Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Brochure "De waarheid over drugs"

zo weinig!?!?! :wink:

Ik zou de folder niet speciaal richten op de war on drugs. Het wordt dan alweer direct politiek getint en zo...

De folder op zich zou eerder een klimaat creëren waar de war on drugs niet gepikt wordt.

Misschien ook op een aparte website waarnaar verwezen wordt op de folder?

Goed idee Meduzz!

Het is belangrijk dat de informatie goed toegankelijk en duidelijk.
Op een website kan meer informatie over de verschillende tripmiddelen. :)

Ik denk ook niet dat je alle redenen waarom mensen drugs nemen zou hoeven noemen, dat kan altijd op een of andere site waar je naar verwijst.

Natuurlijk hoeven ze niet allemaal, maar ik denk dat de belangrijkste erin moeten staan; Wat ik heb gemerkt is dat mensen om mij heen denken dat je met paddestoelen je alleen maar als een idioot gaat gedragen en alleen maar lol hebt. Ze hebben geen idee wat LSD met je doet, of MDMA. Het is allemaal verslavend, schadelijk voor het lichaam, je wilt de realiteit ontvluchten, en na een tijdje ga je er dood aan. Dat soort vooroordelen help ik graag de wereld uit. Je vooral richten op psychologische/medische voordelen is naar mijn mening niet voldoende.

Een website vind ik een uitstekend idee!

Een extra website kan geen kwaad, maar ik zou niet via deze brochure (via de website) te traceren willen zijn. Ook zou ik niet weer maanden willen wachten tot een bepaalde website af is.

Liever dus een folder die we overal kunnen verspreiden zonder dat een bepaalde groep individuen daar voor gestraft kan worden (niet zozeer wegens de inhoud, maar omdat het zonder verguning uitdelen van folders op straat verboden is, of denk aan de Nee-Nee stickers op brievenbussen waar we ons niets van moeten aantrekken omdat het hier noch om reclame, noch om een huis-aan-huis blad gaat).

De war on drugs is zeer complex. Te complex voor een korte folder. En spiritualiteit is behalve complex ook erg vaag. Je kunt wel schrijven dat mensen het al duizenden jaren gebruiken voor inspiratie en innerlijke ontwikkeling, ook in religieuze context, maar je kunt daar beter niet te diep op in gaan. De geïnteresseerden zullen zelf op zoek gaan naar antwoorden, en al gauw leren over mystieke intellectuelen als Aldous Huxley, Alan Watts, Albert Hofmann etc. en de vele entheogene stromingen van tegenwoordig (Santo Daime etc.).

De belangrijkste conclusies van wetenschappelijk onderzoek kun je echter vrij makkelijk en duidelijk opsommen. En als je de taal simpel houdt, zullen mensen het met interesse lezen: "Wiet goed tegen kanker?! Paddo's goed tegen sommige vormen van migraine??!!"

Vrijwel elke Nederlander kent wel iemand met staar, MS, kanker of migraine. Maar wie weet dat cannabis en psychedelica veelbelovend zijn voor deze aandoeningen? Dit is informatie die als een lopend vuurtje rond zal gaan, als we het slim aanpakken.

Ik vind het een goed idee, maar ik werk in een drukkerij als drukker en kan je vertellen dat drukwerk niet goedkoop is. Oké het ligt een beetje aan of het fullcolorwerk wordt en aan het papier enzo maar dan nog drukwerk is vrij prijzig

mrvn a dit:
Ik vind het een goed idee, maar ik werk in een drukkerij als drukker en kan je vertellen dat drukwerk niet goedkoop is. Oké het ligt een beetje aan of het fullcolorwerk wordt en aan het papier enzo maar dan nog drukwerk is vrij prijzig
Ik heb ervaring met A6jes, twee kanten verschillend bedrukt:

A6
105mm x 148mm
300 grams MC gesatineerd
Afgewerkt met glansvernis
Dubbelzijdig full colour
Raster 84 (210 lpi),
computer to plate
Volledig afgewerkt

5000 stuks: 99 euro excl. BTW

Misschien kunnen we twee versies maken: een kleurenversie om uit te delen, en een goedkopere zwart-wit versie om van deur tot deur te verspreiden.

