Meduzz a dit:
ik moet altijd veel geeuwen tijdens trips.
ik denk dat dit iets te maken heeft met je suikerspiegel die daalt of zo
Geeuwen is een bijwerking van psilocybine (aldus McKenna). Mensen die voor het eerst trippen moeten zich hier goed bewust van zijn. Ze moeten niet denken dat ze moe zijn en dus moeten slapen (dat gaat niet). Het hoort er gewoon bij. Soms kunnen er ook tranen vloeien zonder dat daar emoties aan vooraf gingen. Tijdens mijn 8 gram experiment stroomden de tranen over mijn wangen, en moest ik mijn best doen om niet te denken dat ik een huilend Maria-beeld was.
Zuchten, gekke bekken trekken en zo zijn ook heel gebruikelijk. De bibbers zou je misschien kunnen voorkomen door de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, maar er is volgens mij meer aan de hand, want na een dagje vasten bibber ik niet, maar na een flinke hap paddo's wel. Ook dit hoort er dus gewoon bij. Zorg voor dekens of kledingstukken van verschillende dikte, zodat je niet tijdens de onset van je trip met de verwarming hoeft te klooien. Zorg ook preventief dat je tijdens de onset op temperatuur blijft, want die bibbers kunnen best vervelend zijn. Een sitter zou je op het moment van de bibbers kunnen geruststellen door tegen je te zeggen dat het meestal niet langer dan tien minuten duurt, en je je al snel weer beter zult voelen. In de hypersuggestieve staat van de trip, kunnen deze woorden alleen al een diepe ontspanning teweeg brengen.
Dat is een heel nuttig gegeven. Als iemand in een bad trip terecht lijkt te komen, zeg dan niet: "Volgens mij krijg jij een bad trip. Fuck!" Maar: "Je bent op dit moment een beetje gedesoriënteerd, maar dat hoort bij het begin van de trip, en zal over een paar minuten vanzelf ophouden. Bied nergens weerstand aan, en je zult zo uit je dak gaan van vreugde."
Dat is heel wat geruststellender dan: "Over zes uur zijn de paddo's uitgewerkt. Hou vol." Want zelfs in de tijdloze dimensie van de trip klinkt tien minuten nog heel wat minder overweldigend dan zes uur.