Het duurde even met reageren, omdat ik de afgelopen tijd steeds te stoned was om te reageren.
glesse a dit:
Hallo MysticWarrior,
Wat een leuk idee, het staat me aan. Althans, hoe je voor je ziet dat de vrijplaats gebruikt zal worden.
Er is één ding wat ik me afvraag. Je wil ook mensen van buiten 'de scene' (wat die dan ook is, je weet denk ik wel wat ik bedoel) laten zien wat psychedelica zijn, en zegt hierbij dat kraken vaak in het nieuws is, dus dat al aandacht oplevert.. Maar volgensmij juist vaak op een manier die de media negatief laten overkomen op mensen die dit niet kennen.
Ben je niet bang dat het dus juist een tegenovergesteld effect zal hebben, in de trant van: "Daar heb je weer een stel van die hippie-dreads die andermans eigendom in beslag nemen en drugs gaan gebruiken!!!"?? Want volgensmij zijn de media moeilijk om te buigen naar een positief signaal naar alles wat 'afwijkend' is.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind je idee mooi, en ben het met je eens dat psychedelica in een ander daglicht moet komen, maar ik vind de combinatie in één plan niet zo goed bij elkaar passen....
Dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik vroeg me ook af of je dit al bedacht had.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van je plan en zal die plannen volgen!
Ik begrijp je punt heel goed, de pers zal het zeker in een negatieve contexts gaan plaatsen, maar goed. Als we de situatie bekijken zoals het nu is, dan ziet het er naar uit dat de paddo verboden word, waarna in de toekomst nog veel meer middelen verboden zullen gaan worden. Er moet een tegenbeweging ontstaan en dit gaat altijd gepaard met pers die je in een negatieve context zal plaatsen.
Gellukig werken onze hersenen psychologisch gezien wel op een interessante manier. Ik geloof namelijk dat ondanks de negatieve berichtgeving die een vrijplaats met zich mee zou brengen, nog wel is een heel andere uitwerking kan gaan hebben.
Ik zou ook nooit interviews geven of direct met de pers gaan praten. Als er daadwerkelijk gekraakt gaat worden, dan zal ik er voor zorgen dat er op internet een uitgebreide persverklaring staat die alleen volledig overgenomen mag worden. Willen kranten alsnog een eigen artikel schrijven, dan zullen ze het puur met speculaties moeten doen. Maar het word al een stukje lastiger voor hen.
Ook zou ik de nadruk van zo'n psychedelisch centrum nooit op het drugsgebruik laten baseren. Het moet heel duidelijk zijn dat er activiteiten plaats vinden die geinspireerd zijn door psychedelische trips. En daarnaast moet dan de mogelijkheid zijn om 1 of 2 keer in de maand groep trips te doen. Maar dit hoeft niet groot aangekondigt te worden en kan intern heel goed geregelt worden.
Ik denk dat de praktijk uit zal wijzen wat wel en niet verstandig is om te doen. Je merkt namelijk snel genoeg welke kant de pers op wil en dan is het een kwestie van tegensturen. Het zal hoe dan ook een strijd zijn, dat immers altijd beter is dan niks doen en wachten tot dat ze alles verbieden en ons als criminelen gaan veroordelen. Dat hebben de christenen al in de jaren rond 1200 tot 1300 gedaan en zoiets moeten we nooit weer laten gebeuren.
Dirk a dit:
Ik vind dit een leuk idee. Misschien zou de grootste aandacht niet meteen moeten gaan naar de locatie, maar meer naar het maken van een geschikte infrastructuur. Bijvoorbeeld: een netwerk voor aanlevering van middelen. Er zijn in Nederland volgens mij wel een paar honderd kwekers van paddestoelen en andere planten, die dit uit liefhebberij doen, en geheid 3/4 van hun oogst eigenlijk 'teveel' hebben. Je kunt die mensen inzetten voor dit plan: ik denk dat in Nederland tientallen mensen (waaronder ikzelf) heel graag meewerken aan het gratis aanleveren van eenvoudig in leuke hoeveelheden te kweken planten (met name paddestoelen en Salvia zijn daarvoor geschikt, denk ik). Zo kan een leuk netwerk ontstaan, en omdat er geen sprake is van overlast, net zomin als van geld verdienen, blijft dit voor justitie oninteressant en vrijwel zeker ongezien. Dan moeten er nog mensen zijn die dit netwerk coordineren, en mensen die bijvoorbeeld als een aantal dagen per week als ervaren tripsitter kunnen en willen fungeren.