CaduceusMercurius a dit:
mrvn a dit:
Ik heb ervaring met A6jes, twee kanten verschillend bedrukt:

A6
105mm x 148mm
300 grams MC gesatineerd
Afgewerkt met glansvernis
Dubbelzijdig full colour
Raster 84 (210 lpi),
computer to plate
Volledig afgewerkt

5000 stuks: 99 euro excl. BTW

Misschien kunnen we twee versies maken: een kleurenversie om uit te delen, en een goedkopere zwart-wit versie om van deur tot deur te verspreiden.

Goed idee ;) Ook ik zal dan zeker helpen met het verspreiden....

Twilight a dit:
Mooi stukje!

Alleen denk ik dat er met nadruk vooral bij XTC moet staan dat het riskant is om het in combinatie met alcohol te gebruiken.
Goeie, ik zal het toevoegen.

Misschien als er nog websites op vermeld worden, zoals:

www.unitydrugs.nl
www.jellinek.nl

en natuurlijk psychonaut.com
Ik heb net Unitydrugs bezocht, ziet er goed uit. Jellinek heeft veel informatie, maar is die organisatie niet heel erg op verslaving en preventie gericht? Psychonaut.com is te onvoorspelbaar, is meer voor insiders dan jan en alleman.

EDIT: Dit is een oude versie.

Hier is de nieuwe versie. Feedback is nog steeds welkom, want dit gaan vrij grote oplages worden. Staan er onwaarheden in? Moeilijk leesbare zinnen die beter kunnen?
Ik ga zo kijken hoe groot de letters zijn als ik dit op twee kanten van een A6je zet.

De wetgeving verandert, maar dit zijn de onveranderlijke
FEITEN OVER WIET EN PSYCHEDELICA

Wiet en hasj, gemaakt van de bloemetjes van de cannabis plant, bevatten bestanddelen die selectief kankercellen doden en de misselijkheid van chemotherapie bestrijden. Cannabis wordt ook toegepast bij staar, AIDS, MS en diverse pijnklachten. Cannabis is niet lichamelijk verslavend en heeft voor zover bekend geen nadelige invloed op de rijvaardigheid. Geestelijke verslaving of andere vormen van misbruik komen soms voor bij mensen met emotionele en sociale problemen. Cannabis wordt vanouds gegeten en gerookt, waarbij de vezels en zaden van de hennepplant zelf gebruikt werden voor het maken van touw en olie. Roken is ongezond, maar cannabis kan ook verdampt worden in een vaporizer, of verdamper, waarmee men zonder de keel en longen te belasten de werkzame bestanddelen kan inademen.

Paddo's vallen net als LSD en mescaline onder de psychedelica. Hun werkzame bestanddelen zijn veelvuldig toegepast in psychotherapie, met name in de jaren '50 en '60, voordat de regering deze stoffen verbood. Ze kunnen gebruikt worden om verslaving aan alcohol en opiaten te doorbreken of andere psychische problemen te behandelen. Psilocybine, de werkzame stof in paddo's, wordt met succes toegepast door mensen met clusterhoofdpijnen en migraine. De natuurlijke varianten (bepaalde paddenstoelen, cactussen en vele andere planten) worden al duizenden jaren gebruikt in religieuze context en als onderdeel van het sjamanisme. Psychedelica stellen het bewustzijn tijdelijk af op een andere manier van denken, voelen en zien. Mystieke ervaringen zijn vooral voor geoefende gebruikers vrij algemeen.

Voordat LSD verboden werd, behaalden psychiaters veelbelovende resultaten bij onder andere autisme en alcoholverslaving. In 2008 wordt er in Zwitserland, na een onderbreking van dertig jaar, weer onderzoek gedaan naar de therapeutische toepassing van LSD ter behandeling van angst bij terminale kankerpatiënten.

De meeste mensen gebruiken psychedelische middelen hooguit enkele keren per jaar. Ze zijn niet verslavend en overdoseren is vrijwel onmogelijk. In verband met de intensiteit van de ervaring wordt echter afgeraden deze middelen in het openbaar te gebruiken. Paddo's, LSD, mescaline en andere psychedelica zijn geschikt voor gebruik thuis, in religieuze context of in psychotherapeutische sessies.

