niet alle moslims zijn vernietigende fundamentalisten (maar een paar fundamentalisten zijn inderdaad ook al heel gevaarlijk)
Dit is wat men ons wil doen geloven maar eigenlijk is het zo dat als je écht een goede moslim bent, je ook een fundamentalist bent. De twee gaan samen, en ben je geen fundamentalist, dan ben je eigenlijk alleen in naam een moslim, zeg maar de gewone burger die zijn rituelen uitvoert, gebeden zegt en de moskee bezoekt. Maar de échte moslimstudent wordt gevormd tot een fundamentalist. Dat heeft niets met Al Qaida of de Taliban of wie dan ook te maken (zoals imams of politieke activisten): het is gewoon de aard van de Koran.
Dit is een feit.
Er is niet zoiets als 'gematigde islam'. Dat is zoiets als 'warm ijs'. Ben je een gematigd moslim (de meeste moslims in Europa zijn dat) dan ben je wat de Koran betreft niet een echt moslim. Een echt moslim dient de middeleeuwse oorlogsmentaliteit aan te nemen.
de islamwereld moet gewoon nog hun secularisatie meemaken.
Dat kán helemaal niet. Het heilige boek is anti-secularisme.
Potentieel zijn ook het Christendom en Hindoeisme en Judaisme en Zionisme etc. een bedreiging voor de wereld. Al dit soort dogmatische, anti-entheogene geloofssystemen hebben bijgedragen aan de huidige ellende in de wereld, en kunnen er in de toekomst een nog grotere puinhoop (ik schreef eerst per ongeluk pijnhoop) van maken.
Maar gezien het extreem agressieve karakter van de Koran én het feit dat de tekst zichzelf als een eeuwig wetboek uitroept, kunnen we de Islam met recht de atoombom onder de wereldgodsdiensten beschouwen.
Ten eerste, de haat en woede ligt in mijn ogen niet aan hun 'God', maar aan de interpretatie die de imam's aan de woorden in de Koran geven.
Niet hun God, maar Mohammed, de 'profeet'. Zogenaamd zou de engel Gabriel zich schuldig hebben gemaakt aan het formuleren van de Koran.
Als je op zoek gaat naar de betekenis van de Jihad zul je zelfs vinden dat er 2 verschillende Jihad's zijn, de innerlijke met als doel het ego te vernietigen of op te lossen, dit was het pad van Mohammed. En de uiterlijke Jihad, en dat is de gewapende strijd.
Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar vergeet niet dat het voor de gehoorzame moslim de bedoeling is om
beide Jihads aan te gaan. En als we er dan bij zeggen dat de hele wereld van Allah is, dan begrijp je wel dat we een probleem hebben. De enige hoop die we hebben is dat nieuwe generaties de Koran maar een gek en ouderwets boek gaan vinden. Een natuurlijke dood voor de Islam, het Christendom etc. zou het beste zijn. Heel onwaarschijnlijk alleen.
En moslims anti-ego? Laat me niet lachen: kijk eens hoe patriarchaal het hele geloof is. Mannen zijn de baas, vrouwen zijn gebruiksvoorwerpen. De ultieme ego-trip!
Vrijwel alle mensen die zichzelf "gematigde moslim" beschouwen zijn inderdaad heel vriendelijke, relaxte mensen. Ik heb dan ook meer problemen met oude teksten als de Koran dan de mensen die toevallig in een bepaald geloof geboren worden.