Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

psychedelica (vs?) meditatie

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion forest
  • Date de début Date de début

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30/12/05
fuck ik had een heel gedoe geschreven en met een paar tikken was het weg. maar goed hier weer.

ik ben van mening dat psychedelica eye-openers kunnen zijn en dat mensen er veel van kunnen leren. ook groeien, zeker, en ook mediterende mensen zouden er veel aan hebben.

mijn visie is met deze vergeleiking duidenlijk te maken(ik schrijf m niet helemaal precies zoals ie is):

als het leven en alles een boek is, dan is het gebruik van psychedelica als het lezen van de achterkant, of de inhoud, om er achter te komen waar het allemaal eigenlijk om gaat.

Mediatie is volgens mij het boek helemaal lezen. in het begin begrijp je er niks van, maar aan het einde is alles meer tot je door gedrongen dan wanneer je de achterkant leest.

hartcore, je zei dat meditatie niet altijd werkte, maar velen zullen dit tegenspreken. als meditatie goed wordt uitgevoerd heeft het altijd effect, maar dat betekend niet dat de mediterende persoon het merkt dat er verandering optreed. voor sommige mensen is het nog niet goed als ze merken hoe ver ze zijn, omdat ze nog te zwak van geest zijn. zodra ze een inzicht krijgen zal hun ego groeien en zullen ze verlangen naar meer, en verlangen/ego en mediatie gaan niet samen. ze zullen meteen weer zijn waar ze begonnen en al die moeite zal verloren zijn gegaan.

bij meditatie gaat alles langzaam, omdat de geest wel snel is, maar de ziel niet. je doet er meerdere levens over (mits je daar in gelooft) om één te worden. maar wat je bereikt zal dan ook niet met een zuchtje wind omver te blazen zijn, en de verandering in bewustzijn zal er 24/7 zijn en niet een paar uur, zoals in een trip. het hele leven wordt dan een trip, steeds onderhevig aan verandering.

als je op sensatie uit bent kan je op andere manieren mediteren en binnen korte tijd veel zien, alleen ben je wel beperkt tot lagere regionen, welke geweldig zijn, maar die je ook beletten om hoger te gaan.

psychedelica zijn super om uit je normale vastgeroestte manier van denken te komen, en zo nu en dan inzichten te krijgen, maar ze zijn tijdelijk en naar mijn mening niet volledig te vertrouwen, aangezien je eigen mind er in gemixt is.

je zei ook dat we dan een manier van communicatie met planten etc weghaalden, maar wie zegt dat je door meditaie niet met planten kan communiceren? we zijn helemaal niet zo beperkt als we denken.
---------------------------------------------

ik ben geheid nog wat aspecten vergeten, en dit is ook alleen maar een mening en volgens mij niet een onderwerp waar je echt over kan discussieren, het komt op geloven aan. maar iedereen die zijn mening wil verkondigen, graag.

forest

oojah dit was ik vergeten.

meditatie is natuurlijk niet in de lotus of kleermakerszit met een wierrookje en new age muziek een paar uur relaxen. niet dat gezeik, meditatie is leren te ZIJN.

en dat is zo gemakkelijk nog niet, eigenlijk omdat het juist gemakkelijk is, maar als je eenmaal onderweg bent zit het vol verassingen en sta je versteld van je eigen beperktheid in het verleden.

ZIJN is ook cliché, maar het beste woord ervoor.

Tijdens mijn laatste paddo-trip, 3 maanden geleden, had ik precies zo'n inzicht over zijn en worden. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt heel goed leren te zijn, maar daarmee ontloop je eigenlijk het leven hier op aarde. Je kunt er ook voor kiezen je te laten meeslepen in het worden, maar dan verlies je eigenlijk je wortels. Ik denk dat meditatie de manier is om hier een balans in te vinden. Meditatie is etymologisch gelinkt aan medium, wat letterlijk betekent dat het een middel is om communicatie tot stand te brengen. Meditatie moet je dus inderdaad breed opvangen. Het is elke vorm van praxis waarbij het Zijn wordt omgezet in het Worden, waarbij het goddelijke wordt uitgedrukt in de materie, om zo de veranderlijkheid van het goddelijke opnieuw vorm te geven. De materie blijft dan vastzitten, maar door opnieuw de verbinding aan te gaan kun je het veranderen. Meditatie is dus ook yoga, bidden, bewust leven, passie, opgaan in je bezigheid, etc. Psychedelica helpen ons het inzicht en de motivatie te geven om de verbinding aan te gaan. Voor sommigen is dit teveel van het goede, zodat zij een 'mindtrip' krijgen, waarin zij puur hun eigen gedachtespinsels nagaan. Voor anderen is het echter een mystieke ervaring die hun in het dagelijks leven voortdurend motiveert en een groot gevoel van spirituele rust en zekerheid geeft. Ik heb zelf het geluk gehad een aantal mystieke ervaringen te hebben gehad met behulp van psychedelica. Ook heb ik eenmaal tijdens een geleide meditatie visioenen gehad van de eenheid die onze veelheden overstijgt. Het kan dus zeker ook met meditatie. Ik ben het met forest eens dat het beter behouden blijft, omdat je tijdens meditatie echt gedwongen wordt om het zelf los te laten vanuit het zelf. Bij psychedelica wordt het je opgelegd. Een goede instelling helpt erbij, maar het komt nog steeds van buitenaf. Uiteindelijk komen we zo ver dat we kunnen trippen zonder deze externe hulpmiddelen.

als het leven en alles een boek is, dan is het gebruik van psychedelica als het lezen van de achterkant, of de inhoud, om er achter te komen waar het allemaal eigenlijk om gaat.

Mediatie is volgens mij het boek helemaal lezen. in het begin begrijp je er niks van, maar aan het einde is alles meer tot je door gedrongen dan wanneer je de achterkant leest.

