Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

vrijplaats "Psychedelica"

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion mysticwarrior
  • Date de début Date de début

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17/8/07
Het tuig in Den Haag wil 2 belangrijke vrijheden van een relatief grootte groep mensen afpakken. Namelijk de paddo, maar ook het kraken willen ze gaan verbieden. Een aantal mensen hebben het hier op het forum er wel is over gehad om een pand te kraken zodat hier met een hoge dosis getript zou kunnen worden.

Ik heb in het verleden een aantal jaar gekraakt gewoond en heb altijd mee geholpen met het kraakspreekuur. Op het kraakspreekuur ontvingen we regelmatig mensen die een vrijplaats wouden beginnen, en een aantal keer is het met succes gelukt om een pand te kraken en een soort vrijplaats te creeeren. Ook bestaan er her en der door het land nog steeds intressante vrijplaatsen, waar kunstenaars, actie-groepen etc kunnen samenwerken in een pand.

Ik zou nou graag nu knopen willen doorhakken. Afgelopen week heb ik een lichte trip ervaren en ik heb me tijdens deze trip afgevraagt wat voor mij een mooi doel zou zijn om te realiseren. Direct daarna moest ik denken aan een vrijplaats, namelijk vrijplaats "Psychedelica" :)

Deze vrijplaats zou dan kunnen worden gebruikt voor het trippen op een hoge dosis, voor kunstenaren, voor lezingen en zou tevens als een informatie punt kunnen dienen. En natuurlijk moet er ruimte overblijven voor andere psychedelische activiteiten, zoals bijvoorbeeld feestjes :)

En ik wil hier op dit forum nu een oproep doen aan mensen die graag mee zouden willen helpen om zoiets dergelijks als hier bovenstaand te realiseren. Misschien kunnen we dan binnenkort eens met een aantal mensen om de tafel gaan zitten en een dergelijk project als dat wat hier boven staat beschreven van de grond proberen te krijgen.

Ik ben benieuwd.....

Groetjes,
Mysticwarrior.

Erg goed voorstel!

Maar em.... ik heb geen idee hoe ik kan helpen :lol:

Beste mysticmarrior.
Tof dat je zo enthousiast bent. Ik heb interesse in je project. ik zou je graag helpen.
Eigenlijk zit ik vol met vragen over jou project.
Waar wil je dit gaan doen?
Als ik het goed begrijpt bestaat jou project ook verschillende facetten.
Ik lees dat je deze vrijplaats wil gebruiken voor het trippen op hoge dosis.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Wat bedoel je precies met trippen?
Hoe serieus neem je het trip gedeelte? Om hoeveel mensen gaat het?

Ik weet niet waar jij woont, ik woon in Rotterdam.
Ik heb nog veel meer vragen. Maar die bewaar ik nog even.

Klink als een goed initiatief! De enige twijfels die ik erbij heb, is of je er juridisch niet mee flink in de problemen kan komen.

Erg goed voorstel!

Maar em.... ik heb geen idee hoe ik kan helpen Laughing

Als er daadwerkelijk een vrijplaats gekraakt zou gaan worden, dan is er meer dan genoeg te doen ;) Van het opknappen van een pand, tot het aankleden van het pand, tot het mee helpen met het organiseren van activiteiten. Dus daar hoeft niemand zich zorgen om te maken.

Beste mysticmarrior.
Tof dat je zo enthousiast bent. Ik heb interesse in je project. ik zou je graag helpen.
Eigenlijk zit ik vol met vragen over jou project.
Waar wil je dit gaan doen?
Als ik het goed begrijpt bestaat jou project ook verschillende facetten.
Ik lees dat je deze vrijplaats wil gebruiken voor het trippen op hoge dosis.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Wat bedoel je precies met trippen?
Hoe serieus neem je het trip gedeelte? Om hoeveel mensen gaat het?

Ik weet niet waar jij woont, ik woon in Rotterdam.
Ik heb nog veel meer vragen. Maar die bewaar ik nog even.

