Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Brochure "De waarheid over drugs"

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14/7/07
Stel, we maken een folder waarin we enkel en alleen de harde feiten over 'drugs' op een rijtje zetten (volgens mij had iemand vorig jaar een soortgelijk idee m.b.t. de paddo, maar ik heb er nooit meer iets over gehoord). Volkomen eerlijk over de middelen waar pubers allemaal mee in aanraking komen. We gaan niet wachten op goedkeuring van de regering of het onderwijssysteem voor de inhoud van deze folder. Hoeft ook niet, want de tekst zal 100% op feiten berusten.

De drugs die me het vermelden waard zijn: alcohol, cocaine, speed, ghb, sigaretten, cannabis, psychedelica (als groep) en MDMA. Gehele tekst moet binnen 5 minuten te lezen zijn. De teksten over alcohol, cocaine, speed, ghb en sigaretten kunnen vrij gangbaar blijven, maar de tekst over psychedelica zal op het niveau van MAPS en Erowid zijn. De folder verwijst naar een of meerdere Nederlandstalige websites waar men pas echt met de feiten geconfronteerd wordt.

Noemenswaardig lijken me: 1) werkingsprincipe van het middel; 2) gevaren van het middel (verslaving, overdosis en mogelijk roekeloos handelen tijdens de roes); 3) therapeutische toepassingen; 4) huidige wetgeving en eventuele suggesties voor (internationale) wetswijzigingen ten behoeve van harm reduction.

Vervolgens gaan we de jeugd deze brochure massaal uitdelen. Op straat, bij scholen, via coffeeshops, via smartshops, op festivals, tijdens concerten enz.
Maar ook: in elke brievenbus. We blijven dit doen, maand in maand uit, jaar in jaar uit. We nemen contact op met schoolkrantredacties om te kijken of ze de tekst ook willen plaatsen.

Het gaat bij deze actie niet om het redden van de paddo, of het legaliseren van wiet, maar om langzaamaan uit de weg werken van de wijdverbreide misverstanden over drugs. Vooral kinderen worden in het duister gehouden en voorgelogen.

Lijkt jullie dit het zoveelste idee dat nergens toe zal leiden, of zal het te realiseren zijn? Voordeel van dit plan is dat het niet bijzonder veel geld hoeft te kosten, en niet afhankelijk is van een bepaalde locatie of datum.

In principe een mooi initiatief, maar welke wijdverbreide misverstanden wil je uit de weg werken? En waarom? Ik denk dat de huidige generatie pubers veel beter geïnformeerd zijn over drugs (o.a. dankzij het internet), dan toen ik een puber was. Er zijn nu al verschillende websites voor jongeren waar goede voorlichting wordt gegeven, onderbouwd met feiten.

Er zijn naar mijn mening helaas veel misverstanden in deze egoïstische consumptiemaatschappij die uit de weg moeten worden gewerkt. Er zal een algehele (mentaliteits)verandering moeten komen, wil de mensheid overleven. Hoe lang kunnen we op deze voet verder?? We zullen actief moeten investeren in milieuvriendelijke energie bronnen, internationaal écht gaan samenwerken. Er is voldoende kennis aanwezig, maar helaas is onze beschaving reactief ipv proactief.

Overigens moedig ik initiatieven, zoals die van jou altijd aan. Succes ermee!!

Het zou zeker wel iets bij kunnen dragen, maar ik denk dat je eerst een groep mensen moet verzamelen die echt actief bezig willen zijn met het campagne en actie voeren, wil je nog succes kunnen krijgen. Met name omdat je eigenlijk alles uit de kast moet trekken wil je daadwerkelijk nog iets tegen de komst van de nieuwe wetgevingen doen. Het moet dus niet alleen blijven bij het verspreiden van foldertjes. Er moet actie worden gevoerd, waar de foldertjes een onderdeel van zijn.

Daarnaast denk ik bijvoorbeeld dat er ook weer demonstraties moeten komen en dat daarmee de media bereikt moet worden op een andere manier dan dat het op dit moment steeds gebeurd. Het tegengeluid vind ik op het moment dan ook erg tegenvallen. En dat is iets waar ik mij wat dat betreft ook echt zorgen om maak.

Die christenen zijn nu echt alle gebruikers in een hoekje aan het drijven en die rollen moet nu toch echt worden omgedraaid.....

