Als we de brief in de media willen plaatsen, dan bij voorkeur gratis. Er zijn misschien wel bladen die naar aanleiding van een op handen zijnd verbod een groot artikel willen schrijven over paddo's of over smart drugs, of anders over de moderne psychedelische cultuur, en daar past het perfect bij. Zeker als deze brief met wat mediagenieke actie er omheen wordt aangeboden, heeft zo'n brief publiciteitswaarde.
Er is wel een lastigheid, namelijk dat tijdschriften en kranten niet vaak iets echt genuanceerds schrijven over drugs, in elk geval niet in een groot artikel, omdat ze er hun vingers niet aan willen branden. Als je abonneebestand een beetje groot is, heb je bv. al gauw een stroom van opzeggingen bij zo'n artikel, omdat drugs zo negatief in de publieke opinie liggen. Of misschien niet per sé negatief, maar wel op een moeilijk taboeplekje. Je krijgt al heel erg snel bij een uitgebreid artikel dat hier en daar iets meldt over de wonderlijke dingen die de essentie van de psychedelische ervaring uitmaken, dat het voor de lezer 'aanzet tot gebruik', of 'nieuwsgierigheid opwekt', wat het natuurlijk ook doet, maar dat wil je als redacteur liever niet doen. Het is onveilig om dat te doen. Daarom zal bv. Psychologie Magazine nooit een artikel over psychedelica schrijven, terwijl het perfect in hun soort onderwerpen past.
Ik denk ook dat om die reden een betaalde plaatsing van deze brief, als een soort advertentie, heel snel geweigerd wordt. Een tijdschrift of krant die hem plaatst geef daarmee toch een beetje een boodschap af, ookal is het een advertentie.