Andere middelen

MDMA staat ook wel bekend als XTC of Ecstasy. Hoewel veel mensen het middel als euforisch ervaren, beschrijven psychologen het middel als een empathogeen: een middel dat begrip voor anderen stimuleert. Het werd lange tijd toegepast door psychotherapeuten bij patiënten met posttraumatische stress en relatieproblemen, maar vond ook al gauw gretis aftrek in het uitgaansleven. Op dit moment wordt er weer onderzoek gedaan naar de therapeutische toepassingen van MDMA. Recreatief gebruik vindt nog steeds veel plaats op dansfeesten en festivals. Het is belangrijk dat de gebruiker daarbij voldoende water, frisdrank of vruchtensap drinkt, en het middel niet vaker dan eens per maand gebruikt.

Speed en cocaïne werken stimulerend en euforisch. Ze zijn verslavend, ongezond en hebben geen psychotherapeutisch potentieel. Bij vrijwel alle gevallen van zinloos geweld en roekeloos rijgedrag is behalve alcohol ook cocaïne betrokken. Waar de psychedelica of "entheogenen" het ego doen vervagen en "het goddelijke vanbinnen" openbaren, stimuleren drugs als cocaïne juist egoïstisch, zelfingenomen en materialistisch gedrag, soms zelfs agressie en vandalisme. De cocaïne-handel is bovendien een bron van ellende voor het land van herkomst en zware criminaliteit in de rest van de wereld.

Van de productie en het gebruik van cannabis, psychedelica en MDMA hoeft niemand last te hebben. De meeste huidige gebruikers zijn niemand ten last. Uitzonderingen in de vorm van jointjes rokende hangjongeren of onverantwoordelijke toeristen zullen er wellicht altijd blijven, of de middelen nu legaal zijn of niet.

Eigen baas in eigen brein

Geen door de Europese Unie afgedwongen of door Christelijke politici opgedrongen wet zal ons ervan weerhouden onze heilzame kristallen en heilige planten tot ons te nemen, éénheid te ervaren en het goddelijke te beleven. De natuur is heilig, zonder uitzondering. Wij bepalen zelf welke zaden we in de aarde stoppen, en welk sacrament we oogsten. Politici en justitie, richt uw peilen op de cocaïne-handel, en kijk daarbij kritisch naar de rol van de CIA. Legaliseer cannabis, alle paddenstoelen (droog of vers), LSD, DMT en MDMA. Stimuleer wetenschappelijk onderzoek naar deze stoffen door psychologen en medici.

Meer informatie:
www.stichtingopen.nl
www.ditiseentrip.nl
www.unitydrugs.nl
www.erowid.org
www.maps.org

Goed initiatief! Ik merk in mijn eigen omgeving ook dat veel mensen niet weten wat bepaalde drugs precies inhouden (terwijl ze soms wel gebruiken).
Ik denk alleen dat je de Christelijke politici beter niet kan noemen in het laatste stukje. Ik denk dat mensen die de tekst eigenlijk wel goed vinden daardoor hun oordeel zullen veranderen. Misschien is 'gewoon' politici een optie?

^Je kunt inderdaad beter het feit benoemen dat drugs in veel landen steeds meer de illegaliteit in worden geduwd, dan met de vinger wijzen.

OK, ik zal het aanpassen. Lijkt mij ook beter.

CaduceusMercurius a dit:
Cannabis (...) heeft voor zover bekend geen nadelige invloed op de rijvaardigheid.
Dit vind ik zelf een beetje ongeloofwaardig. Wanneer iemand enorm stoned is is ie volgens mij net zo goed als iemand die dronken is, minder goed in staat tot autorijden. Mensen weten dat denk ik wel, ik zou alles dat niet helemaal klopt weglaten :) Dan blijft het een stevig verhaal.

De meeste mensen gebruiken psychedelische middelen hooguit enkele keren per jaar. Ze zijn niet verslavend en overdoseren is vrijwel onmogelijk.
Ik zou van 'ze' 'psychedelische middelen' of 'deze middelen' maken. Misschien kan er ook nog iets bij van 'het merendeel van de mensen die een psychedelische ervaring hebben gehad, ziet deze ook jaren achteraf nog als zinvol en een verrijking van zijn leven' ofzo (misschien verwijzen naar het recente onderzoek van Griffiths et al.). Verder zou ik nog toevoegen dat psychedelica lichamelijk niet schadelijk zijn. Daar bestaan ook veel misverstanden over.

