pand heeft.

Een eigenaar die een vervallen woning bezit, die meer dan een jaar leeg heeft gestaan, kan zich veel moeilijker verweren in de rechtzaal, dan een eigenaar die er alles aan heeft gedaan om zijn pand weer te verkopen. Daarom is het ook belangrijk wanneer je een pand hebt gevonden, om te achterhalen wie de eigenaar is. Dit is vrij makkelijk te doen via het kadaster.

Misschien is het handig om een aantal mogelijke locaties op te gaan zoeken en om dan is te gaan bekijken in welk pand we waarschijnlijk het langst zullen kunnen blijven zitten. Oh ja, als je gaat kijken bij het pand, moet je even kijken of je een beetje onopvallend een paar goede foto's kunt maken.

Je kan ook via een aantal websites, redelijk wat woningen opzoeken. Je moet dan opzoek naar foto's waarop te zien is dat het pand leeg staat. Deze woningen staan dan dus wel te koop, waardoor de kans op een lang verblijf wat omlaag gaat. Maar uit mijn ervaring is gebleken dat het soms wel de moeite waard kan zijn. Ik zal zodra mijn auto weer gemaakt is, ook een beetje her en der rond gaan kijken.

Groetjes,
Mystic.

Het gaat hier om een voormalig Chinees restaurant dat al jaren leeg staat. Het lijkt me niet echt wat, maar ik ga vanavond wel even kijken.

CaduceusMercurius a dit:
Het gaat hier om een voormalig Chinees restaurant dat al jaren leeg staat. Het lijkt me niet echt wat, maar ik ga vanavond wel even kijken.

Mwho, oude restaurants hebben vaak wel mooie ruimtes... :)

Dat wel, maar De Meern ligt nogal tussen snelwegen in. Ik ben bang dat er 's nachts geen echte stilte is.

M'n huis is m'n cocoon, iedere andere omgeving is geen baarmoeder waar ik in geborgenheid naakt kan worden. En dergelijke authoriteiten dienen met hun fikken hiervan af te blijven.

Een meditatie centrum is overigens een goed idee voor mensen die serieus willen helen en dat in veilige armen willen doen. Maar dan wel op wijze zoals het in de 'Hofman potion' documentaire wordt getoont. En ja, dat moet gebonden zijn aan kritische restricties aangezien het niet om drugsgebruik gaat. Het was min of meer Albert z'n wenst, de eerste 10 jaar voordat de Harvard jeugd LSD de wereld in gooide zijn er zeer succesvolle psycho therapieen mee uitgevoerd.

Overigens kun je op Ruigoord in Amsterdam wel het sfeertje vinden wat jij schetst Mystic. Maar tussen psychedelisch broederschap en geestelijke verlichting zit in mijn ogen nog een groot verschil. Geen v/d is beter, slechter of wat dan ook, maar ze dienen wel gescheiden te blijven.

brugmansia a dit:
Overigens kun je op Ruigoord in Amsterdam wel het sfeertje vinden wat jij schetst Mystic. Maar tussen psychedelisch broederschap en geestelijke verlichting zit in mijn ogen nog een groot verschil. Geen v/d is beter, slechter of wat dan ook, maar ze dienen wel gescheiden te blijven.

Ik ben wel is op ruigoord geweest, maar ik sta niet echt open voor die zweverige sfeer die ik daar vind rond hangen. Ruigoord is wat dat betreft duidelijk in handen van een aantal zweverige krakers. Daar zou ik mij dan toch echt duidelijk van willen gaan onderscheiden.

Maar kun je mij uitleggen waarom jij vind dat het psychedelische broederschap en geestelijke verlichting gescheiden zou moeten blijven?

Het openings bericht kwam op mij over als puur kraken. Maar daar zijn ook verschillende lagen in natuurlijk.

Ik denk dat een trip centrum iets heel anders is dan een plaats om ten samen te komen voor een entheogene beleving.