Dus wat je zegt is dat psychedelica beperkt zijn in vergelijking met meditatie. Dit is absoluut onzin (no offense). Sure, wanneer je kijkt naar recreatief gebruik in de westerse cultuur kan ik me erin vinden, maar dat is naar mijn mening ook geen ‘echte’ psychedelische traditie.

Psychedelica zijn geen instant oplossing, er is altijd een lang leer traject om de ervaringen te integreren. Sjamanen gebruiken technieken die vergelijkbaar zijn met meditatietechnieken alleen in de context van die psychedelische ervaring. De combo is perfectie, de gereedschappen apart (middel en techniek), kan nooit zo goed werken als de synergie van de twee.

En vergis je niet, hoewel de meditatietechnieken van sjamanen erg verschillen van bijvoorbeeld de Indiase tradities, zijn ze in wezen hetzelfde. Frappant detail is dat de eerste drieduizend jaar van de Indiase religie, bestond bij de gratie van een psychedelisch middel en kennelijk een groot deel van die overgeleverde technieken zijn ontstaan juist door het gebruik van een middel.

hartcore, je zei dat meditatie niet altijd werkte, maar velen zullen dit tegenspreken. als meditatie goed wordt uitgevoerd heeft het altijd effect, maar dat betekend niet dat de mediterende persoon het merkt dat er verandering optreed.

Het is trouwens Heartcore ;)

Ik bedoelde eigenlijk dat meditatie geen vervanger is voor een psychedelisch middel. Meditatie werkt voor mij perfect om rustig te worden, mijn dag te evalueren en dat soort dingen. Ik denk dat meditatie, net zoals hypnose een krachtig middel kan zijn.

bij meditatie gaat alles langzaam, omdat de geest wel snel is, maar de ziel niet. je doet er meerdere levens over (mits je daar in gelooft) om één te worden. maar wat je bereikt zal dan ook niet met een zuchtje wind omver te blazen zijn, en de verandering in bewustzijn zal er 24/7 zijn en niet een paar uur, zoals in een trip. het hele leven wordt dan een trip, steeds onderhevig aan verandering.
Mee eens. Een trip is mi ook niet een instant verlossing maar puur een hulpmiddel. Een trip duurt inderdaad maar een paar uur, de integratie van het geleerde duurt weken soms maanden.

Mag ik je een persoonlijke vraag stellen naar aanleiding van dit stukje? Je zegt: . maar wat je bereikt zal dan ook niet met een zuchtje wind omver te blazen zijn.

Geloof je dit of is dat je eigen ervaring?

psychedelica zijn super om uit je normale vastgeroestte manier van denken te komen, en zo nu en dan inzichten te krijgen, maar ze zijn tijdelijk en naar mijn mening niet volledig te vertrouwen, aangezien je eigen mind er in gemixt is.

Maar dat geldt dan nog meer voor meditatie want daar heb je alleen je eigen mind toch? Ik denk dat je de werking en de invloed van psychedelica erg onderschat, juist door de egodood die vaak optreed, wordt de eigen mind (de beperkte bewuste mind), buiten spel gezet waardoor het onderbewust of wat voor naam je er ook aan geeft, naar voren kan komen. Een aantal jaren terug heb ik een sjamanentraining gevolgd in Nijmegen waar niet werd gewerkt met middelen maar puur met drums en meditatietechnieken. Ik had hier constant het gevoel dat mijn eigen mind een spelletje met me speelde in tegenstelling tot wat ik meemaak tijdens mijn sporadische, maar zeer heftige ontmoetingen met psilocybine..

je zei ook dat we dan een manier van communicatie met planten etc
weghaalden, maar wie zegt dat je door meditaie niet met planten kan communiceren? we zijn helemaal niet zo beperkt als we denken.

Ik zeg dat niet hoor….alleen denk ik dan heel praktisch, de planten zijn er en ze werken en ze willen dat we met ze samenwerken, waarom dan moeilijk gaan doen en ze niet gebruiken? Wat is er mis met deze ervaring dat we het op een andere manier zouden moeten doen?

Wist je trouwens dat er aanwijzingen zijn dat de Roomse kerk bepaalde paddestoelen gebruikte in het geheim en tegelijkertijd mensen die dit buiten te kerk deden, op de brandstapel gooiden? Pas op dat je je niet voor het karretje van de antidugslobby laat spannen die zeer tegen dit soort ervaringen zijn en het liefst zouden willen dat iedereen zich zou beperken tot verlichting zonder middelen. Want juist DAN ben je perfect te sturen door een instituut.

ik ben geheid nog wat aspecten vergeten, en dit is ook alleen maar een mening en volgens mij niet een onderwerp waar je echt over kan discussieren, het komt op geloven aan. maar iedereen die zijn mening wil verkondigen, graag.

Wat betreft meditatie is het een kwestie van geloven OF bewijzen, voor dat laatste zou je je dan moeten toeleggen op een eventueel jarenlange training en dan moeten geloven/hopen dat het werkt. Met psychedelica ligt dit anders. Zij openen deuren, daar kan niemand omheen. Of en hoe je door die deuren stapt, is persoonlijke keuze maar werken doet het, keer op keer. Hoe en wat je eruit haalt is sterk afhankelijk van de persoon. Maar dit geldt net zo goed voor meditatie.

Ik zit nog op het werk maar ga er vanavond wat dieper op in..

HC

ik ben het eens met heartcore.
meditatie+psychedelica = HET
McKenna zegt ook dat meditatie de overgebleven "tools" zijn die op zich wel interessant zijn, maar eigenlijk niet veel zonder de psychedelische ervaring (hij zegt dus dat meditatie voortkomt uit de ervaring).

Retour