Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Westerse samenleving

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion redhawk
  • Date de début Date de début

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18/4/08
Welke vooruitgang heeft onze westerse samenleving gebracht, ten aanzien van onze primitieve levensvorm van enkele duizenden jaren geleden, als je het betrekt op het welzijn van de menselijke geest? Onze samenleving van vandaag de dag is uiteindelijk het resultaat van ontwikkelingen sinds de middeleeuwen, vooral als gevolg van het streven naar macht en rijkdom. Natuurlijk is onze levensduur verlengd door de medische kennis die we hebben opgedaan, weten we dat de aarde niet plat is en hebben we nu de mogelijkheid om op via het internet te communiceren, maar zijn we daardoor gelukkiger? Het is uiteraard lastig te meten, maar wat is jouw visie?

Zo is waarschijnlijk bij velen hun kennis bijgebracht door anderen en maar weinig door zelfinzicht, waardoor ze o.a. van hun ware natuur afstaan. Het wordt je natuurlijk ook niet eenvoudig gemaakt, als je opgroeit in een consumptiemaatschappij, waar je zoveel mogelijk luxe moet bezitten om ‘zelfvoldoening’ en ‘aanzien’ te kunnen krijgen. De aardbol is, door de ontwikkelingen van de laatste honderd jaar, er in ieder geval niet beter op geworden,.

In het dagelijkse leven hebben we als het ware een schild ontwikkeld om je bewustzijn (en misschien ook wel je onderbewustzijn?) te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Onder invloed van psychedelica, tenminste, zo zie ik het, verdwijnt dat schild geheel of gedeeltelijk zodat je in contact kan komen met je ware natuur. Zo ervaren de meesten onder invloed van psychedelica het als onprettig om je bloot te stellen aan invloeden van buitenaf, door bijvoorbeeld in een stadscentrum te wandelen (hier zal overigens ook desoriëntatie mee van doen zijn). Wat ik me dan ook tegelijk afvraag: hebben de invloeden van b.v. een stadscentrum niet altijd een ‘negatieve’ invloed op ons onderbewustzijn? Misschien waren we beter af als jagers in de natuur?

Dit vind ik interessant!
Ik denk dat onze manier van leven verre van perfect is op het moment.
Opgroeien met zelfinzicht is volgens mij onmogelijk, tenzij je totaal afgezonderd van andere mensen opgroeit. Ik vind het daarom ook helemaal niet verkeerd, alleen zetten veel mensen logica helaas niet altijd voor op.
Technologische ontwikkeling is iets wat we denk ik moeten omarmen maar ook hard mee door moeten gaan tot we voor een hoop dingen milieu-vriendelijke en efficientere manieren zijn gevonden. Manieren van energie opwekking en productie van allerlei stoffen is nu echt bagger, maar gelukkig blijft er voortgang in onderzoek naar verbeteringen.
Ik ben het met je eens over de psychedelica, al zit ik over de toepassing daarvan nog flink met mezelf in de knoop. Ook over technologie trouwens.

Twilight a dit:
Ik denk dat onze manier van leven verre van perfect is op het moment.
Opgroeien met zelfinzicht is volgens mij onmogelijk, tenzij je totaal afgezonderd van andere mensen opgroeit.
Ben ik ook met je eens, maar de aangereikte kennis, normen en waarden zouden we wel meer aan zelfonderzoek kunnen onderwerpen. Aan de andere kant vraag ik me ook af hoe objectief je bent als je in die zelfde samenleving opgroeit. Ook zal ik niet beweren, dat ik zelf alles onder de loep heb genomen, of het allemaal zo goed weet.
En totaal afgezonderd van andere mensen opgroeien, hmm… :idea: Interessant experiment :)

Twilight a dit:
Technologische ontwikkeling is iets wat we denk ik moeten omarmen maar ook hard mee door moeten gaan tot we voor een hoop dingen milieu-vriendelijke en efficientere manieren zijn gevonden.
Er is al heel veel mogelijk is, maar het is de vraag of ons kapitalistische systeem dit toelaat. Denk zelf overigens dat als moeder aarde te ver uit haar balans wordt gebracht, wij vanzelf, zachtjes van deze aardbol worden afgeblazen. Deze bol heeft waarschijnlijk door zijn geschiedenis heen, wel voor hetere vuren gestaan dan de mensheid.