Ik woon zelf in Zwolle, maar de plaats waar een pand gekraakt zou kunnen gaan worden, wil ik nog niet vast stellen. Het zou in iedergeval belangrijk zijn om voor een centrale plek ergens in Nederland te kiezen. Misschien ergens in een groot leegstaande boerderij, of juist in een oud pakhuis ergens in een stad, of misschien wel een vervallen villa ergens in het bos. De plek is nog niet mijn eerste zorg, er moet eerst genoeg support zijn. En heel erg goed overlegt worden etc.

Dat van dat trippen neem ik niet al te serieus, ook inverband met de juridische haalbaarheid. Maar als dit enigzins juridisch haalbaar is, dan zou het mooi zijn als er een veilige ruimte in het pand is, waar je veilig op een hoge dosis kan trippen. En er daarnaast een team mensen aanwezig is, die mensen kan helpen door moeilijke trips heen te komen. Maar een vrijplaats, van waar uit een psychedelica een beetje gepromoted kan worden, is natuurlijk een goede zaak. Ik merk namelijk dat veel te veel mensen een vertekend beeld hebben van psychedelica. En omdat er vaak bij het kraken van een pand, veel media aandacht ontstaat, krijgen we natuurlijk de mogelijkheid om eens een goed doordacht woordje te doen.

Over het aantal mensen kan ik niet veel zeggen, maar ik weet zeker dat bij een goede promotie campagnes, de belangstelling bij mensen voor psychedelica, er nog wel is goed op vooruit zou kunnen gaan.

Ik zie het idee van een vrijplaats dan ook meer als een actie-iniatief tegen de kruistocht van het CDA en de rest van het tuig in Den Haag.

Verder is er dus nog niks concreet, het is nog slechts een plan waar ik eventueel met genoeg support energie in wil steken om zoiets te kunnen realiseren.

Groetjes,
Mysticwarrior.

mysticwarrior a dit:
Het zou in iedergeval belangrijk zijn om voor een centrale plek ergens in Nederland te kiezen.

waarom niet aan de belgische grens? :wink:

Daar zou inderdaad een mogelijkheid zijn, dan winnen we gelijk international terrein :P :rock: Zal de eurpese unie blij mee zijn ;)

De aandacht van de EU op vlak van de grens tussen Nederland en België blijft toch gewoon de coffeeshops.
En moest dit toch verschuiven dan hebben de shops er wel baat bij...

Ik denk dat een leegstaande boerderij wel de beste optie is, want "overlast" blijft natuurlijk het grootste doelwit tegen drugstoeristen.

Ik zat ook met name ook aan een boerderij te denken, in het verleden was ik ook ooit bij een gekraakte boerderij. Als je zag wat voor lompe feestjes daar gehielden werden, dan scheelt dit inderdaad een hoop overlast, want problemen waren er nauwlijks. De krakers hadden overigens het terrein ook echt mooi opgeknapt, ze hadden zelf bruggetjes gebouwd, groente tuintjes aangelegt en zelfs een eco-toilet gebouwd. Daarnaast hadden ze ruimte voor caravans, waar ook mensen in leefden. Dat vond ik best facinerend. Ook ben ik ooit is in een gekraakte villa midden in het bos geweest, die krakers hadden gewoon een eigen prive strandje voor hun huis ;) Wat natuurlijk helemaal de perfecte plaats zou zijn, voor zo'n dergelijke vrijplaats. Dan zou er zelfs nog buiten getript kunnen worden :P

Ik denk als het bekend word dat een vrijplaats een trip ruimte zou hebben, dat je er wel last van zou kunnen krijgen, maar er zijn wel meer situaties waarbij het gewoon door het oog word gezien. Zo was ik ook ooit is in een gekraakte boerderij waar een groep heroine junkies woonden, maar die lieten ze daar ondanks de drugs feestjes gewoon zitten. Puur omdat ze daar geen overlast bezorgten, daarnaast zijn er dus blijkbaar ook andere religies die gewoon openlijk ayahuasca ceremonies houden, en zelfs therapeuten die dit doen. Alleen gaat het hier om gehuurde of gekochte ruimtes en niet om een gekraakt pand. Daarnaast zou je openlijk naar de buitenwereld kunnen uitleggen dat er een soort team aanwezig is die mensen helpt als er problemen zijn op trip gebied. Misschien valt er nog wel een vrijwillige psycholoog of psychiater te vinden, die een oogje in het zeil houd of waar mensen kunnen aankloppen als ze psychische problemen of wat dan ook zouden krijgen. Dat zou kunnen betekenen dat het paddo gebruik op deze manier relatief veiliger is geworden.

