Ik zal gauw ff mijn kennis m.b.t. een juiste voeding verkondigen:
het is een slordige 3-4 miljoen jaar geleden dat de eerst mensen hier op aarde rondliepen. Tot ongeveer 10.000 jaar geleden leefde men als jager en verzamelaar. De voeding bestond destijds vooral uit
vlees, vis, eieren, groeten, fruit, noten en zaden. Diverse ziekten en (chronische) aandoeningen bestonden nog niet en de gemiddelde leeftijd was zo'n 60 jaar. Dit voedingspatroon is miljoenen jaren standaard geweest en ons lichaam heeft zich a.h.w. gevormd om te functioneren op een dergelijk dieet (natuurlijk zijn er binnen het dieet grote verschillen. Op de ene plaats stond er vooral plantaardig voedsel op het menu; op weer een andere plaats was er veel vlees voorhanden)
10.000 jaar geleden is men echter overgestapt op akkerbouw en veeteelt en dit was in de 1e instantie geen al te glorieuze verandering. Er ontstonden diverse ziekten en aadoeningen waar voorheen geen sprake van was en de gemiddelde leeftijd daalde een stuk. Nu leven we in een generatie waarin zelfs genetisch gemanipuleerd voedsel tot de mogelijkheden behoord. In de afgelopen 10.000 jaar hebben zich er dus gigantisch veel veranderingen voorgedan in het voedingspatroon. Het lichaam kán zich echter niet aanpassen in zo'n snelle tijd.
We leven ongezonder dan ooit. De gemiddelde leeftijd mag dan wel zijn toegenomen; dat is vooral het gevolg van nieuwe medische voorzieningen e.d.
Conclusie: wil je op je gezondheid letten? Denk dan aan het traditionele dieet, waarop ons lichaam in principe is ingesteld. Probeer zoveel mogelijk natuurlijke (= onbewerkte) producten in huis te halen.
Van natuurlijk high worden heb ik geen verstand, maar gezien de aard van de discussie die er op volgde, leek het mij wel interessant om dit verhaaltje te vertellen
Verder wil ik er nog in
rammen hoe belangrijk een kritische blik is. Ik zal verklappen dat veel "deskundige" voedingsonderzoeken gefinancierd worden door de fabrikanten van die voedingsmiddelen. I rest my case..
Greets,
Jules.