En nog even terugkomend naar mijn vraag. Zijn al onze ontwikkelingen goed geweest voor het welzijn van de menselijke geest? Ook al gaan we dadelijk b.v. heel milieuvriendelijk te werk. Heeft onze ‘vooruitgang’ niet meer vragen en verwarring gecreëerd. Was de mensheid niet beter af geweest als jager in de natuur?? Ben gewoon benieuwd hoe ‘psychonauten’ hier tegenaan kijken. Zelf denk ik dat de menselijke geest zich meer thuis voelt in een primitieve levensstijl.

Ik vind het heel moeilijk om in termen van "onze" samenleving te denken. Kijk ik naar mezelf, dan voel ik me best wel afgesneden van de natuur. Zelfs de parken en bossen in de buurt voelen aan als een kooi in een dierentuin...

redhawk a dit:
Welke vooruitgang heeft onze westerse samenleving gebracht?

Het idee van vooruitgang :idea:

Ik heb 7 jaar filosofiestudie achter de rug en heb de westerse samenleving aandachtig bestudeert, zowel de geschiedenis, als het denken en de cultuur. Veel meer dan het bovenstaande heb ik niet kunnen vinden.

Daar zeg je wat...

Ik ben erg blij dat ik in een westerse samenleving leef, en ik ben er helemaal niet zo negatief over. Ik heb een beetje het idee dat we echt, relatief tot andere samenlevingen die bestaan en bestonden, een behoorlijke vrijheid hebben weten te realiseren met z'n allen. Volgens mij is 90% van de niet-(huidig-) Westerse samenlevingen veel dogmatischer (in b.v. religie maar ook gewoon in cultuur), smaldenkender en begrensder dan wat wij hier hebben. Zeker met het internetgebeuren: wij hebben in principe toegang tot alle (ook objectieve!) informatie die er is, en dat kun je denk ik van geen enkele andere samenleving die ooit heeft bestaan zeggen. Dat is voor het eerst. En een aantal waarden (democratie, gelijkheid van mensen, etc.) die aan de basis staan van onze samenleving vind ik echt enorm goed. Het is mooi dat we dat hebben hoor!

Natuurlijk is het verre van perfect. Waar de Westerse samenleving in de geest voor staat, wordt lang niet altijd uitgevoerd. We zijn te rationeel geworden, en we zijn decadent en materialistisch. Maar ja... Toch is dit volgens mij de samenleving waarin mensen meer dan ooit zich kunnen ontwikkelen precies zoals ze willen: alle informatie is in principe beschikbaar, en er is wel onderdrukking van bepaalde neigingen (drugs b.v.) maar die onderdrukking is gering genoeg om met gemak te ontduiken. Dat veel mensen zich desondanks maar heel oppervlakkig ontwikkelen, dat is misschien eerder een probleem van die mensen dan van de cultuur waarin ze leven.

^je vergeet dat er een hele berg vorming op elk persoon in het Westen wordt toegepast. Opvoeding, scholing, etc. Dat zorgt weer voor een heleboel vooroordelen en groepsgedrag/dogma's die juist ingaan tegen de waarden van democratie, gelijkheid en vrijheid. Het is niet onoverkomelijk, maar er is een heleboel hypocrisie die je in je analyse niet meeneemt.

^Ja, daarin heb je helemaal gelijk. Maar eigenlijk denk ik niet dat er een samenleving bestaat waarin dat niet zo is... Wat ik vooral wilde zeggen, is dat deze samenleving mensen enorm veel mogelijkheden en vrijheid biedt om zich te ontwikkelen zoals ze willen, als ze zich maar eenmaal hebben gerealiseerd dat dat mogelijk is. Dat laatste is alleen niet makkelijk.

Maarja, misschien groeien mensen hier inderdaad wel op met meer slechte, decadente ideeën dan bijvoorbeeld wanneer je ergens in het oerwoud opgroeit. Toch krijg je daar volgens mij ook een hoop bekrompenheid en dogmatiek mee, waar je dáár nooit van af zult komen, terwijl dat hier wél kan, als je je maar realiseert dat het mogelijk is.

