Caduceus Mercurius
Holofractale de l'hypervérité
- Inscrit
- 14/7/07
Ik zeg niet dat ze niet kunnen helpen. Ze kunnen heel goed helpen! Je vergroot door die technieken de kans dat als zich een crisissituatie voordoet, bijvoorbeeld overlijden, een spontane OBE, een ongeluk of een psychedelische ervaring, al allerlei dingen geleerd hebt over bewustzijn, kundalini en andere dimensies.Okee, dat snap ik, maar gooi je niet het kind tegelijk met het badwater weg als je zegt dat yoga/meditatie niet kunnen helpen bij verlichting.
Ja, drugs, die hebben een heel slechte naam. Dat wat circuleert in het uitgaansleven, dat zijn drugs. De wijze van inname in het uitgaansleven, dat is drugsgebruik. Maar is dat woord wel van toepassing op iemand die gezeten in de lotushouding, of een andere asana, rustig in en uit ademend, een ruime portie verse paddestoelen opeet, en vervolgens met gesloten ogen stilletjes in zijn of haar kamer zit?Ik zie het totaal anders om mij heen. Ik zie dat iedereen ergens naar op zoek is en dat sommigen op die zoektocht drugs gebruiken en sommigen dit juist niet willen.
Niet de manier, onderdeel van de manier.Waarom bleven ze niet gewoon LSD nemen als dat de manier is?
De vraag heb ik al beantwoord: LSD werd illegaal, en tegelijkertijd kwamen Maharishi en Prabhupada en Sai Baba en vele anderen, met de boodschap dat middelen als LSD nergens voor nodig zijn, "alleen maar" een voorproefje geven van de "ware" extase van... (vul in: prema, mukti, bhakti, siddhi, nirvana enz.). En dat is een hele gevaarlijke uitspraak. Velen probeerden het en kwamen van een koude kermis thuis.
Infowars ja. Geen persoonlijke haat, wel een voortdurend en soms pijnlijk oneens zijn.En wat zag je nog meer gebeuren: grote tegenstellingen tussen gebruikers en niet-gebruikers, veel haat over en weer.
Ja het is altijd moeilijk om het begin van een bepaalde beweging te bepalen. Ja, psychedelica horen er bij, vrijwel alle bekende personen in de huidige new age scene hadden in ieder geval in hun jeugd ervaring met psychedelica. Al weet ik het van dr.Phil niet zo zeker. Laughing :lol:Offtopic: New age is al wat ouder dan de sixties en staat in een gigantisch lange traditie van tegenbewegingen. Wat tegenwoordig onder de noemer New Age valt, daar horen psychedelica en de psychedelische literatuur wat mij betreft ook bij,
Ja, wijsheid, wijsheid verkrijg je niet door te trippen. Als dat zo was zou ik elke week trippen.Mensen veranderen vanzelf, door schade en schande wordt men wijs.
Meer of...iets anders? Iedereen krijgt pijn te verduren, met of zonder psychedelica.Pijn kan je meer leren dan een psychedelicum.
Met visualiseren kom je ook een heel eind, maar het is niet hetzelfde. Het zou niet gezond zijn als iemand een ayahuasca visioen met een beetje training kon opwekken.OBE's zijn met een beetje training wel op te wekken.
Ja, elk leven is betrekkelijk kort en kan elk moment eindigen. Je leest dit op alle pagina's van de Veda's en Upanisads. Wat nodig is, is een middel dat onmiddelijk inzicht kan verschaffen in de mogelijkheden van bewustzijn, het besef dat we in meerdere dimensies kunnen bestaan en observeren, zodat angst voor de dood onmiddelijk losgelaten kan worden. Niet door een doctrine, maar door een persoonlijke ervaring. Dan volgt santi (gemoedsrust) vanzelf.De vraag is echter of effectiviteit een criterium is.
De mystieke ervaring moet wel aan bepaalde qualificaties voldoen. Je kunt een bepaalde gedachtengang over de aard van het leven niet zomaar een mystieke ervaring noemen.Jij zegt dat deze mystieke ervaring, de ervaring van het goddelijke in jezelf, alleen mogelijk zijn met behulp van planten.
Ik vereer helemaal niets, de planten noch het Goddelijke. Ik bejubel ze (en vrees ze, lol), maar verder doe ik niet aan verering. Het goddelijke is niet alleen in de psychedelische ervaring te zien, godzijdank! Maar in de psychedelische ervaring ligt wel een spectaculair en buitengewoon leerzaam aspect van het goddelijke besloten.Ik vind dit een gevaarlijke stelling, enerzijds omdat je dan de planten tussen jou en God neerzet, anderzijds omdat je in plaats van het Goddelijke, de planten gaat vereren.