Ik doe tegenwoordig geen moeite meer om al die hypocrieten en onwetenden het proberen uit te leggen. Kan mij nog goed herinneren dat op de middelbare school ik een joint had gerookt op een schoolfeest met een klasgenoot, we werden betrapt en naar huis gestuurd.
Toen ik net 16 was, was ik zoekende. Ik had weinig vrienden, om eoa reded streek/strijk ik mensen tegen de haren in en als je dat als kind hebt, zijn je vrienden vaak op de vingers van één hand te tellen. Ik was dus zoekende, om eoa reden was ik nieuwsgierig naar wiet hoewel ik er nog nooit mee in aanraking was gekomen. Eén van mijn sporadische vrienden had zeer progressieve ouders, zij kraakten een oud fabriekspand in mijn Woonplaats. Zijn moeder was beeldhouder, zijn vader had een boekenwinkeltje met politiek gevoelige boeken (echte idealisten).
De vader van mijn vriend teelde een aantal wietplanten in zijn tuin, dit was rond 1985 dus echt geen Widow of andere killer variant, gewoon een lekker rokertje. Ik kreeg van mijn vriend af en toe een doosje mee naar huis. Hele fijne mensen en een supervriend.
Mijn ouders kregen lucht van het verhaal (letterlijk
) en ik werd natuurlijk ter verantwoording geroepen. In mijn naiviteit (of wellicht aangeboren wijsheid
), ging ik de discussie aan met mijn pa. Wiet was niet gevaarlijk, niet verslavend en een veel verstandiger keuze dan alcohol voor iemand van mijn leeftijd, liet ik weten met mijn wijsneus. Gevolg was dat mijn vader de ouders van mijn vriend heeft bedreigd (waar ik jaren later pas achter kwam, ik was gewoon ineens niet meer welkom) en dwong me onbedoeld andere vrienden te zoeken. En die bedreiging is letterlijk geweest, in de trend van als mijn zoon hier nog één keer komt laat ik je koudmaken.
De vrienden die ik vervolgens vond hadden geen zin in studie, geen zin om te werken etc... De vriend waarvan mijn vader de ouders had bedreigd, is inmiddels cum laude afgestudeerd. Ik daarentegen, heb met veel moeite en een beetje discipline, op mijn 20e besloten nog even snel een IT opleiding te volgen zodat ik in ieder geval niet de rest van mijn leven magazijn medewerker hoef te zijn.
Edit: Niet om mijn pa daar de schuld van te geven maar zolang cannabis illegaal is, zal het gebruik ook vaak in de illegale sfeer liggen. En het is van belang dat ouders wat meer feiten kennen over cannabis dan de meesten nu kennen zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen ipv hun kinderen te verbieden te blowen, maar vervolgens wel alcohol misbruik toestaan (en zelfs toejuicen vaak!)
Lang verhaal maar het punt wat ik wil aanvoeren is dat het nodig is om te reageren Jahvisions. Tuurlijk is het vechten tegen de bierkaai en uiteraard kun je zo mogelijk nog dommere reacties verwachten op jouwe eventuale reactie. Maar goed, zelfs als er maar eentje anders gaat denken dankzij jouw reactie, dan is het al winst.
Zie ook mijn commentaar over de onbereidwilligheid van blowers in het algemeen om actie te ondernemen (ondergetekende inclusief
)
Groets
HC