CaduceusMercurius a dit:
IMO heeft wekelijks cannabis gebruik weinig meerwaarde voor de psychonaut.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik op mijn leven terug kijk heeft het regelmatige cannabisgebruik meer bijgedragen dan de sporadische trips. Hoewel ik al een tijdje van mening ben dat je ze allebei regelmatig moet doen: dagelijks cannabis, en iets minder vaak paddo's, LSD of DMT (ik heb nu even geen tijd om uit te leggen waarom).
I know, heb zelf ook 4 jaar lang veel gesmoked.
Juist omdat je door de werking veel contact kunt hebben met de externe wereld, gebeurtenissen, situaties en mensen krijgt je direct doorgedrongen besef en begrip van wat je meemaakt. Daarom is cannabis een voortreffelijke leerschool wat betreft de verhouding met het leven en het gedetaileerde begrip daarvan. Werkelijke waarneming krijgt direct een plaats in je gedachtenleven.
Een trip daarintegen, spits zich in veel hevigere mate toe op je binnen perspectief en op hetgeen wat je reeds in jezelf aan kennis en waarneming verworven hebt. Je zult moeten graven voor invloeden, en die zijn minder prikkelend en helder dan werkelijke waarneming in het nu.
Cannabis strekt zich heel ruim uit over langere periodes waarin in feite een lichte gedachtentrip op je dooie gemak wordt ondergaan.
Als je na het thuiskomen direct rookt, en terugdekt aan een kwartier geleden terwijl je nog onder de mensen was, heb je soms het gevoel er nog bijna aanwezig te zijn als je effe in jezelf zit. Bepaalde momenten komen dan weer helemaal langs en je voegt je eigen verwerking daar aan toe. Dat proces door de jaren heen is idd zeer waardevol.
Zou het eerder eens in de maand aanraden. En dan forse pure teugen om het psychedelisch te maken.
Dat is natuurlijk ook goed om af en toe te doen, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
:[/quote]
Nou, ik merkte dat ik zonder cannabis het kritische oog ook in me heb zitten na die jaren. Dat zal ik niet meer kwijtraken.
Dit merkte ik tevens aan het roken van wiet zelf, het deed qua kritische gedachten vrijwel niets meer. Die zij er eigenlijk nooit meer, omdat die deur van nature al in m'n aard zat en door de jaren heen permanent geopend is.
Ik heb nog wel perioden gehad dat ik smokte maar ik ging me daardoor 'grijs' en passief voelen. Zeker niet down of depressief, maar kiss the sky en taste the rainbow was het op dat moment ook zeker niet.
Ik denk dat menig psychonaut het met mij eens is, dat regelmatig cannabis roken, zeker na jaren gebruik, een factor kan zijn van wat negatieve energie in het dagelijks leven.
En sinds ik wiet zo goed als niet meer rook, ben ik weer van oudsher weer entheogeen verlicht door de dag heen. En voor mij is een full blown trip eens in de 4 tot 6 weken de ideale doorgang naar de fijnste dagelijkse verhouding met het leven.