Daarnaast zou je echt naar buiten moeten treden als vrijplaats en niet zo zeer als een plek waar met extreem veel drugs geexperimenteerd kan worden. Dus exposities organiseren voor kunstenaren die hun inspiratie uit de psychedelica hebben gehaald. En waar psychonauten elkaar kunnen onmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. En met wat creativiteit valt er nog heel wat meer te bedenken om in zo`n vrijplaats te kunnen organiseren.

Ik ga in iedergeval uitzoeken hoe dit juridisch in elkaar steekt, maar ook al zou dit juridisch niet haalbaar zijn, dan denk ik toch dat het heel erg tof zou zijn als er een plek is waar psychonauten elkaar gewoon kunnen opzoeken en samen ervaringen kunnen uitwisselen of activiteiten organiseren. Daarnaast krijg je dan ook een beetje een community die zich kan verzetten tegen het drugsbeleid. En hoefen we niet allemaal machteloos achter onze computer te zitten afwachten, hoe de overheid alles uit probeert te roeien wat hun plannen in de weg staat. Ik denk in iedergeval dat het een heel goede uitwerking zou kunnen hebben als psychonauten elkaaar gewoon is zouden kunnen ontmoeten.

Groetjes,
Mysticwarrior.

Hallo MysticWarrior,

Wat een leuk idee, het staat me aan. Althans, hoe je voor je ziet dat de vrijplaats gebruikt zal worden.
Er is één ding wat ik me afvraag. Je wil ook mensen van buiten 'de scene' (wat die dan ook is, je weet denk ik wel wat ik bedoel) laten zien wat psychedelica zijn, en zegt hierbij dat kraken vaak in het nieuws is, dus dat al aandacht oplevert.. Maar volgensmij juist vaak op een manier die de media negatief laten overkomen op mensen die dit niet kennen.
Ben je niet bang dat het dus juist een tegenovergesteld effect zal hebben, in de trant van: "Daar heb je weer een stel van die hippie-dreads die andermans eigendom in beslag nemen en drugs gaan gebruiken!!!"?? Want volgensmij zijn de media moeilijk om te buigen naar een positief signaal naar alles wat 'afwijkend' is.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind je idee mooi, en ben het met je eens dat psychedelica in een ander daglicht moet komen, maar ik vind de combinatie in één plan niet zo goed bij elkaar passen....
Dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik vroeg me ook af of je dit al bedacht had.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van je plan en zal die plannen volgen!

Ik vind dit een leuk idee. Misschien zou de grootste aandacht niet meteen moeten gaan naar de locatie, maar meer naar het maken van een geschikte infrastructuur. Bijvoorbeeld: een netwerk voor aanlevering van middelen. Er zijn in Nederland volgens mij wel een paar honderd kwekers van paddestoelen en andere planten, die dit uit liefhebberij doen, en geheid 3/4 van hun oogst eigenlijk 'teveel' hebben. Je kunt die mensen inzetten voor dit plan: ik denk dat in Nederland tientallen mensen (waaronder ikzelf) heel graag meewerken aan het gratis aanleveren van eenvoudig in leuke hoeveelheden te kweken planten (met name paddestoelen en Salvia zijn daarvoor geschikt, denk ik). Zo kan een leuk netwerk ontstaan, en omdat er geen sprake is van overlast, net zomin als van geld verdienen, blijft dit voor justitie oninteressant en vrijwel zeker ongezien. Dan moeten er nog mensen zijn die dit netwerk coordineren, en mensen die bijvoorbeeld als een aantal dagen per week als ervaren tripsitter kunnen en willen fungeren.