Misschien dat dit beter in een apart topic moet, of misschien juist niet. Ik zat er over na te denken om hier een topic over te starten maar het kan net zo goed hier denk ik.

Ik zit de laatste tijd veel na te denken over legalisatie van drugs, het drugsbeleid en wat nou het beste is, dus hier wat hersenspinsels:
We zijn met z'n allen wel boos op het CDA en de strenge fundamentalisten die zo tegen het gebruik van psychedelica zijn en het willen verbieden, maar is het wel zo wijs om het legaal verkrijgbaar te maken?
En dan heb ik het niet alleen over paddo's hoor, want daar sta ik wel achter dat het verbod belachelijk is.
Maar ideëen over alle drugs legaliseren, of misschien alleen de psychedelica, daar zit ik zelf over in, ik denk niet dat dat een oplossing is.
Bovendien voelt het voor velen wel lekker (of misschien voor mij en een kleinere groep) dat er niet zo makkelijk aan te komen is.
Wij hier op dit forum zijn natuurlijk prima in staat om de stomme drugs van onze geweldige psychedelica te scheiden en die met verantwoordelijkheid tot ons te nemen, maar er zijn helaas nog zat sukkels die hier niet verstandig mee om gaan. Wellicht is het nog helemaal niet de tijd voor psychedelica?
Of misschien moeten smartshops gewoon een veel strenger beleid voeren wat dit betreft?
Ik vind het een lastige zaak.

Als een verbod zou werken, zouden er in bijv. Frankrijk, Engeland en de VS veel minder problemen met cannabis moeten zijn dan in Nederland. In werkelijkheid is dat andersom.

Oke, cannabis even daargelaten. Daar had ik het ook niet echt over eigenlijk.

Ik ben het verder wel eens met de meeste standpunten, maar ik probeer standpunten vóór een verbod een beetje te begrijpen. Die voor cannabis slaan inderdaad nergens op en dat mag best legaal, maar ik heb het eigenlijk vooral over de wat zwaardere middelen.

Welke dan? Opiaten?

Vergeet niet dat toen Opium verboden werd sterkere middelen op de markt kwamen die minder zwaar waren en makkelijker te vervoeren/verstoppen. De prohibitie heeft ervoor gezorgd dat er meer problemen kwamen, niet minder.

Legalisatie betekent trouwens niet dat je heroine bij de albert heijn kunt kopen. Regulering is nog steeds mogelijk, net zoals bij bijvoorbeeld alcohol of medicijnen nu ook gebeurt.

Op een ander forum (drugsforum.nl) stelt iemand dat het beter is dat psychedelica verboden zijn, omdat anders te veel sukkels die er niks van af weten er mee in contact komen en dat het bij onverantwoordelijk gebruik psychische schade kan veroorzaken.
Nu heb ik hier geen feiten voor die dat kunnen weerleggen (ook al is dingen roepen over psychische schade e.d. ook wel makkelijk om te doen).).
Ik ben zelf ook voor regulering, begrijp me niet verkeerd!

Maar nu schijnt het zo te zijn dat truffels alweer in de toeristenwinkels liggen, zo kan het toch niet door gaan?

(Misschien moet het op dit punt hier over maar verder gaan in het paddo topic elders op dit forum)

Twilight a dit:
Nu heb ik hier geen feiten voor die dat kunnen weerleggen (ook al is dingen roepen over psychische schade e.d. ook wel makkelijk om te doen).

Verdwijnen drugs van de markt als ze verboden worden? Nee.
Kunnen sukkels drugs blijven kopen? Ja.
Krijgen ze goede voorlichting van hun straatdealer? Nee.
Lopen ze daardoor een hoger risico om domme dingen te doen? Ja.

Schade is alleen op te lossen door mensen verstandig met drugs om te laten gaan, wat door een verbod eerder wordt belemmerd dan aangemoedigd.

Ik kan je een boek aanraden.

Het utopisme van de drugsbestrijding van Egbert Tellegen.

Heldere uiteenzetting van alle argumenten tegen prohibitie en voor legalisering/regulering.

