Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Paddo kweek

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion sentinall
  • Date de début Date de début

sentinall

Glandeuse Pinéale
Inscrit
19/1/06
dag mede psychonauten,

een tijdje terug ben ik begonnen met het kweken van paddo's. ik had een mushball besteld, maar dit is fout gegaan. De paddo's hebben een schimmelinfectie opgelopen.
De belangrijkste reden dat dit gebeurd is, is dat ik niet steriel genoeg te werk ben gegaan!

Nu heb ik het niet opgegeven en ga ik opnieuw beginnen (heb nog niet geplant, ben nog aan het voorbereiden.

Allereerst heb ik een kweekhok gebouwd. Dit is een grote afsluitbare plastic-doorzichtige tupperware doos. Deze heb ik met 96% alcohol helemaal steriel gemaakt.
De bak is onderverdeeld in 2 delen. een deel daar komen de paddo's te staan.
in het andere deel heb iik een bak met water staan. In deze bak ligt een thermostaat die de temperatuur van het water rond de 30 graden moet houden en een bruissteen die aangesloten is op een pompje. Deze bruissteen zal de luchtvochtigheid in de bak op 95% brengen wat zeer goed is voor mijn plantjes.
De temperatuur in de bak moet rond de 22 - 25 graden komen te liggen

Heeft iemand nog enige suggesties voor het ligt? ik wil ze in het daglicht zetten, maar direct zonlicht uiteraard vermijden. Kan ik dit beter met tl lampen doen?

Mijn volgende stap is een droogbak maken, DWZ kleine bak met vochtvreters op de bodem, kippengaas erop, zodat direct contact met de vochtvreters vermeden word.
mijn vraag aan jullie, moet dit in het donker gebeuren of kan dit in een doorzichtige doos? (ik weet dat als ze eenmaal gedroogd zijn dat ze in het dionker bewaard moeten worden.

verder heb ik allerlei steriele dingen aangeschaft, mondkapje, steriele handschoenen, de alcohol etc.

zijn er nog denken waar ik goed op moet letten. Alle tips zijn welkom!

P.S. bij interesse zal ik een fotoreportage posten

greetz,
Sentinall

ik weet nog niets over het kweken van shrooms :)
kben het wel nog van plan maar die fotoreportage wil ik zeker zien
succes!

paddokweekje fotorapportages zijn altijd welkom :D

het zijn overigens geen 'plantjes' maar 'schimmeltjes' ;)
het drogen van paddos kan je in principe ook in het licht doen, misschien droogt het wel sneller. ik geloof niet dat het slecht is voor je paddos.

ik heb zelf nog nooit paddos gekweekt maar ik ga zodra ik op mezelf woon wel doen. ik heb me dan ook al voorbereid en ik denk dat ik wel een kweekje kan runnen.. succes ermee iig!

Hoi,

Steriel maken:

Dit kun je met alcohol doen. Wat ik zelf doe is een plantenspuit met een 10/100 oplossing chloor/water gebruiken. Daarmee besproei ik de box en laat het een kwartier/half uur staan. Volgende week ga ik aan de gang met waterstofperoxide, dit schijnt perfect te werken om bestaande kolonies te beschermen tegen infecties. Het vernietigd sporen maar de mycelium kan prima tegen wp en er komen ook geen foute stoffen in je eindproduct (wordt ook in de professionele champignonkweek gebruikt heb ik me laten vertellen).

Drogen: Een zeer eenvoudig te maken en goeie droogbox kun je maken door aan de korte zijden van een schoenendoos, twee pc ventilatoren te hangen op zo;n manier dat ze door de doos heenblazen. Voorzie deze ventilatoren van stroom dmv een oude pc voeding of een adapter. Stukje kippegaas op de bodem en je paddo's zijn binnen twee dagen droog. Ook de grotere soorten. Daarna bewaar ik ze koud, in het donker met wat vochtvreters om ervoor te zorgen dat ze niet alsnog vocht gaan opnemen.

Licht:

Is onbelangrijk in die zin dat paddo's geen licht nodig hebben om te groeien, het is puur om de groeirichting te bepalen. Mijn paddo's staan altijd in een verdomhoekje waar nog net wat buitenlicht komt en dit voldoet uitstekend.

Die bruisstaan klinkt goed, daar ga ik ook eens mee aan de gang. Houd alleen wel in de gaten dat stilstaand water een verzamelplaats wordt voor bacterien...

Succes !!
HC

Over die bruissteen had ik ook al aan gedacht. Ik gebruik namelijk geen normaal water maar gesteriliseerd water, ook kun je water gewoon koken natuurlijk!

heb er een zeer interessante website over zien staan ergens hier op het forum:
http://www.angelfire.com/pa4/paddo/GG2/Main.htm

daar staat alles super goed uitgelegd uitgelegd..

Die waterstofperoxide, moet ik mijn bak ermee inspuiten nadat hij gereinigd is met alcohol en daarna de schimmels erin zetten. of kan ik mijn bak hiermee behalndelen als mijn paddo's er al in staan?

als je geen probleem hebt met engels dan moet je maar eens kijken op www.shroomery.com , een gigantische paddo(kweek) community waar echt superveel info staat en waar ze zeker al je vragen kunnen beantwoorden. het is erg groot dus misschien moet je ff zoeken, maar er staat een growguide voor de PF TEK (wat je wil gaan doen dus) van enkele paginas met fotos erbij..

thx voor deze tip bombski. ga een kijkje wagen!

