Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

sri aurobindo

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion scamie
  • Date de début Date de début
Ok, wel leuk zo'n eindeloze discussie, MAAR
Waarom zou je het willen doen zonder (bijvoorbeeld) paddestoelen?

Trippen zonder paddestoelen gaat niet, je kan zeker wel verlicht worden zonder paddestoelen, maar ook met, dus wat is nou eigenlijk het doel van deze discussie?
Trippen is tof, verlichting zoeken ook.
Waarom zou het niet beide kunnen?

Ik vind het een hele interessante discussie hoor, vind dat er van allebij de kanten goed commentaar word gegeven, maar ik raak de draad een btje kwijt :oops:

Space-is-the-Place a dit:

Voor sommigen is daar een hele goede reden voor. Ik denk dat je die niet echt op dit forum kunt vinden, maar toch. Kan wel een paar redenen verzinnen, die overigens niet rationeel en/of waar hoeven te zijn, maar redenen worden vaak niet op rationaliteit of waarheid gebaseerd. En dat hoeft ook niet. Als mensen voelen dat paddo's voor hen NIET de weg is, dan is dat hun goed recht.

Forkbender a dit:

Voor sommigen is daar een hele goede reden voor. Ik denk dat je die niet echt op dit forum kunt vinden, maar toch. Kan wel een paar redenen verzinnen, die overigens niet rationeel en/of waar hoeven te zijn, maar redenen worden vaak niet op rationaliteit of waarheid gebaseerd. En dat hoeft ook niet. Als mensen voelen dat paddo's voor hen NIET de weg is, dan is dat hun goed recht.

Ooohw, dit gaat om andere mensen.
Daar ben ik het zeker wel mee eens :D
Gevoel is heel belangrijk, alst in je gevoel niet goed zit heeft het zowiezo geen kans van slagen toch?

Gevoel is heel belangrijk, alst in je gevoel niet goed zit heeft het zowiezo geen kans van slagen toch?

Mee eens. Een psychedelische ervaring kan daarbij helpen, maar als je daar geen goed gevoel bij hebt zit je in een vicieuze cirkel.

Maar wat als die gevoelens gebaseerd zijn op misverstanden? Als iemand "voelt" dat 'ie beter geen paddestoelen kan gebruiken, maar tegelijkertijd geen idee heeft wat psilocybine wel en niet met je doet, zijn die gevoelens dan werkelijk zo belangrijk?

Het probleem is dat de meeste mensen niet alleen "voelen" dat ze geen paddo's moeten eten, maar er vooral ook niet teveel over moeten lezen!

Voor sommigen is daar een hele goede reden voor.
Deze discussie gaat (wat mij betreft tenminste) niet om de uitzonderingen maar om mensen in het algemeen. Voor de meeste mensen is er niet een goede reden voor, enkel een hoop misverstanden als gevolg van gebrekkige drugs-educatie op school en sensatie-berichtgeving in de media.

Nog ff zo'n droogklotische toevoeging van VerusDeus:P:

Via vasten of niet-slapen kun je ook DMT in je hersenen laten 'vrijkomen'.

En over dat dromen, het keiharde DMT trip gedeelte kom ook elke nacht voor dacht ik, maar dat kan men op de een of andere manier niet onthouden.

En ook die verhalen over alien-abductions, OBE's, en sleep-paralysis; lijken mij allemaal zeer DMT gerelateerd.
Vooral die alien-abduction ervaringen, want onze goeie vriend terence mckenna heeft in zijn DMT-trips ook vaak 'aliens' ontmoet. En daarbij komt ook nog eens dat reptielachtige en insectachtige wezens(allebei vrij alien-achtig) veel voorkomen in DMT trips.

Tot slot heb je ook nog dat verhaal van mensen die een keertje DMT gerookt hebben en die dan later in hun dromen de exact zelfde trip weer herbeleven. Als dit inderdaad waar is dan hebben dromen dus in ieder geval de potentie om net zo'n psychedelische ervaring te zijn als DMT en andere psychedelische middeltjes.
Maar ik vind dromen zowiezo bestwel harde trips eigenlijk, ze gaan bij mij wel verder dan wat ik met psilocybine achter mijn gesloten oogleden zie. Zelfs de les die je eruit kunt leren, komt overeen met de 'psychedelische' ervaring.

Hoe dan ook voor een westerse noob die een dergelijke ervaring wilt, is meditatie in ieder geval niet de makkelijkste of kortste weg.

CaduceusMercurius a dit:
Deze discussie gaat (wat mij betreft tenminste) niet om de uitzonderingen maar om mensen in het algemeen. Voor de meeste mensen is er niet een goede reden voor, enkel een hoop misverstanden als gevolg van gebrekkige drugs-educatie op school en sensatie-berichtgeving in de media.