Mijn ideaal zou zijn, dat er op deze manier ergens een Nederland een plek is waar psychonauten, jong en oud, ervaren en onervaren, een goede ervaring met psychedelica kunnen hebben, onder begeleidnig en op een fijne plek en gratis (misschien met een systeem van een kleine vrije gift ofzo).Het kan gedaan worden vanuit een vaste locatie, bijvoorbeeld een ruimte in een gekraakt of ge-antikraakt pand. Die locatie kan best heel flexibel zijn: er is toch altijd wel redelijk eenvoudig ergens in Nederland een nieuwe plek te vinden. Gewoon meteen verhuizen, zodra het erop lijkt dat mensen van buitenaf er niet zo blij mee zijn. In de zomer kunnen 'sessies' natuurlijk prima in de natuur plaatsvinden. Er zijn maar weinig spullen nodig, behalve misschien een goed weegschaaltje. Verder is het misschien handig om een soort reglement op te stellen, over welke dingen wel, en welke dingen niet gebruikt worden, welke mensen, met welke instelling, wel of niet mogen deelnemen, etc. En alles staat of valt natuurlijk ook met of er wel of niet een fijne, positieve en open sfeer is waarbij iedereen welkom is etc. De nadruk moet denk ik liggen op het netwerk van mensen, en niet zozeer op de vaste plek waar alles gebeurt.

Stel ik het zo te naief en rooskleurig voor? Ik denk dat als de mensen er zijn, die de juiste instelling en motivatie en ook genoeg tijd hebben, zoiets best kan bestaan.

Dirk heeft mijn brein gehackt en zonder eerst toestemming te vragen mijn gedachten opgeschreven, woord voor woord! Met alles wat hij schrijft ben ik het helemaal eens. En ja, voorraad is echt geen probleem. Ik geloof dat ik, op verschillende locaties, nu al een paar honderd hooggedoseerde trips aan paddo's heb opgeslagen. Ik heb het totaal de laatste tijd niet meer gewogen, maar ik vermoed dat ik nu zo rond een kilo heb, en er komt steeds meer bij. Op dit moment draag ik zorg voor de levenscyclus van 18 mycelia, die allemaal flink aan het puberen zijn!

Boerderij, ja heerlijk! Maken we er, om een meerwaarde voor de gemeenschap te zijn, meteen een sprookjesachtige kinderboerderij van! :D

Als je van je pand een publiekstrekker kunt maken, kun je wat bijverdienen aan entree of betaalde rondleidingen. Want ook wonen in een gekraakte boerderij kost geld.

Oh man, ik zie zo'n boerderij helemaal zitten! :lol:

pols_reefer.jpg

IMGP4659.jpg

hempfield.jpg

Het duurde even met reageren, omdat ik de afgelopen tijd steeds te stoned was om te reageren. :oops:

glesse a dit:
Hallo MysticWarrior,

Wat een leuk idee, het staat me aan. Althans, hoe je voor je ziet dat de vrijplaats gebruikt zal worden.
Er is één ding wat ik me afvraag. Je wil ook mensen van buiten 'de scene' (wat die dan ook is, je weet denk ik wel wat ik bedoel) laten zien wat psychedelica zijn, en zegt hierbij dat kraken vaak in het nieuws is, dus dat al aandacht oplevert.. Maar volgensmij juist vaak op een manier die de media negatief laten overkomen op mensen die dit niet kennen.
Ben je niet bang dat het dus juist een tegenovergesteld effect zal hebben, in de trant van: "Daar heb je weer een stel van die hippie-dreads die andermans eigendom in beslag nemen en drugs gaan gebruiken!!!"?? Want volgensmij zijn de media moeilijk om te buigen naar een positief signaal naar alles wat 'afwijkend' is.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind je idee mooi, en ben het met je eens dat psychedelica in een ander daglicht moet komen, maar ik vind de combinatie in één plan niet zo goed bij elkaar passen....
Dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik vroeg me ook af of je dit al bedacht had.
Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van je plan en zal die plannen volgen!

