Volksgezondheid waarschuwt voor versneden cannabis (België)

  • Auteur de la discussion Auteur de la discussion Meduzz
  • Date de début Date de début

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid trekt aan de alarmbel nadat in Frankrijk twee gevallen van ernstige ademhalingsproblemen vastgesteld werden na het gebruik van cannabis, versneden met microscopisch kleine bolletjes glas. In België werden bij de analyse van een staal wiet gelijkaardige bolletjes teruggevonden. Gebruikers melden al geruime tijd een groeiende aanwezigheid van versneden wiet in de verkoop.

Bijkomende analyses
De standaardanalyses toonden in de stalen naast THC, het actieve bestanddeel van cannabis, geen enkel ander psychoactief bestanddeel aan. Via bijkomende analyses werd de aanwezigheid van alpha kwarts kristallen en microscopisch kleine glasbolletjes (0,02 tot 0,3mm) aangetoond.

Zand en geplet glas
Gebruikers spreken ook van versnijdingen met zand, glaswol en geplet glas, maar die werden nog niet door analyse vastgesteld. De wiet wordt versneden om het gewicht te verhogen en de indruk te wekken dat er veel hars aanwezig is, wat duidt op wiet van hoge kwaliteit. De meldingen gaan enkel over wiet en niet over hasj (cannabishars).

Primeur in België
Het is volgens Volksgezondheid de eerste keer dat in België de aanwezigheid van microscopisch kleine bolletjes kon aangetoond worden in een wietmonster. Het staal was afkomstig uit Kortrijk en de (glas)bolletjes zijn niet met het blote oog zichtbaar. Wel voelt het staal korrelig aan.

Ademhalingsproblemen
Vorige week verzond het Franse ministerie van Volksgezondheid een persbericht nadat het op de hoogte was gebracht van twee gevallen van ernstige ademhalingsproblemen na het gebruik van versneden cannabis. Dat was de eerste melding van ernstige gevolgen op korte termijn. Over mogelijke effecten op lange termijn kan nog niets gezegd worden.

Arts
Tot nu toe werden in België nog geen problemen vastgesteld, maar gebruik van illegale drugs blijft gevaarlijk. Druggebruikers kunnen immers nooit weten wat ze precies innemen, waarschuwt Volksgezondheid. Personen die wiet gebruikt hebben en abnormale symptomen ondervonden, contacteren best zo snel mogelijk een arts. (belga/hln)


uit: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_40 ... =detailArt
 
Hmmz, dat is wel vrij kut.

Meduzz a dit:
Tot nu toe werden in België nog geen problemen vastgesteld, maar gebruik van illegale drugs blijft gevaarlijk. Druggebruikers kunnen immers nooit weten wat ze precies innemen, waarschuwt Volksgezondheid.

Legaliseren dus.
 
Stupide a dit:
Hmmz, dat is wel vrij kut.

Meduzz a dit:
Tot nu toe werden in België nog geen problemen vastgesteld, maar gebruik van illegale drugs blijft gevaarlijk. Druggebruikers kunnen immers nooit weten wat ze precies innemen, waarschuwt Volksgezondheid.

Legaliseren dus.
inderdaad, legaliseren + controleren!
 
De meldingen gaan enkel over wiet en niet over hasj (cannabishars).
Dr zit misschien geen glas in maar is vaak nog wel verzwaard hoor.
 
Yup.

Betonpoeder wordt steeds vaker gebruikt om het te verzwaren.
 
silv a dit:
Stupide a dit:
Hmmz, dat is wel vrij kut.

Meduzz a dit:
Tot nu toe werden in België nog geen problemen vastgesteld, maar gebruik van illegale drugs blijft gevaarlijk. Druggebruikers kunnen immers nooit weten wat ze precies innemen, waarschuwt Volksgezondheid.

Legaliseren dus.
inderdaad, legaliseren + controleren!
Ben ik ook voor maar ik ben bang dat ze dan slechte kwaliteit tegen een hoge prijs gaan verkopen waardoor nog steeds illegaal word gekweekt. Want er moet wel accijns op dan..
Enige manier dat je de criminaliteit rond de drugs weg haal is door het op een verantwoorde manier goedkoper aanbieden dan op straat.
 
mijn wiet komt normaal uit kortrijk, gelukkig ben ik al tijdje gestopt.
maar toch :?
 
Tot 5 jaar geleden rookte ik zelf dagelijks cannabis. Momenteel ben ik daar reeds enkele jaren mee gestopt, maar occassioneel rook ik het wel nog eens. De laatste 2 keren had ik enorme ademhalingsproblemen en kortademigheid (dit heeft wel langer dan 1 uur geduurd)

Vroeger rookte ik dagelijks meer joints per dag zonder ademhalingsproblemen, maar overlaatst trok ik 5 keer van een joint en heb meer dan 1 uur lastig kunnen ademhalen tot ik er zelfs bijna paniekaanvallen van kreeg. Nu staat mijn besluit vast: ik raak geen wiet meer aan. Komt het door een versneden soortje te roken of niet, of ben ik er extreem gevoelig aan geworden? De laatste keer dat ik dit voorhad is nu ongeveer 1 maand geleden. Sindsdien geen wiet meer aangeraakt...
 
Hmmm, ik heb m'n marihuana meestal uit coffeeshops in Maastricht,
of van iemand's eigen kweek, zelden koop ik het van een dealer of dergelijk,
en ik heb er ook nooit last van gehad.
 
Hyperion1980 a dit:
Komt het door een versneden soortje te roken of niet, of ben ik er extreem gevoelig aan geworden?
Als het aan een versneden soort ligt, zou je bij een goede soort de felle reactie niet moeten krijgen. Dus dat kan je gewoon testen door een joint te roken van een goed stukje hasj bijvoorbeeld. Als je dan wéér last krijg van kortademigheid of paniekaanvallen, ligt het misschien wel aan toegenomen gevoeligheid.
Maar wat de reden ook is, als je er weer last van krijgt, zou ik niet meer blowen.
 
Retour
Haut