En ook al zou dit allemaal helemaal geen zin hebben, het zou zwak zijn om de hoop op te geven....... Waardoor de regering weer kan demonstreren hoe je over een deel van de bevolking heen kunt walsen, zonder dat er daadwerkelijk verzet ontstaat.

mysticwarrior a dit:
Met name omdat je eigenlijk alles uit de kast moet trekken wil je daadwerkelijk nog iets tegen de komst van de nieuwe wetgevingen doen.
Het tegengaan van nieuwe wetgevingen zou niet mijn drijfveer zijn. Ik vind het veel belangrijker dat de volgende generatie werkelijk verstand van drugs en psychedelica heeft. Actie voeren om wetten te veranderen is niet bevredigend: grote kans dat je je doelen niet gaat bereiken, dus veel frustratie. Maar is je oogmerk het verspreiden van kennis, dan kun je elke keer dat iemand iets leert van je brochure, lezing, workshop, website, demonstratie of boek blij zijn. Mijn doel is dus iemand iets over psychedelica te leren. Dat doel is binnen vrij korte tijd te bereiken. Keer op keer. :D
Het moet dus niet alleen blijven bij het verspreiden van foldertjes. Er moet actie worden gevoerd, waar de foldertjes een onderdeel van zijn.
Yes!!
Het tegengeluid vind ik op het moment dan ook erg tegenvallen. En dat is iets waar ik mij wat dat betreft ook echt zorgen om maak.
Maar voor wie gaan we actievoeren? Voor de belangen van de corrupte coffeeshophouders? Voor de growshops? Voor de smartshophouders? Dat zijn wel degenen die in de regel de demonstraties organiseren en financieren, omdat zij het hardst geraakt worden door de wetswijzigingen.

Wil je helemaal onafhankelijk blijven van bedrijven, houd je acties dan low budget en ga te werk met degenen die dezelfde visie hebben als jij.

Hier is een opzetje.

De wetgeving verandert, maar dit zijn
DE FEITEN OVER WIET EN PSYCHEDELICA

Wiet en hasj, gemaakt van de bloemetjes van de cannabis plant, bevatten bestanddelen die selectief kankercellen doden en de misselijkheid van chemotherapie bestrijden. Cannabis wordt ook toegepast bij staar, AIDS, MS en diverse pijnklachten. Cannabis is niet lichamelijk verslavend en heeft geen nadelige invloed op de rijvaardigheid. Geestelijke verslaving of andere vormen van misbruik komen uitsluitend voor bij mensen met emotionele en sociale problemen. Cannabis wordt vanouds gegeten en gerookt. Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen een vaporizer, waarmee men zonder de keel en longen te belasten de werkzame bestanddelen kan inademen.

Paddo's vallen net als LSD en mescaline onder de psychedelica. Hun werkzame bestanddelen zijn veelvuldig toegepast in psychotherapie, met name in de jaren '50 en '60, voordat de regering deze stoffen verbood. Ze kunnen gebruikt worden om verslaving aan alcohol en opiaten te doorbreken. Psilocybine, de werkzame stof in paddo's, wordt met succes toegepast door mensen met clusterhoofdpijnen en migraine. De natuurlijke varianten (bepaalde paddenstoelen, cactussen en vele andere planten) worden al duizenden jaren gebruikt in religieuze context en als onderdeel van het sjamanisme.

Voordat LSD verboden werd, behaalden psychiaters veelbelovende resultaten bij onder andere autisme en alcoholverslaving. In 2008 wordt er in Zwitserland, na een onderbreking van dertig jaar, weer onderzoek gedaan naar de therapeutische toepassing van LSD ter behandeling van angst bij terminale kankerpatiënten.

De meeste mensen gebruiken psychedelische middelen hooguit enkele keren per jaar. Ze zijn niet verslavend en overdoseren is vrijwel onmogelijk. In verband met de intensiteit van de ervaring wordt echter afgeraden deze middelen in het openbaar te gebruiken. Paddo's, LSD, mescaline en andere psychedelica zijn geschikt voor gebruik thuis, in religieuze context of in psychotherapeutische sessies.

MDMA staat ook wel bekend als XTC of Ecstasy. Het werd lange tijd toegepast door psychotherapeuten bij patiënten met posttraumatische stress en relatieproblemen. Op dit moment wordt er weer onderzoek gedaan naar de psychotherapeutische toepassingen van MDMA. Recreatief gebruik vindt veel plaats op dansfeesten en festivals. Het is belangrijk dat de gebruiker daarbij voldoende drinkt.

