Op het gebod: "Gij zult geen valse getuigenissen spreken tegen uw naaste" zei Theo Maassen:
[quote:3jcai36c]..."Maar de waarheid? De waarheid, schreef iemand ooit, is de uitvinding van een leugenaar. Ik vind het een moeilijk gebied. Volgens moet je in een situatie altijd op zoek gaan naar wat op dat moment het beste, het meest liefdevolle is. Soms moet je daarvoor liegen. Ik weet niet of ik dan ook meteen minder oprecht ben. Wat ik op het toneel laat zien, komt sterk overeen met hoe ik er in het echt over denk: dat ik het ook allemaal niet zo goed weet. Mijn twijfels zijn theatraal interessanter dan de dingen die ik al weet. Neemt mijn twijfel toe? Ik zal het ongetwijfeld een keer gezegd hebben, maar nu jij daar zo mee komt, vraag ik me af of dat eigenlijk wel waar is* Misschien moet ik het zo zeggen: doordat ik, naarmate ik ouder word, een sterkere basis heb gekregen van dingen die wél helder en duidelijk voor mij zijn, kan ik het mezelf veroorloven heel ver te gaan in de dingen waarover ik nog twijfel. Ik weet dat die twijfel me niet onderuit zal halen, of ongelukkig zal maken. Omdat ik weet dat het, in principe, wel goed zit.