Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

forest's growlog

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion forest
  • Date de début Date de début

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30/12/05
ik begin volgende week met paddo's kweken, heb het een x eerder geprobeert, maar ze raakte besmet, nu heb k mn eigen woninkje dus dat maakt het gemakkelijker, ivm warmte etc.
maar ik zit altijd vol vragen (mn basisschoolleraar werd er gek van), en dus zou k dit topic graag willen gebruiken om én mn enthousiasme te delen met wat foto's en info over de processen, én om vragen te stellen die ik onder het kweken tegen kom.

1e vragen;
- bij het sterialiseren van de potten wil ik filterboxen gebruiken, die kan ik toch gewoon in de snelkookpan zetten in een theedoek gewikkeld?
en kan ik dan de deksel afsluiten?
ook heb k een paar filterzakken, gebruik je die ook bij het koken? op azarius stond namelijk; geschikt voor snelkookpan.
hoe verzeker je jezelf ervan dat bij het stomen de hoeveelheid water in de cake niet erg vermeerdert of vermindert?

dank u!

Hee leuk. Ik heb zelf net syringes gemaakt van de sporenprint van afgelopen kweek en ben net klaar met steriliseren van mijn substraat enzo..

Als je de filterpotjes hebt van travellers (die kunststof), moet je ze voor 3/4 sluiten, dus één kant open laten. Dan voor de zekerheid idd iets van stof op de bodem en, een stuk zilverfolie los over je potjes heenleggen in de snelkookpan. Na steriliseren (ongeveer 45 nadat stoom opgebouwd is), goed laten afkoelen en daarna met schone vingers (potjes geheel sluiten.

Filterbags kun je ook gewoon steriliseren. Ik las pas op topia dat plastic sowieso een bepaald nummer heeft (vaak op de bodem van een container) en als dat 5 is, is het geschikt voor snelkookpan.

Zorg ervoor dat het water in je pan niet hoger komt dan ongeveer halfverwege de onderste potjes. Op die manier, zal er weinig tot geen extra water in je mix komen. Als je teveel water toevoegt wat wanneer het gaat koken, boven de onderste potjes uitborrelt, krijg je problemen.

Kijk wel uit dat er voldoende water inzit en je de boel niet droogkookt (ff in de gaten houden dat er stoom blijft ontsnappen).

Welke strain ga je doen?

Groets en succes!
HC

Klinkt leuk , heb ook een paar cakes staan en wat potten rogge. Ook in filterbags dat werkt erg makkelijk. Heb zelf maar een kleine snelkookpan zonder mandje dus ik doe altijd een theedoek op de bodem. Mijn ervaring is als je ze direct op de bodem zet dan smelt het plastic niet maar onderin je bakjes krijg je een soort fijn gekookte massa die niet makkelijk door coloniseerd.

Ik ben op dit moment bezig met de Psilocybe cubensis "Costa Rica" ben benieuwd hoe ze er uit gaan zien. Post misschien nog wel een paar picjes als alles klaar is. Ben benieuwd hoe het je af gaat Forest, laat je de potten coloniseren bij 30 C of gewoon op kamer temeratuur. Zit er aan te denken om eens te testen wat het verschil is, heb ze nu in een incubatorje staan met 2 curverbakken met een verwarmings element er in. Temperatuur blijft mooi 30 C in die bak en luchtvochtigheid tussen de 70-80 % dus das nog niet te hoog en bakjes zijn goed afgedekt met alu folie.

kheb de B+ en cambodian strain, twee spuiten, kdenk dat k eerst de B+ doe.

en kwil ze proberen te laten coloniseren in het aquarium en de temperatuur c.a. 28C te houden door een bakje water en verwarmingselement en bruissteen in het aquarium, net zoals bij het fruiten dus, maar nu alleen met de potjes er in en iets over het aquarium om het donker te houden.

maar kbegrijp nog niet helemaal, hoe gebruik je die filterbags precies?

voor als je een bak/pot buiten je aquarium hebt en je doet daar de zak overheen zodat de luchtvochtigheid er is en gefilterde lucht?

en de binnekant van de handschoenendoos onder het innoculeren en bij andere werkzaamheden de omgeving en spullen met alcohol besproeien is okay toch?

en bedankt voor adviezen, het zal wel lukken dit weekend.

Je kunt met alcohol sproeien maar wat ik meestal doe is een plantenspuit die ik hier speciaal voor gebruik, vullen met een 5/95 of iets in die geest mix chloor/water mengen. Dit gebruik ik om de binnenkant van de glovebox en zo schoon te maken. Weet niet of het helpt maar mijn contam rate is erg laag :)

dat kan ook idd, gebruiken jullie in het water voor d cakes ook een klein beetje waterstofdioxide (of peroxide.... ben t even kwijt), om de contam te verminderen?

forest a dit:
dat kan ook idd, gebruiken jullie in het water voor d cakes ook een klein beetje waterstofdioxide (of peroxide.... ben t even kwijt), om de contam te verminderen?