Het enige wat mij nog kopzorgen baart is het volgende.

De doos die ik gemaakt heb die moet luchtdicht blijven. Toch moeten er 2 stroomkabels naar buiten gaan lopen (van het verwarmingselement en van de pomp) moet nog even gaan uitzoeken hoe ik dit het beste kan gaan doen!

thx, ik ga eens aan de slag ;)

beetje creativiteit moet ik toch wel bezitten

Heb zelf niet heel veel ervaring met het kweken van stoeltjes , maar toch wel wat. Ik kan je eigenlijk aanraden om de PF-tek methode links te laten liggen (ik weet het niet gaan schreeuwen over heiligingsschennis !)

Het kweken direct op biologisch rogge is erg makkelijk en heeft een goede kans van slagen. Een snelkookpan is hiervoor wel vereist maar dat moet niet zo moeilijk zijn. Voor een paar tientjes ben je klaar en de rest van de spullen zijn ook niet zo duur.

Op deze website zie je een duidelijke Tek op rogge met foto's erbij. Alles wat je nodig hebt om op een relatief makkelijke manier te kweken zonder veel gedoe : www.mushplanet.com

Ik heb deze methode meerder malen uitgevoerd bij mij thuis en ik ben niet zo heel steriel bezig , soms heb ik wel eens wat last van contains maar dat is meestal maar een procent of 20 , acceptabel in mijn ogen en zeker het zeker waard.

Het blijft een leuke hobby vooral omdat het vrij snel gaat allemaal en je dus niet eeuwig hoeft te wachten zoals bij sommige planten.

Oh en fotootjes gaan er altijd wel in hoor bij mij dus kom maar op zou ik zeggen !

na ik doe het nu ff op de manier met rijstmeelcake enzo.
Maar misschien kan ik een ovolgende keer jouw manier proberen. Ben aan het wachten op mijn paketje met alle benodigdheden! moet vandaag binnenkomen!

Niks mis met de PF-tek hoor. Als je op rogge kweekt is het makkelijker kwa potjes en dat soort dingen. Je kan het mycelium op de rogge gewoon laten uitgroeien en vervolgens direct casen of er uithalen en casen in een "bakje van de chinees"

Voor drogen is echt niet zo'n constructie nodig, leg ze op een droge plek in huis (klerenkast, in de buurt van de verwarming, op de achterkant van je beeldscherm etc) en ze zijn in 2 dagen kurkdroog.

PF-tek is inderdaad niet perfect volgens mij, ik denk dat het een beetje achterhaald is. Zelf kweekte ik op gerst in jampotjes, 3x 45 minuten gekookt in een gewone pan met 24u ertussen (fractional sterilisation), en daarna gecased met een mengsel van kalk en turf. De casings gingen gewoon in een plastic bak met vershoudfolie eroverheen (met iets ruimte voor frisse lucht). Ging uitstekend :)

Hmmm tis toch iets moeilijker dan ik gedacht had. Et lijkt me best lastig om de ideale omstandigheden te creeeren, maar wil het zeker nog wel een keer proberen. Lijkt me cool man, paddo's kweken. Gewoon al bezig zijn met alles wat er voor een trip komt.

het is ook super cool.

Het belangrijkste is alles zo steriel mogelijk te houden, dan komt het altijd wel goed!

Steriel werken is alleen belangrijk in het begin (let op mening !). Als je eenmaal groei hebt en je gaat casen dat kan je best met zonder extreme maatregelen je bakje openen , sluiten en anderzins onbehoorlijk gedrag vertonen.

Vooral bij het inspuiten van de sporen zit het grootste gevaar van contaims, als je eenmaal groei hebt gaat het meestal wel goed. Ik heb een hoop bakjes (ook kweeksetjes) flink mishandeld maar de meeste deden het gewoon nog. Vooral de kweeksetjes die tegenwoordig gemaakt worden zijn nogal "hufterproof"

Ik ben het met Rutger eens wat betreft steriel werken. Toch is het naar mijn mening een goed idee om vooral in het begin extra goed te letten op steriel werken, een tek kiezen en je daar strict aan houden. Wanneer je het eenmaal in je vingers hebt, kun je gaan experimenteren.

15 jaar terug heb ik al eens een poging gedaan met kweken. Dit was voor internet, voor PF Tek etc en enige referentie die ik had, was Mckenna's boek 'the magic mushroom growers guide'. Van de 30 potjes zijn er twee gelukt, de rest had contams.

14 jaar later, PF tek 'to the letter' met de nadruk op steriel werken, 30 potjes, 28 gelukt.

Ik bedoel maar :)

Sporen inbrengen is kritisch inderdaad, hier ben ik altijd paranoide mbt steriliteit, ik steriliseer de naald na ieder potje en veeg de naald schoon met alcohol na ieder gaatje. Misschien overkill maar het zorgt voor minimaal verlies.

HC

dat heb ik ook gedaan.
Na het inspuiten iedere keer naald schoonvegen met alcohol en door naar het volgende potje ;)

Kword wel steeds enthousiaster om het te gaan doen.

Maar wat is nou het verschil tussen een spuit en een print?

Retour