Psilocybine, de werkzame stof in paddo's, wordt met succes toegepast door mensen met clusterhoofdpijnen en migraine.
Hierbij maakt een bijzinnetje dat duidelijk maakt dat die toepassing heel veelbelovend is, maar door verboden en taboes slechts hier en daar gebeurt, het punt nog een stuk duidelijker :) .

maar vond ook al gauw gretis aftrek in het uitgaansleven.

Bij vrijwel alle gevallen van zinloos geweld en roekeloos rijgedrag is behalve alcohol ook cocaïne betrokken.
Dit komt op mij ongeloofwaardig over, volgens mij klopt het niet.

onze heilzame kristallen en heilige planten tot ons te nemen
Vind ik te zweverig klinken! Je verliest er veel lezers mee (misschienook met het 'christelijke politici' in de zin ervoor). Ik zou het echt heel down-to-earth houden. Het woord 'sacrament' zou ik ook vermijden.

Verder weet ik niet zo goed namens hoevelen je spreekt, als je wel pleit voor harde repressie van cocaine. Niet namens mij, eerlijk gezegd. Maar dat is een keuze, het wekt bij bepaalde lezers misschien wel extra sympathie wanneer je aangeeft wél voor de harde lijn te zijn voor andere middelen.

Een paar snelle feiten over de war on drugs zouden ook wel op zijn plaats zijn, b.v. simpelweg aangeven wat het kost, en het feit noemen dat er in de wereld nergens een verband te zien is tussen sterkte van repressie en mate van gebruik en misbruik van drugs.

Ik vind het verder wel een sterk stukje :) . Mooi initiatief.

Een prachtig initiatief CaduceusMercurius!!

Tevens kan ik me ook volledig vinden in de suggesties die JJJ naarvoorschoof. Down to earth blijven is -samen met enkel 100% geloofwaardige informatie naarvoorschuiven- essentieel om geloofwaardig over te komen.

Nogmaals: prachtig initiatief en geweldig dat je zo open staat voor sugesties! :)

En indien je de flyer ook in België wilt verspreiden, laat maar weten, dan ga ik proberen ook een steentje bij te dragen!

O, nog iets, is dit werkelijk zo'n low budget actie?Hoe flik je dat als je duizenden flyers wilt afdrukken? Financiering door smartshops e.d.? :)

Succes!

Ziet er al beter uit zo!
En ik kan me ook wel vinden in wat JJJ zegt.
Het kan inderdaad beter wat meer down-to-earth zijn,
gewoon droge feiten over tripmiddelen zonder te veel een kant te kiezen.

CaduceusMercurius a dit:
Ik heb net Unitydrugs bezocht, ziet er goed uit. Jellinek heeft veel informatie, maar is die organisatie niet heel erg op verslaving en preventie gericht? Psychonaut.com is te onvoorspelbaar, is meer voor insiders dan jan en alleman.
Jellinek is inderdaad verslaving gericht. Maar ondanks dat hebben ze wel een duidelijk standpunt wat betreft verboden e.d.
Ze vertellen in ieder geval wel de waarheid over drugs, ze zijn eerlijk, en dat is fijn.

Unitydrugs is een soort vrijwilligerstak van het Jellinek kliniek, om deze reden zou jellinek.nl er niet persé bij hoeven. Het gaat ze om de eerste plaats om informatie verschaffen en het voorlichten. Ze hebben vaak stands op grote dance feesten waar mensen drugs kunnen laten testen en terecht kunnen voor informatie en hulp.
Een erg goed initiatief dus, vandaar dat ik het er ook wel bij vond passen. :)

Ook ik ben het eens met de suggesties van JJJ.

Ik zou wel iets over het rijgedrag erin willen laten, maar zou welllicht moeten schrijven dat "tests hebben aangetoond dat het roken van twee joints geen nadelige invloed had op de rijvaardigheid." (Een van deze tests is gedaan voor een Brits televisieprogramma, waarbij een rij-examinator de rijvaardigheid beoordeelde. De beelden hiervan staan online. Het is nog nooit aangetoond dat cannabis, zonder alcohol, de rijvaardigheid nadelig beïnvloedt. Er zijn alleen cijfers van cannabis én alcohol. Ik vind best dat we ons in de folder mogen verdedigen tegen de onwetenschappelijke controle op cannabisgebruik in het verkeer, waarbij een joint gelijkgesteld wordt aan een glas bier. Mag de Bob dan ook al niet blowen? Flauw hoor. Bovendien: SWIM heeft vrij vaak knetterstoned achter het stuur gezeten, bijvoorbeeld na vele, vele bonghits in de file. Ik vraag me echt af hoe ongelofelijk apestoned ik wel niet moet zijn voordat ik onveiliger begin te rijden.