Ik begrijp je punt heel goed, de pers zal het zeker in een negatieve contexts gaan plaatsen, maar goed. Als we de situatie bekijken zoals het nu is, dan ziet het er naar uit dat de paddo verboden word, waarna in de toekomst nog veel meer middelen verboden zullen gaan worden. Er moet een tegenbeweging ontstaan en dit gaat altijd gepaard met pers die je in een negatieve context zal plaatsen.

Gellukig werken onze hersenen psychologisch gezien wel op een interessante manier. Ik geloof namelijk dat ondanks de negatieve berichtgeving die een vrijplaats met zich mee zou brengen, nog wel is een heel andere uitwerking kan gaan hebben.

Ik zou ook nooit interviews geven of direct met de pers gaan praten. Als er daadwerkelijk gekraakt gaat worden, dan zal ik er voor zorgen dat er op internet een uitgebreide persverklaring staat die alleen volledig overgenomen mag worden. Willen kranten alsnog een eigen artikel schrijven, dan zullen ze het puur met speculaties moeten doen. Maar het word al een stukje lastiger voor hen.

Ook zou ik de nadruk van zo'n psychedelisch centrum nooit op het drugsgebruik laten baseren. Het moet heel duidelijk zijn dat er activiteiten plaats vinden die geinspireerd zijn door psychedelische trips. En daarnaast moet dan de mogelijkheid zijn om 1 of 2 keer in de maand groep trips te doen. Maar dit hoeft niet groot aangekondigt te worden en kan intern heel goed geregelt worden.

Ik denk dat de praktijk uit zal wijzen wat wel en niet verstandig is om te doen. Je merkt namelijk snel genoeg welke kant de pers op wil en dan is het een kwestie van tegensturen. Het zal hoe dan ook een strijd zijn, dat immers altijd beter is dan niks doen en wachten tot dat ze alles verbieden en ons als criminelen gaan veroordelen. Dat hebben de christenen al in de jaren rond 1200 tot 1300 gedaan en zoiets moeten we nooit weer laten gebeuren.

Dirk a dit:
Ik vind dit een leuk idee. Misschien zou de grootste aandacht niet meteen moeten gaan naar de locatie, maar meer naar het maken van een geschikte infrastructuur. Bijvoorbeeld: een netwerk voor aanlevering van middelen. Er zijn in Nederland volgens mij wel een paar honderd kwekers van paddestoelen en andere planten, die dit uit liefhebberij doen, en geheid 3/4 van hun oogst eigenlijk 'teveel' hebben. Je kunt die mensen inzetten voor dit plan: ik denk dat in Nederland tientallen mensen (waaronder ikzelf) heel graag meewerken aan het gratis aanleveren van eenvoudig in leuke hoeveelheden te kweken planten (met name paddestoelen en Salvia zijn daarvoor geschikt, denk ik). Zo kan een leuk netwerk ontstaan, en omdat er geen sprake is van overlast, net zomin als van geld verdienen, blijft dit voor justitie oninteressant en vrijwel zeker ongezien. Dan moeten er nog mensen zijn die dit netwerk coordineren, en mensen die bijvoorbeeld als een aantal dagen per week als ervaren tripsitter kunnen en willen fungeren.

Het netwerk is zeer belangrijk, maar als er een goede geschikte locatie is voor zo'n psychedelisch centrum. Dan Zullen er meer mensen naar toe trekken en zijn er uitgebreide mogelijkheden om zo'n netwerk van mensen te regelen. Overigens denk ik, dat er NOOIT zomaar psychedelica aanwezig moet zijn, behalve als er daadwerkelijk trips gaan plaats vinden.