Speed en cocaïne werken stimulerend en euforisch. Ze zijn verslavend, ongezond en hebben geen psychotherapeutisch potentieel. Waar de psychedelica het ego doen vervagen en het goddelijke vanbinnen openbaren, stimuleren drugs als cocaïne juist egoïstisch en materialistisch gedrag, in veel gevallen ook arrogantie, agressie, sexueel misbruik en vandalisme. Alcohol is al gauw verslavend, ongezond, vertroebelt het verstand en heeft geen psychotherapeutisch potentieel. Waar cannabis, psychedelica en MDMA inzicht verschaffen in de psyche en emoties, helpt alcohol deze juist te vertroebelen.

Bij vrijwel alle gevallen van zinloos geweld en roekeloos rijgedrag zijn alcohol en cocaïne betrokken. Van wiet, paddo's of MDMA wil je knuffelen, niet vechten.

Van alle aan drugs gerelateerde sterfgevallen worden veruit de meeste veroorzaakt door sigaretten, gevolgd door alcohol. Er zijn geen sterfgevallen door cannabisgebruik bekend.

Goed initiatief, zat er zelf ook al een tijdje mee in mijn hoofd. Denk dat zulke teksten op grote schaal op scholen verspreid zouden moeten worden. Niet iedereen neemt de moeite om zich eerst in te lezen over druggebruik en ook op internet staat een heleboel onzin (google maar eens op LSD).

Mooi stukje!

Alleen denk ik dat er met nadruk vooral bij XTC moet staan dat het riskant is om het in combinatie met alcohol te gebruiken.

Zoiets zou met een mooie pakkende vormgeving best wel aan kunnen slaan.

Misschien als er nog websites op vermeld worden, zoals:

www.unitydrugs.nl
www.jellinek.nl

en natuurlijk psychonaut.com

:D

Ik zou maar al te graag helpen met het verspreiden als dit echt wat wordt!

Twilight a dit:
Alleen denk ik dat er met nadruk vooral bij XTC moet staan dat het riskant is om het in combinatie met alcohol te gebruiken.
Riskant én minder leuk

Mooi stuk, al zou ik nog meer de nadruk leggen op waarom mensen tegenwoordig entheogenen gebruiken, ver van regenwouden en sjamanistische rituelen. Wat brengt het ons, wij die geen psychologische/medische hulp nodig hebben?

Of zou een zin als "een gevoel van kosmische eenheid met het universum binnen en buiten jezelf" mensen afschrikken? :D

Heel goed plan. Ik zou graag willen helpen bij het verspreiden van de folders.
Ik hoop dat de folders vooral de nadruk leggen op de ellende die de drugs oorlog veroorzaakt.

STOP DE DRUGS OORLOG

Sommigen gebruiken het ook voor de kick. Ik denk niet dat het een flyer zou moeten worden met wat wij denken wat correct gebruik van drugs is, want dan vervang je 1 vorm van propaganda voor een andere. Je zult eerlijk moeten zijn. Ik denk ook niet dat je alle redenen waarom mensen drugs nemen zou hoeven noemen, dat kan altijd op een of andere site waar je naar verwijst.

Forkbender a dit:
Sommigen gebruiken het ook voor de kick. Ik denk niet dat het een flyer zou moeten worden met wat wij denken wat correct gebruik van drugs is, want dan vervang je 1 vorm van propaganda voor een andere. Je zult eerlijk moeten zijn. Ik denk ook niet dat je alle redenen waarom mensen drugs nemen zou hoeven noemen, dat kan altijd op een of andere site waar je naar verwijst.

Juist. De war on (some) drugs. Dat is het probleem.

hoe vaak dan?

Wat forkbender zegt inderdaad.
De redenen voor gebruik kunnen beter achterwege worden gelaten. Dat is aan de lezer.
Een aantal links naar uitleg zou dan wel weer kunnen.

Het lijkt me het beste het beknopt te houden, zodat men het nog wel wilt lezen. Niet iedereen is geïnteresseerd in lange lappen tekst.

geintje joh Fork.
Ik probeer minstens 1x per maand een reisje te maken.

Retour