Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Touwtrekken om wiet

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14/7/07
Dit nieuwsbericht noemt wat interessante feitjes over de geschiedenis van het softdrugsbeleid in Nederland.

Nu.nl, 26 november 2008

Wiet mag verkocht worden aan klanten, maar niet aan coffeeshops. Terwijl in de politiek stemmen opgaan om alle coffeeshops te sluiten, willen de gemeenten Eindhoven en Tilburg zelf wiet gaan kweken. Hoe komt Nederland aan dat verwarrende gedoogbeleid? Door Anno.

Verdovende middelen zijn in Nederland verboden sinds de Opiumwet van 1919. Maar sinds die drugswet worden ze eigenlijk ook al gedoogd. Drugs als cocaïne en opium werden voor de Tweede Wereldoorlog maar door heel weinig mensen gebruikt, en er waren nooit grote problemen. Drugsgebruik vormde simpelweg geen belangrijk politiek onderwerp.

Maar vanaf de jaren zestig konden de politici niet meer om het onderwerp heen. Cannabisgebruik werd redelijk gewoon, blowende hippies overspoelden Nederland.

In 1972 opende in Amsterdam Nederlands eerste coffeeshop, en Koos Zwart las op de radio de wietprijzen voor. In diezelfde tijd kreeg Nederland te maken met een nieuwe groep verslaafden: de heroinejunks.

Vorrink

Irene Vorrink, de moeder van Koos Zwart, was minister van Volksgezondheid in het kabinet-Den Uyl. Zij wilde de blowende hippies en de heroinegebruikers uit elkaar houden, en kwam met een voorstel om cannabis te legaliseren. In de praktijk zou er weinig veranderen, maar voor politie en gebruikers kwam zo een einde aan de onduidelijkheid.

Er waren in Nederlanders veel voorstanders van het revolutionaire idee, maar omdat zo'n wet tegen internationale verdragen in ging en Nederland niet in een isolement terecht wilde komen, kwam de wet er uiteindelijk niet.

Scheiding

Wel werd in de Opiumwet van 1976 de scheiding tussen softdrugs en harddrugs doorgevoerd. Zo werd afgesproken dat het bezit van een kleine hoeveelheid softdrugs een overtreding was die niet vervolgd zou worden. Kweek en groothandel bleven wel nog steeds strafbaar. Zo konden de coffeeshops openblijven, al moesten die nog steeds zelf maar uitzoeken waar ze hun handelswaar vandaan haalden.

Lees ook hier: cannabis werd tot aan 1958 veel gebruikt als slaapmiddel en als geneesmiddel tegen krampen, toevallen, astma en migraine.

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Ga naar http://www.anno.nl.

anp-2470798.jpg

Klein beetje opium onder m'n tong, tijdje spoelen met het slijm dat loskomt en m'n diaree, hoofdpijn, spierpijn, kiespijn eigenlijk alles wel wordt 'vergeten'. Krachtig en voelt heel plantaardig aan. Fuck Ibuprofen.

Een dieptepunt is toch wel in de jaren 70 de overgang van opium (tot die tijd een kalm artestiek wereldje in kleine huisjes in Amsterdam veelal Chinezen) naar heroine.

Als mensen in NL nou eens allemaal een tijdje pijpjes pure wiet roken en nicotine begraven en zich focussen op wat er nou eigenlijk gebeurd wil ik nog weleens zien welke argumenten er zijn om tegen matig gebruik te zijn.

Enige wat ik kan bedenken is dat er groepen mensen bestaan die een leven willen met een projectie omhulsel om zodoende lof te kunnen ontvangen. En dat kan alleen als er veel onkritische ogen zijn.

Brugmansia a dit:
Klein beetje opium onder m'n tong, tijdje spoelen met het slijm dat loskomt en m'n diaree, hoofdpijn, spierpijn, kiespijn eigenlijk alles wel wordt 'vergeten'. Krachtig en voelt heel plantaardig aan. Fuck Ibuprofen.

Een dieptepunt is toch wel in de jaren 70 de overgang van opium (tot die tijd een kalm artestiek wereldje in kleine huisjes in Amsterdam veelal Chinezen) naar heroine.

Als mensen in NL nou eens allemaal een tijdje pijpjes pure wiet roken en nicotine begraven en zich focussen op wat er nou eigenlijk gebeurd wil ik nog weleens zien welke argumenten er zijn om tegen matig gebruik te zijn.

Enige wat ik kan bedenken is dat er groepen mensen bestaan die een leven willen met een projectie omhulsel om zodoende lof te kunnen ontvangen. En dat kan alleen als er veel onkritische ogen zijn.
sterk punt, ook precies wat ik ervaar als een van de positiefste kanten aan mijn cannabisgebruik. Ik kijk op een veel objectief kritischere manier naar de wereld.

Retour