Dirk a dit:
Mijn ideaal zou zijn, dat er op deze manier ergens een Nederland een plek is waar psychonauten, jong en oud, ervaren en onervaren, een goede ervaring met psychedelica kunnen hebben, onder begeleidnig en op een fijne plek en gratis (misschien met een systeem van een kleine vrije gift ofzo).Het kan gedaan worden vanuit een vaste locatie, bijvoorbeeld een ruimte in een gekraakt of ge-antikraakt pand. Die locatie kan best heel flexibel zijn: er is toch altijd wel redelijk eenvoudig ergens in Nederland een nieuwe plek te vinden. Gewoon meteen verhuizen, zodra het erop lijkt dat mensen van buitenaf er niet zo blij mee zijn. In de zomer kunnen 'sessies' natuurlijk prima in de natuur plaatsvinden. Er zijn maar weinig spullen nodig, behalve misschien een goed weegschaaltje. Verder is het misschien handig om een soort reglement op te stellen, over welke dingen wel, en welke dingen niet gebruikt worden, welke mensen, met welke instelling, wel of niet mogen deelnemen, etc. En alles staat of valt natuurlijk ook met of er wel of niet een fijne, positieve en open sfeer is waarbij iedereen welkom is etc. De nadruk moet denk ik liggen op het netwerk van mensen, en niet zozeer op de vaste plek waar alles gebeurt.

Uiteindelijk zal de locatie zeker flexibel moeten blijven, maar een goede geschikte plaats als een mooie boerderij met een landschap dat CaduceusMercurius geschikt lijkt 8) Voorkomt een heleboel overlast, en minder reden om steeds te moeten verhuizen :) En ja misschien zal er vanuit de vrijplaats regelmatig outdoor trips georganiseerd kunnen worden, dat is immers waar een vrijplaats omdraaid. Namelijk de mogelijkheid geven aan iedere bezoeker om zijn of haar eigen activiteiten te kunnen ontplooien, zoals bijvoorbeeld die outdoor trips.

Dirk a dit:
Stel ik het zo te naief en rooskleurig voor? Ik denk dat als de mensen er zijn, die de juiste instelling en motivatie en ook genoeg tijd hebben, zoiets best kan bestaan.

Ik weet niet of het te rooskleurig is, dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Wie niet waagt, wie niet wint? Nietwaar? Vooral als ik zie wat ik samen met anderen in het verleden heb bereikt, weet ik eigenlijk wel zeker dat het niet te rooskleurig is. In het verleden heb ik grootte optredens tot en met weggeefwinkels opgestart, en alles wat we deden werd gewoon realiteit. We hadden zelfs onze eigen gekraakte fietsenmaker :P

Het enige verschil met dat van toen en nu, is dat het een psychedelisch tintje zal gaan krijgen :) En dat je eventueel problemen krijgt met die klootzakken van justitie, maar daar moeten we in de praktijk gewoon mee om leren gaan.

CaduceusMercurius a dit:
Boerderij, ja heerlijk! Maken we er, om een meerwaarde voor de gemeenschap te zijn, meteen een sprookjesachtige kinderboerderij van! :D

Als je van je pand een publiekstrekker kunt maken, kun je wat bijverdienen aan entree of betaalde rondleidingen. Want ook wonen in een gekraakte boerderij kost geld.

En dit kan allemaal met zo'n vrijplaats en daarom is het belangrijk dat er ook DAADWERKELIJK zo'n vrijplaats moet gaan komen.

Ik zat er aan te denken om mee te gaan doen met de outdoor psychonaut meeting, misschien dat we daar met een aantal mensen bij elkaar kunnen gaan zitten waarna we daadwerkelijk stappen kunnen gaan ondernemen :)

Ik krijg kriebels in mijn maag, als ik er nu aan denk :D Woehoew.

Groetjes,
Mysticwarrior.

Ik heb op dit moment een pand van iets meer dan 160 vierkante meter op het oog, met een woning van 58 vierkante meter er bij, in Amsterdam Zuid, voor een redelijke huurprijs. Ik vermoed dat ik in de loop van volgende week voor een gesprek wordt uitgenodigd. Ik heb zojuist een brief geschreven met daarin een schets van de activiteiten die we voor ogen hebben. Als het lukt, als ze dit project zien zitten, dan wordt dit centrum iets héél bijzonders! :D

Wow, hou ons effies op de hoogte, dit klinkt namelijk heeeeeel interresant.

Groetjes,
Mysticwarrior.

Retour