Ik heb zelf nog niet de noodzaak ondervonden om dit te doen maar het schijnt erg goed te werken en ook in de professionele champignonkweek te worden gebruikt. WP doodt zowat alle contams maar mycelium kan het verwerken tot onschadelijke bijstoffen heb ik begrepen. Volgens mij moet je wel eerst mycelium hebben en kun je niet zomaar sporen introduceren op een met wp bewerkt medium.

ik haalde deze tip van stevens 2e groeigids ; http://www.angelfire.com/pa4/paddo/GG2/Main.htm

hij doet het in de cake in het begin en in t aquariumwater en zegt erover;

Waterstofperoxide (H2o2)

Dit is een vloeistof die erg handig blijkt te zijn bij het kweken. Het is een agressief spulletje, maar sterk verdunt is het perfect. De goede eigenschap is namelijk dat het alle bacteriën en schimmels die ermee in aanraking komt dood, behalve mycelium. Het is te krijgen bij de drogist in flesjes van 3%. Bij al het water wat je gebruikt om te kweken wordt het gebruikt. De verhouding met water is daarvoor 1:15.

Interessant Forest. Ik heb een topic geopend op topia voor de zekerheid. Ik had begrepen dat sporen moeilijk of niet ontkiemen op peroxide maar zoals gezegd, ik weet het niet zeker :)

To be continued :)

jah dat van de kloning heb k lang geleden ook eens gelezen, geweldig dat je een link naar de tek neerzet.

ik heb alleen wel moeite met engels soms, dus k vertel kort even wat k ervan heb begrepen, zou je kunnen be-amen dat k t juist heb? thnx

je neemt een stukje levende paddestoel, die doe je in een bakje met bruinerijstmeel-met-water-en-20%-waterstofperoxide (wat niet gesteriliseerd hoeft te zijn). dan lijkt het alsof de shroom dood gaat, maar er komt mycelium op/in de cake en daar groeien weer shrooms uit.

ik heb nog geen tijd gehad dit weekend om de cakes te maken, t was erg druk, maar betekend dit dat ik ook even in utrecht bij de shop verse shrooms zou kunnen halen en dan daar een stuk vanaf snijden en clonen zegmaar?

ok kheb t verkeerd begrepen

Ik heb ergens gelezen (waarschijnlijk op shroomery.org) dat peroxide ervoor zorgt dat de paddestoelen langzamer ontkiemen, maar daardoor wel minder risico lopen op contaminatie. Dus. Op zich wel handig spul. Heb het zelf alleen gebruikt om de deksel van mijn growkit schoon te maken, zodat de growkit tijdens het soaken niet besmet raakte, wat overigens goed gelukt is: tot en met de zesde flush zonder problemen.

Ik had toevallig nog waterstofperoxide van de tandarts, dus dat heb ik ook gebruikt om m'n growkit deksel schoon te maken voor het dunken :D

Klinkt goed!

Ik heb het nog niet gebruikt. Heb vorige week een handvol syringes gemaakt van een ouwe amazone print. 10 jars geinnoculeerd en tot nog toe geen besmettingen.

heb gister eindelijk de potten gesteriliseerd en geinoculeerd, staan in t aquarium met verwarmer en bubbels op c.a. 25 graden. kan k de bubbles t beste aan laten zodat de warmte op peil blijft of word t te nat in t aquarium dan?
de B+ werd het, en t werden 3 potten.

Forkbender a dit:
Ik heb ergens gelezen (waarschijnlijk op shroomery.org) dat peroxide ervoor zorgt dat de paddestoelen langzamer ontkiemen, maar daardoor wel minder risico lopen op contaminatie. Dus. Op zich wel handig spul. Heb het zelf alleen gebruikt om de deksel van mijn growkit schoon te maken, zodat de growkit tijdens het soaken niet besmet raakte, wat overigens goed gelukt is: tot en met de zesde flush zonder problemen.

Das onlogisch, je wilt juist dat ze zo snel mogelijk ontkiemen om de contams voor te zijn. Wat ik ervan heb begrepen, is dat substraat behandeld met waterstofperoxide, bijna alles dood behalve mycelium. In eerste instantie komt het inderdaad wat traag op gang maar dat is een bijeffect, geen doel op zich :)

eb gister eindelijk de potten gesteriliseerd en geinoculeerd, staan in t aquarium met verwarmer en bubbels op c.a. 25 graden. kan k de bubbles t beste aan laten zodat de warmte op peil blijft of word t te nat in t aquarium dan?

Zolang er geen water op je mycelium druppelt of er laagjes water vormen onder in je bak, is het ok.

ik spuit veel (bij innoculeren) met alcohol in het rond, maar bleef ook wat in t aquarium hangen, is dat erg?
kheb voor de zekerheid 1 extra pot gemaakt met cambodian en die buiten t aquartium gezet. die filterpotten, die k in t aquarium heb staan (behalve 1), filteren die ook alcohol uit de lucht, of moet k gewoon een paar x luchten?

forest a dit:
ik spuit veel (bij innoculeren) met alcohol in het rond, maar bleef ook wat in t aquarium hangen, is dat erg?
kheb voor de zekerheid 1 extra pot gemaakt met cambodian en die buiten t aquartium gezet. die filterpotten, die k in t aquarium heb staan (behalve 1), filteren die ook alcohol uit de lucht, of moet k gewoon een paar x luchten?

Paar keer per dag sowieso luchten ja, dat is noodzakelijik voor de groei. Die alcohol kan niet zoveel kwaad denk ik. Zolang het maar niet direct op de mycelium zit en het geen grote hoeveelheid is. Goed mycelium kan best een hoop hebben, ik pre dunk vaak een minuut of tien in een lichte chlooroplossing en dat gaat altijd goed. Heb ook wel eens een dunk vergeten en die stond per ongeluk 48 uur in de koelkast, heeft het overleefd en nog prima gefruit :)

Ga je sporenprints maken trouwens? En zo ja, zou je interesse hebben om te ruilen?

Retour