In de alinea over zinloos geweld zou "in vrijwel alle gevallen" beter "in veel gevallen" geschreven kunnen worden.

Ik zal de tekst nog eens onder handen nemen.

O, nog iets, is dit werkelijk zo'n low budget actie?Hoe flik je dat als je duizenden flyers wilt afdrukken? Financiering door smartshops e.d.?
Ja, het ontwikkelen van de folder kost helemaal niks. Daarna is het aan degenen die de folder willen verspreiden hoe ze een doosje van 5000 stuks willen bekostigen. Ik heb er best 120 euro voor over om 5000 mensen in mijn buurt met deze informatie te confronteren. Misschien de coffeeshop aan de andere kant van de stad ook wel. En jij, lezer van dit topic. Zouden jij en je vrienden 120 euro bij elkaar kunnen/willen sparen om lokaal de boel op stelten te zetten?

Met andere woorden: we drukken één doos tegelijk (of een paar), en zien wel wie er de komende decennia voor zal betalen. Ik betaal in ieder geval de eerste doos.

De onderzoeken in de jaren zestig zijn zeer omstreden en zou ik niet in het stukje over de middelen zelf zetten.
Eerder zou ik later in de folder iets neerzetten als: "In de jarig zestig en zeventig werd veel onderzoek gedaan naar de psychedelica paddo's en LSD. Er werd echter te roekeloos met (te hoge dosissen van) middelen, zonder duidelijk van tevoren uitgedokterde hypothesen en psychotherapeutische begeleiding op patienten geexpirimenteerd."
Of ja.. ik weet het eigenlijk niet helemaal precies, maar iig een stukje over de expirimenten in de jaren zestig en waarom en wie het toen eigenlijk verpest hebben.
Natuurlijk ook de positieve resultaten uitlichten maar ook vooral wat er toen mis is gegaan waardoor het verboden werd en waardoor de misvattingen ontstonden.
Tegenwoordig hebben we meer kennis en techniek die ons in staat stellen deze middelen beter te onderzoeken.
Door de taboes en misvattingen die erop rusten gebeurt dit echter nog veel te weinig met als resultaat dat we van veel middelen te weinig weten.
Zoiets misschien.
In de post van Fork in het paddoverbod topic op de vierde pagina staan ook misschien nog bruikbare dingen.
richt uw peilen
moet pijlen zijn
:O deze folder word wel mooi

De wetgeving verandert, maar dit zijn de onveranderlijke
FEITEN OVER WIET EN PSYCHEDELICA

Wiet en hasj, gemaakt van de bloemetjes van de cannabis plant, bevatten bestanddelen die selectief kankercellen doden en de misselijkheid van chemotherapie bestrijden. Cannabis wordt ook toegepast bij staar, AIDS, MS en diverse pijnklachten. Cannabis is niet lichamelijk verslavend. Onderzoeken hebben geen nadelige invloed op de rijvaardigheid aangetoond. Geestelijke verslaving of andere vormen van misbruik komen soms voor bij mensen met psychische en maatschappelijke problemen. Net als bij alcohol weet de overgrote meerderheid van gebruikers prima maat te houden. Cannabis wordt vanouds gegeten en gerookt, waarbij de vezels en zaden van de hennepplant gebruikt werden voor het maken van touw, papier en olie. Roken is ongezond, maar cannabis kan ook verdampt worden in een vaporizer, waarmee men volgens de Universiteit van Leiden zonder de keel en longen te belasten de werkzame bestanddelen kan inademen.