Het netwerk is zeer belangrijk, maar als er een goede geschikte locatie is voor zo'n psychedelisch centrum. Dan Zullen er meer mensen naar toe trekken en zijn er uitgebreide mogelijkheden om zo'n netwerk van mensen te regelen. Overigens denk ik, dat er NOOIT zomaar psychedelica aanwezig moet zijn, behalve als er daadwerkelijk trips gaan plaats vinden.
Dirk a dit:
Mijn ideaal zou zijn, dat er op deze manier ergens een Nederland een plek is waar psychonauten, jong en oud, ervaren en onervaren, een goede ervaring met psychedelica kunnen hebben, onder begeleidnig en op een fijne plek en gratis (misschien met een systeem van een kleine vrije gift ofzo).Het kan gedaan worden vanuit een vaste locatie, bijvoorbeeld een ruimte in een gekraakt of ge-antikraakt pand. Die locatie kan best heel flexibel zijn: er is toch altijd wel redelijk eenvoudig ergens in Nederland een nieuwe plek te vinden. Gewoon meteen verhuizen, zodra het erop lijkt dat mensen van buitenaf er niet zo blij mee zijn. In de zomer kunnen 'sessies' natuurlijk prima in de natuur plaatsvinden. Er zijn maar weinig spullen nodig, behalve misschien een goed weegschaaltje. Verder is het misschien handig om een soort reglement op te stellen, over welke dingen wel, en welke dingen niet gebruikt worden, welke mensen, met welke instelling, wel of niet mogen deelnemen, etc. En alles staat of valt natuurlijk ook met of er wel of niet een fijne, positieve en open sfeer is waarbij iedereen welkom is etc. De nadruk moet denk ik liggen op het netwerk van mensen, en niet zozeer op de vaste plek waar alles gebeurt.
Uiteindelijk zal de locatie zeker flexibel moeten blijven, maar een goede geschikte plaats als een mooie boerderij met een landschap dat CaduceusMercurius geschikt lijkt 8) Voorkomt een heleboel overlast, en minder reden om steeds te moeten verhuizen
En ja misschien zal er vanuit de vrijplaats regelmatig outdoor trips georganiseerd kunnen worden, dat is immers waar een vrijplaats omdraaid. Namelijk de mogelijkheid geven aan iedere bezoeker om zijn of haar eigen activiteiten te kunnen ontplooien, zoals bijvoorbeeld die outdoor trips.
Dirk a dit:
Stel ik het zo te naief en rooskleurig voor? Ik denk dat als de mensen er zijn, die de juiste instelling en motivatie en ook genoeg tijd hebben, zoiets best kan bestaan.
Ik weet niet of het te rooskleurig is, dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Wie niet waagt, wie niet wint? Nietwaar? Vooral als ik zie wat ik samen met anderen in het verleden heb bereikt, weet ik eigenlijk wel zeker dat het niet te rooskleurig is. In het verleden heb ik grootte optredens tot en met weggeefwinkels opgestart, en alles wat we deden werd gewoon realiteit. We hadden zelfs onze eigen gekraakte fietsenmaker
Het enige verschil met dat van toen en nu, is dat het een psychedelisch tintje zal gaan krijgen
En dat je eventueel problemen krijgt met die klootzakken van justitie, maar daar moeten we in de praktijk gewoon mee om leren gaan.
CaduceusMercurius a dit:
Boerderij, ja heerlijk! Maken we er, om een meerwaarde voor de gemeenschap te zijn, meteen een sprookjesachtige kinderboerderij van!
Als je van je pand een publiekstrekker kunt maken, kun je wat bijverdienen aan entree of betaalde rondleidingen. Want ook wonen in een gekraakte boerderij kost geld.
En dit kan allemaal met zo'n vrijplaats en daarom is het belangrijk dat er ook DAADWERKELIJK zo'n vrijplaats moet gaan komen.
Ik zat er aan te denken om mee te gaan doen met de outdoor psychonaut meeting, misschien dat we daar met een aantal mensen bij elkaar kunnen gaan zitten waarna we daadwerkelijk stappen kunnen gaan ondernemen
Ik krijg kriebels in mijn maag, als ik er nu aan denk
Woehoew.
Groetjes,
Mysticwarrior.