Wat ik eigenlijk bedoelde qua geestelijke verlichting was puur het 'verversen/zuiveren/genezen' van het geestelijke model van het individu dat dat wenst. Neutraliteit, los van elke invloedsfeer, geen politieke zin of wat dan ook. Eigenlijk naar Zwitsers model. Zoals getoont in de documentaire van de Hofmann potion, de eerste 10 jaren van begin jaren 50 tot begin jaren 60 waren zeer succesvol in die sfeer. Het ging om het individu zelf en geen grootschalige massa verandering. De psychedelische jaren 60 waren wat dat betreft een grote klucht. De insteek en aanvankelijke opzet moet zo sober en gedempt mogelijk zijn.

Waar ik eigenlijk naar toe wil, is dat het gebruik van entheogenen wordt herkent als zijnde een levenspad met dezelfde rechten als religie. Waarbij het bekend staat als een soort filosofische wijsheid die wat weg heeft van Buddisme.

Mijn waarneming, is dat het innemen van entheogenen in gezamelijke invloedssfeer op de lange termijn (>5 jaar) anders uitpakt dan wanneer het volgens het 'het stricte boekje' gebeurd waarbij bijv. mantra net zo'n grote rol speelt als inname van het middel zelf.

Persoonlijk vind ik dat in de psychedelische cultuur het 'drugsgebruik' teveel geaccentureerd is, terwijl geestelijke verlichting op de lange termijn afhankelijk is van talloze elementen waarvoor 'gestudeerd' dient te worden.

Persoonlijk vind ik dat in de psychedelische cultuur het 'drugsgebruik' teveel geaccentueerd is, terwijl geestelijke verlichting op de lange termijn afhankelijk is van talloze elementen waarvoor 'gestudeerd' dient te worden.
Ik luisterde vanochtend naar een gesprek tussen Alan Watts en Laura Huxley. Alan merkte op dat de werking van LSD in grote mate afhankelijk is van de rijkdom van je intellect. Hoe meer je al weet over het leven, hoe rijker de ervaring. Aldous Huxley bijvoorbeeld hield zich niet alleen bezig met LSD en mescaline, maar ook met "perennial philosophy", muziek, wetenschap en vele andere onderwerpen.

's Avonds luisterde ik naar een lezing van een professor filosofie, die in ging op de problematiek van Descartes z'n denkbeelden. Deze professor bevestigde mijn denkbeeld dat zowel een gebrek aan filosofie als een foutieve filosofie in de weg staan van verlichting en vooruitgang.

Zou ik ooit deel uit gaan maken van een soort tripcentrum of gemeenschap, dan zou ik er voorstander van zijn om een "filosofie" te ontwikkelen en uit te dragen. Met filosofie doel ik dan op een concept van het zelf en de wereld in de lijn van o.a. Alan Watts en (bepaalde!) wetenschappers, niet zozeer de inheemse culturen met hun volkstradities en mythologische lichtwezens (daar zijn al centra voor).

Magickmumu is wel geïnteresseerd.

@ CM
Ik probeer van de week even langs te komen om te praten.

Persoonlijk ben ik heel erg geïnteresseerd in de rituelen van inheemse culturen.
Ik zie geen conflict tussen de wetenschap en de ideeën van inheemse culturen.

Ik luister naar wetenschappers en deskundigen, maar ik ben ook geïnteresseerd in wat de sjamanen te vertellen hebben. Ik zie niet in waarom dat niet samen kan?

magickmumu a dit:
Persoonlijk ben ik heel erg geïnteresseerd in de rituelen van inheemse culturen.
Ik ook, maar je kunt inheemse culturen niet echt exporteren. Het alternatief is inheemse sjamanen met vliegtuigen hiernaartoe laten komen, maar of dat nu wel de bedoeling is (duur, milieuonvriendelijk, taalbarrière) vraag ik me af.

Retour