De afgelopen decennia heeft toch wel uitgewezen (wereldwijd), dat je een middel niet uit de samenleving krijgt door het te verbieden. Zo lang er vraag naar blijft, zal het verkrijgbaar zijn. Het is momenteel zelfs zo, dat je (bij wijze van spreken) op iedere hoek van de straat je dope kunt halen. Psychedelica is….

Het hoeft al niet meer, Forkbender heeft het allemaal al geschreven^^ :)

P.S. Vanavond kan ik niet, misschien een volgende keer.

EDIT:
Voor een overheid zie ik alleen maar voordelen bij regulering, als zij dit op een goede manier uitvoeren.

- Inzicht in gebruik
- Controle op kwaliteit
- Belastingheffing
- Besparing op drugsbestrijding

Wat de Westerse samenleving heeft gebracht is enkel een hoop waarvan de belofte nog steeds dien te worden ingewilligd. En zij die verantwoordelijk zijn, geven ons het middelste gedeelte v/d pyramide en snijden het topje, het zelf, en de onderkant, het diepste geheugen, af.

Onvoorspelbare effecten, daarmee refereerd het gezag naar een verbaal offensief waar men niet van terug heeft en achterblijft met 1 mogelijkheid, die van zwijgen en zich berusten op de meerderheidssteun van de achterban die kampt met een bewerkstelligde vergeetachtigheid. Waar zelfs de kritische denker niets van terug heeft omdat ook hij het systeem als zijnde het minst slechte aanvaard, en tevens accepteerd.

De meest gevreesde draaikolk is de tong, en planten leren het individuele gedaante hoe de tong moet worden geslepen om als kolosale wekker een specifieke wetenschap eensgezind aan een ieder van ons door te geven.

Op het moment dat het hoogste van de pyramide wordt geproefd door het bewustzijn, valt alles als water uit elkaar zonder vaste vorm. Waardoor er voor iedereen, een wezenlijk zelf is weggelegd dat een gekozen koers in gang zet. Die onderling niet eens veel van elkaar verschilt, enkel tegendraads is ten opzichte van de geprogrammeerde koers.

Waar, zogenoemde vooruitstrevers, graag een patent op houden voor hunzelf en hun verdoofde kringetjes. Die zich graag verenigen en zich laten aanschouwen door de wereld, die de rode loper opmaakt waar men zelfs nog twijfelachtig overheen loopt om de schijn van de ontwetendheid die volop in hun nog schuilt, te vermijden. Een eeuwig durende facade om een telkens doorlopende bevestiging te ontvangen vanwege grote twijfel en ongemak over hun zelf.

En ze hoeven nergens bang voor te zijn, ook wij houden van grote gebouwen, werken voor een badkuip en een koelkast naast 't bed. Maar gangetjes dichtsolderen in het bewustzijn van ieder individu is objectief gezien een crimineel delict.

In de toekomst zal ik ook een manier proberen te vinden, om in een natuurrijke(re) omgeving te gaan leven. Ik heb mij nooit écht thuis gevoeld in onze westerse samenleving, hoewel ik de laatste jaren wel meer mijn balans heb gevonden.

Het gebruik van entheogenen helpt mij weliswaar om mijzelf in balans te houden, terwijl die ervaring voor mij persoonlijk ook wel weer in contrast staat tot de samenleving waarin wij hier leven. Want wil je ‘zorgeloos’ meedraaien in het systeem, dan moet je bijna wel met oogkleppen oplopen, terwijl entheogenen deze kleppen (gedeeltelijk) laten verdwijnen. Ja, heel verwarrend :?

Helaas is het kapitalisme als een olievlek over de wereld verspreid, waardoor veel culturen hun identiteit aan het verliezen zijn. Toch wil ik nog veel reizen, waardoor ik nog zoveel kan ontdekken. Vooral mijn periode in Amerika, waar ik enkele maanden onder primitieve omstandigheden heb geleefd, heeft mij misschien wel de meest waardevolle lessen opgeleverd en voorziet mij nog steeds dagelijks van inspiratie. En tijdens één zo’n toekomstige reis, hoop ik stiekem in een natuurrijke omgeving terecht te komen (die mij ook van basisbehoeften kan voorzien), waarmee ik samensmelt en de rest van mijn leven kan doorbrengen.

Waar een wil is…

Retour