Ik zeg toch ook dat die 'goede redenen' vaak niet rationeel of waar hoeven te zijn? Die misverstanden en gebrekkige educatie zijn voor de meeste mensen 'goede redenen' om er niet aan te beginnen. En vanuit hun oogpunt (je kunt je ook een keer verplaatsen in een ander, weet je) logisch en terecht. En als je er eenmaal zo over denkt, is het lastig om er anders over te gaan denken. Dan heb ik liever dat zo iemand gaat mediteren of yoga gaat doen dan dat hij helemaal niets doet. En ik denk dat die persoon best ook eens het licht kan gaan zien. Het duurt langer, maar jouw punt over effectiviteit en betrouwbaarheid vind ik nog steeds niet overtuigend genoeg om dit teniet te doen. Betrouwbaarheid bij wie? Zijn niet per definitie een bepaald soort mensen aangetrokken tot psychedelica en kan het niet zo zijn dat die ervaring bij hen daardoor makkelijker voorkomen dan bij de gemiddelde mens?

VerusDeus a dit:
Hoe dan ook voor een westerse noob die een dergelijke ervaring wilt, is meditatie in ieder geval niet de makkelijkste of kortste weg.

Ik denk dat psychedelica het proces kunnen versnellen, maar alleen als de persoon die die psychedelica neemt er op een goede manier mee omgaat. En dit kun je honderd keer aan iemand vertellen, uiteindelijk moet hij naar zichzelf leren luisteren en dat kost sowiezo tijd.

Zijn niet per definitie een bepaald soort mensen aangetrokken tot psychedelica
Ja, op dit moment in de tijd wel, maar die groep kan vele malen groter worden, als er meer juiste informatie over dit onderwerp verstrekt wordt door media en onderwijs, en psychedelica hun illegale stigma verliezen. Veel meer mensen dan nu zouden zich aan cannabis wagen, en het waarderen. En onder hen zullen velen van de paddestoel proeven, en verliefd worden op die innerlijke schoonheid. Een konijn dat als huisdier gehouden wordt, weet niet hoe mooi het bos is. Is er niet toe aangetrokken. Maar zou dat konijn het bos niet prachtig vinden? Ik ben het met je eens dat vooral een bepaalde soort mensen aangetrokken is tot psychedelica, maar dat neemt niet weg dat als psychedelica een eervolle plek krijgen in de maatschappij (met goede fasciliteiten om de trip te beleven) veel meer mensen die dimensies ook zullen waarderen, en er op een andere manier door naar het leven kijken.

^Dat ben ik op zich wel met je eens, maar de grote vraag is: hoe ga je de maatschappij veranderen? Ik denk niet dat dat lukt door te claimen dat psychedelica de enige weg naar een mystieke ervaring is. Het stigma op psychedelica en drugs in het algemeen is self-fulfilling: zodra een drug verboden is komen er meer problemen en probleemgebruikers, zodat het stigma alleen maar groter wordt. Ik denk dat we echt mensen op individueel niveau moeten overtuigen dat psychedelica heel erg goed kunnen helpen bij een bepaalde ontwikkeling, net als dat andere technieken daar heel goed bij kunnen helpen. Hoe doe je dit? Praat met je vrienden en kennisen over psychedelica, stuur mensen naar lezingen (www.stichtingopen.nl), deel je ervaringen, etc. Ik geloof niet zo in een drugsrevolutie, enerzijds omdat we dan op een heel fundamenteel punt onze samenleving om dienen te gooien, anderzijds omdat mensen die bang voor drugs zijn, nou niet direct de ideale kandidaten zijn voor een mystieke ervaring.

Wat een lange discussie. En dat allemaal naar aanleiding van een boek van Sri aurobindo (waar ik nu voor het eerst van hoor). Ik heb niet alles gelezen, maar als ik het goed begrijp hebben we hier te maken met het oude liedje. Medicatie vs Meditatie Psychedelica vs Yoga.
Terence Mckenna Ram Dass en Simon Vinkenoog hebben er in een grijs verleden allemaal iets over gezegd.

Persoonlijk ben ik niet van mening dat meditatie of yoga hetzelfde is als het nemen van psychedelica. Ook denk ik niet dat het hebben van een droom hetzelfde is als het nemen van DMT door middel van planten.
Ik denk dat Yoga, meditatie en oosterse wijsheid heel nuttig kunnen zijn. Maar voor mij zijn deze bezigheden geen vervanger van de magische planten.
Voor de indianen die magische planten gebruiken zijn deze planten bovenal medicijnen.

Er zijn veel goeroes, en natuurlijk kun je een hoop van ze leren. Maar ik denk dat de wijsheid en kennis van een goeroe anders is dan die van een sjamaan die gebruik maakt van planten.
Ik wil niet zeggen dat de een wijzer is of meer kennis heeft, maar wel dat het om een ander domein gaat. Domeinen die elkaar op sommige punten overlappen, maar die niet identiek aan elkaar zijn.
Het combineren van deze domeinen kan zeer bruikbaar zijn.
Ga maar eens mediteren of mantra’s zingen op paddenstoelen. Of lees een boek van een goeroe voor of na een trip.
:wink:

Retour