Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Dagvaarding Vlos

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17/8/07
Aanstaande dinsdag dient een kort geding van de Vereniging van Smartshophouders (VLOS) en een aantal smartshophouders tegen de Minister van VWS. De Voorzieningenrechter buigt zich dan over het verzoek om het paddoverbod buiten werking te stellen.

Naast een aantal principiële bezwaren van staatsrechtelijke aard voeren de smartshophouders aan dat de Minister van VWS niet in redelijkheid kan komen tot het besluit om verse paddo’s aan lijst II van de Opiumwet toe te voegen.

De Minister van VWS heeft niet daadwerkelijk aangetoond dat het gebruik van verse paddo’s leidt tot gezondheidsschade van de mens en aan de samenleving. De motivering van de Minister van VWS om tegen de adviezen van deskundigen in toch tot een verbod te besluiten, acht de VLOS volstrekt ontoereikend. Bovendien vinden de smartshophouders het verbod een veel te zwaar middel en zijn de te verwachten nadelige gevolgen van een verbod onvoldoende in het besluit afgewogen. Verder is de lijst met aangewezen paddenstoelen niet zorgvuldig tot stand gekomen. Van het overgrote deel van de aangewezen paddenstoelen is niet wetenschappelijk vastgesteld dat het gaat om paddo’s.

Tenslotte zijn in de besluitvorming de belangen van de smartshopbranche onvoldoende meegewogen.

Bestuur Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS)
21 december 2008

* De dagvaarding is op de VLOS-website te lezen en te downloaden.
(HIER)

* Het kort geding vindt plaats op dinsdag 25 november om 9.00 uur bij de Rechtbank Den Haag, Prins Clauslaan 60.
Bron / lees meer: Vlos.nl

Ja, ik ook.
Als de rechter op zondag niet naar de kerk gaat,
Zou het terug gedraaid kunnen worden.
helemaal als gewoon blijkt dat minister Klink gewoon een eigenwijze meneer is die graag zijn zin krijgt.
Gelukkig is er nog een rechter.
Eigenlijk heeft een minister in Nederland niks te vertellen :lol:

mrvn a dit:
helemaal als gewoon blijkt dat minister Klink gewoon een eigenwijze meneer is die graag zijn zin krijgt.

Iedereen met een beetje gezond verstand komt tot deze conclusie, dus nu maar hopen dat de rechter ook gezond is tussen de oren ;)

Ik hoop het ook heel erg!

Als het kort geding komende dinsdag al om 9 uur begint, hoe laat is dan ongeveer de uitspraak?

Volgens mij heeft Klink maar een paar lompe drogredenen om paddo's te verbieden, in tegenstelling tot de beargumentatie van het VLOS.
Als de logica de overhand heeft in die rechtzaak kan het gewoon niet anders dan dat het wordt terug gedraaid.

Het wordt spannend. Ik ben heel benieuwd naar de uitspraak. Mocht het verbod echt teruggedraaid worden dan gaat hier de champagne open en de vlag uit.
Maar zo ver is het nog niet, afwachten dus.

Niks champagne, om de overwinning te vieren een paddo-trip. :P

Morgen worden ik, een smartshopeigenaar en nog een paar mensen (ook anti-gedogers) geïnterviewd voor RTV Noord-Holland. Ik zal spreken als "ervaringsdeskundige". Ik mag dus vertellen over wat er gebeurt als je paddo's eet en waar je rekening mee moet houden. Ze willen ook graag dat ik wat paddo's eet, maar die middag moet ik eigenlijk werken. En ik zou ook niet het verkeerde voorbeeld willen geven van paddo's eten in een drukke omgeving. Maar mocht het morgen feest zijn, nou, wie weet...

CaduceusMercurius a dit:
Morgen worden ik, een smartshopeigenaar en nog een paar mensen (ook anti-gedogers) geïnterviewd voor RTV Noord-Holland. Ik zal spreken als "ervaringsdeskundige". Ik mag dus vertellen over wat er gebeurt als je paddo's eet en waar je rekening mee moet houden. Ze willen ook graag dat ik wat paddo's eet, maar die middag moet ik eigenlijk werken. En ik zou ook niet het verkeerde voorbeeld willen geven van paddo's eten in een drukke omgeving. Maar mocht het morgen feest zijn, nou, wie weet...

Ik zal morgen even kijken, volgens mij kan ik die zender hier ontvangen dus... :)

Twilight a dit:
Als het kort geding komende dinsdag al om 9 uur begint, hoe laat is dan ongeveer de uitspraak?

Ik denk dat de uitspraak nog wel even op zich laat wachten.

De agenda van Gerdi Verbeet zit al tot aan z'n strot toe vol en op het Binnenhof is het dossier omtrend paddo's echt een randje van een berg.

Weer opnieuw debatteren kost tijd. Alleen al vanwege prioriteitenstelling zullen de partijen hun standpunten misschien al ongewijzigd laten. Of beter gezegd de intern verantwoordelijke van de tegehangende partijen want de fractie discipline betreft vaak blindelingse aanname van alle leden v/d desbetreffende partij die afgaat op de tem van de verantwoordelijk op het dossier binnen hun partij.

Ik mag hopen dat die rechtzaak wat stevige fundamenten voor ons oplevert. Zo niet, alle inzet, gesprekken en voorvoering ten spijt vrees. De harde realiteit is dat wij voor hun een roepend groepje zijn.

