Mischien is 't omdat ik erg rationeel ben ingesteld en niet zo emotioneel. Ik ervaar weinig (negatieve) emotie, simpelweg omdat ik het rationeel niet kan verantwoorden. Ik kan wel gevoel/emotie waarnemen in mij, maar heb nauwelijk de behoefte dit veel te uiten of om op deze gevoelens denkbeelden te baseren omdat ik deze niet rationeel kan onderbouwen, ofwel ik ben nogal skeptisch en kan ook echt niet instemmen met de stelling dat er slechts angst en liefde is.
Ik kan wel zeggen dat er een 2-deling is tussen een bewustzijn (ego-loos, niet gebonden aan herinneringen, puur observerend en denkend in concepten, het mechanisme dat connecties legt en een deel wijshied/interpretatie op kan doen) en de ego (diegene die vrienden heeft, ruzie kan hebben, kennis kan op doen, geld verdient enzo en reageert op en refereerd naar de gelegde connecties).
Ik ervaar dat ook het bewustzijn (zonder enige referentie met dat wat je daadwerkelijk meemaakt) niet de kern is van emoties. Emotie associeer ik met de ego, het is iets wat groeit door het erarven van sociale situaties. Emotie kan neit losstaan van anderen, het is een interactie-protocol dat evolutionair is gegroeid door/voor omgang met anderen.
Het bewustzijn kan opzichzelf bestaan en kent interesse en analyse en het creeeren van connecties en daardoor concepten kan bouwen, maar hangt hier geen waarden aan, het is het meeste objectieve in je .. naar mijn inzicht het meest rationele.
De ego is het mechanisme dat waarden en normen hangt aan concepten. Deze kunnen positief zijn of negatief. Dit kan geinterpreteerd worden als angst, haat, liefde, jaloursie, extase, depressie .. afhankelijk van de situatieve context.
Ik ervaar dat wanneer ik droom, mijn ego voornamelijk slaapt, en ik 'weg' ben met mijn bewustzijn. Dit ervaar ik nog veel sterker op Salvia. Op dat moment heb ik geen waarden gehangen aan concepten, er zijn slechts concepten; verbanden; logica. Of deze logica nu aards is (zwaartekracht enzo) of ireeel (vliegen in je dromen) maakt voor je bewustzijn niet uit. Hij kan ermee omgaan. Je kan in de dromen compleet absurde situaties als geheel logisch ervaren omdat er geen waarden aan zijn gehangen, naar mijn idee dus;; omdat het slechts bewustzijn is zonder de ego.
Hmmm .. joah dit omschrijft heel bondig mijn idee van de menselijke geest.
Of het complex is of simpel? Uiterst complex en tegenlijk heel simpel. De ego is erg complex omdat het de verzameling is van alle dingen die je hebt geleerd in dit leven, het is het resultaat van je daadwerkelijk _zijn_ hier. Het bewustzijn legt slechts verbanden en is qua mechanisme behoorlijk simpel, het is het resultaat van je _ervaren_ hier en het interpreteren en verbanden leggen. Het is de constructie als een frame, zonder inhoud van gedachten, herinneringen en waarden.
Tjonge .. ik heb flink wat geleerd naar mijn idee, in de laatste Salvia ervaringen .. bij interesse hiernaar, zie het Salvia topic. Oh en sorry voor de lange post