Paddo's vallen net als LSD en mescaline onder de psychedelica. Hun werkzame bestanddelen zijn veelvuldig toegepast in psychotherapie, met name in de jaren '50 en '60, voordat de regering deze stoffen verbood. Ze kunnen gebruikt worden om verslaving aan alcohol en opiaten te beëindigen, of andere psychische en psychosomatische problemen te behandelen. Psilocybine, de werkzame stof in paddo's, wordt met succes toegepast door mensen met migraine en de bijna ondraaglijke clusterhoofdpijn (zie clusterbusters.com), al gebeurt dit door de illegale status van deze stof nog op kleine schaal.

De natuurlijke psychedelica (paddenstoelen, cactussen en vele andere planten) worden al duizenden jaren door mensen gebruikt in religieuze ceremonies en als onderdeel van het sjamanisme. Psychedelica stellen het bewustzijn tijdelijk af op een andere manier van denken, voelen en zien. Mystieke ervaringen zijn vooral voor geoefende gebruikers vrij algemeen.

Voordat LSD verboden werd, behaalden psychiaters veelbelovende resultaten bij onder andere autisme en alcoholverslaving. Al het onderzoek werd echter gestaakt toen LSD in 1966 wereldwijd verboden werd. Na een onderbreking van dertig jaar wordt er tegenwoordig weer onderzoek gedaan naar de therapeutische toepassing van LSD, dit maal ter behandeling van angst bij terminale kankerpatiënten.

De meeste mensen gebruiken maar eens in de zoveel maanden een psychedelisch middel, omdat de ervaring zo overweldigend is dat men de tijd wil nemen om het allemaal een plek te geven en met de nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Psychedelica zijn niet verslavend, niet ongezond en overdoseren is vrijwel onmogelijk. In verband met de intensiteit van de ervaring wordt echter sterk afgeraden deze middelen in het openbaar of in druk gezelschap te gebruiken. Paddo's, LSD, mescaline en andere psychedelica zijn geschikt voor gebruik thuis, in de natuur, in religieuze context of in psychotherapeutische sessies.

Niet echt psychedelisch maar voor velen wel geestverruimend is MDMA, dat ook wel bekend staat als XTC of Ecstasy. Hoewel veel mensen het middel als euforisch ervaren, beschrijven psychologen het middel als een empathogeen: een middel dat begrip voor anderen stimuleert, zowel tijdens de ervaring zelf als erna. Het werd lange tijd toegepast door psychotherapeuten bij patiënten met relatieproblemen. Het vond als "love drug" ook gretig aftrek in het uitgaansleven, waardoor het in 1984 helaas verboden werd. Op dit moment wordt er weer onderzoek gedaan naar de uitwerking van MDMA op posttraumatische stress-stoornis (PTSS). Recreatief gebruik vindt nog steeds veel plaats op dansfeesten en festivals. Het is belangrijk dat de gebruiker daarbij voldoende water, frisdrank of vruchtensap drinkt, de gangbare dosering niet overschrijdt en het middel niet vaker dan eens per maand gebruikt.

Baas in eigen brein

Geen door de Europese Unie afgedwongen of door politici opgedrongen wet zal mensen ervan weerhouden deze bijzondere planten en chemische verbindingen tot zich te nemen. Het verbieden van een middel heeft nog nooit tot minder gebruik geleid, enkel tot minder veilig gebruik.

Het verbieden van drugs schept altijd een nieuwe groep criminelen en "verslaafden" die behandeling nodig hebben of moeten worden gestraft. De mensen in de industrie hieromheen zullen altijd een verbod blijven ondersteunen omdat hun inkomsten ervan afhankelijk zijn. Maar door een verbod raken sociale structuren verloren waarbinnen mensen op een verstandige manier met drugs om leren gaan. Wetenschappelijk onderzoek en objectieve voorlichting worden gestaakt. Hierdoor ontstaan steeds meer problemen, die men tevergeefs met een nog hardere aanpak zal proberen te bestrijden.

De oplossing: volledige legalisatie. Mensen zijn slim en bewust genoeg om op een verstandige manier met drugs om te gaan. Zeker als zij voor objectieve feiten over drugs terecht kunnen bij instanties of websites, zodat een weloverwogen afweging gemaakt kan worden. Het raakt uit de taboesfeer, waardoor mensen opener zijn over hun gebruik en misbruik daardoor eerder door vrienden of familie kan worden gesignaleerd.

Meer informatie:
www.stichtingopen.nl
www.ditiseentrip.nl
www.unitydrugs.nl
www.erowid.org
www.maps.org

Retour