Eigenlijk had VLOS misschien daarnaast ook een lobbyist kunnen benaderen om intern bij de VVD of andere partij in het politieke kantoor in Den Haag te lobbyen voor een ander standpunt met bijvoorbeeld de heer Teeven. Hetgeen 22 stemmen zou kunnen opleveren gezien de fractiediscipline, waarmee de Kamer meerderheid gekantelt zou zijn. Klinkt als minister kan dan niets verbieden, de Tweede Kamer is namelijk het hoogste orgaan in Nederland en die gaat over een verbod. Dat Klink speerpunt wordt opzichzelf is dus niet geheel terecht.

Er lopen er nu al talloze lobbyisten rond in de wandelgangen van Den Haag voor de meest kleine dossiers. Misschien had dit omtrent dit diplomatieke vraagstuk net zo goed gekund. Of misschien kan het nog wel...

mysticwarrior a dit:
Twilight a dit:

Ik denk dat de uitspraak nog wel even op zich laat wachten.

Uitspraak is 28 november

Nou, kom net uit Den Haag. Opkomst vond ik een beetje mager moet ik zeggen. Ik denk dat er maar een mannetje of 25/30 was.

Uitspraak is er niet gedaan > vrijdag aanstaande, 10 uur... De rechter vond het een ingewikkelde kwestie, maar besefte ook dat 1 december heel dicht bij is. Kans is groot dat aanstaande vrijdag dan ook een 'voorlopige', dus geen definitieve, uitspraak gedaan wordt.

Mijn mening:
De advocaat van het VLOS had een ijzersterk verhaal met goede argumenten. Mijn mening als leek is dat de landsadvocaat redelijk het onderspit dolf. Al zal het je niet gek in de oren klinken dat ik niet helemaal objectief was.

Alleen of het juridisch ook ijzersterk was van de VLOS; daar heb ik m'n twijfels over. Bijvoorbeeld het CAM rapport. Een belangrijk argument van het VLOS is dat de minister geen rekening houdt met het advies van het CAM. Sterker, de regering heeft nog nooit (NOOIT) een advies van het CAM niet opgevolgd. En nu dus voor de 1e keer wel. Vond de rechter een erg interessant argument. Maar vervolgens de landsadvocaat die zegt dat er nergens in de wet staat dat de minister dat verplicht is om op te volgen. Dat ie het de keren daarvoor wel opvolgde, ok, maar dat was ie ook niet verplicht. Tjaa, wat moet je dan?

Ik weet het niet hoor. Ik blijf wel hoop hebben dat deze wet in deze vorm niet doorgaat. Die kans is best reeel, denk ik. Maar dat zal simpelweg uitstel van executie zijn. Als ie nou niet doorgaat, dan krijgen we in 2009 een wet die wel geaccepteerd zal worden.

Kon je er zo binnen lopen?
Dat wist ik helemaal niet.
Nouja, ik moest helaas toch op school zijn, maar anders was ik zeker gekomen.
Mycophile a dit:
Maar vervolgens de landsadvocaat die zegt dat er nergens in de wet staat dat de minister dat verplicht is om op te volgen. Dat ie het de keren daarvoor wel opvolgde, ok, maar dat was ie ook niet verplicht. Tjaa, wat moet je dan?
Vind dit ook zo'n argument van niks. Daar kan ik me echt boos om maken.
Maarja, als je als advocaat zoiets belachelijks moet verdedigen dan ga je Klink wel napraten natuurlijk.
Wat voor waarde heeft het nou om te zeggen dat Klink zoiets mag negeren? Dat benadrukt toch gewoon zijn stompzinnigheid? Zoiets kan de rechter gewoon niet serieus nemen.

Twilight a dit:
Kon je er zo binnen lopen?
Dat wist ik helemaal niet.
Rechtszittingen zijn openbaar, dus je mag altijd naar binnen lopen. Uitzonderingen daargelaten...

Twilight a dit:
Mycophile a dit:
Maar vervolgens de landsadvocaat die zegt dat er nergens in de wet staat dat de minister dat verplicht is om op te volgen. Dat ie het de keren daarvoor wel opvolgde, ok, maar dat was ie ook niet verplicht. Tjaa, wat moet je dan?
Vind dit ook zo'n argument van niks. Daar kan ik me echt boos om maken.
En dat is het 'm juist. Voor ons, en waarschijnlijk ook de neutrale toeschouwer, is dat een onzin argument. Juridisch gezien is er niet zoveel fout mee. 'n advies is een advies. Er wordt nergens gerept over het feit dat het CAM een 'bindend advies' kan uitbrengen.

Maar moet Ab Klink niet een krachtiger argument hebben voor het paddoverbod, anders dan het gebruik van paddo's niet overeen komt met de normen en waarden van het CDA?

Met andere worden kunnen de ministers zomaar een wet invoeren, gewoon omdat zij het zo willen?

Blijkbaar wel ja.
Gewoon omdat de stem van de minister beslissend is en die van het CAM niet.
Erg flauw om daar dus je argumenten op te baseren.
Ik hoop dat het door het hoofd van die rechter door dringt dat het argument nergens op slaat.
Anders slaat het hele politieke stelsel nergens meer op.

Retour