"Gerechtelijke balans" na Dour Music Festival

  • Auteur de la discussion Auteur de la discussion Meduzz
  • Date de début Date de début

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
17/07/2007 15:44

De 19de editie van het Dour Festival, die het voorbije weekend zowat 144.000 mensen lokte -of zowat 36.000 festivalgangers per dag, heeft ook aanleiding gegeven tot enkele gerechtelijke tussenkomsten, voornamelijk voor drugs. Het parket van Bergen maakte dinsdagmorgen de "gerechtelijke balans" op van vier dagen Dour Music Festival.

De douanediensten hebben tijdens het festival 107 processen-verbaal opgesteld voor drugs. Agenten namen 931 xtc-pillen, 10 kilogram marihuana, 621 gram cannabis, 10 gram heroïne, 6 gram cocaïne, 5 gram amfetamine, 26 pakketjes speed, 405 gram hallucinogene paddestoelen, 14 gram MDMA, 7 gram DTM, 100 gram ephedra en 99 papaverzaden in beslag.

Twee individuen, die in het bezit waren van respectievelijk 700 xtc-pillen en 8,597 kilogram marihuana, werden door een onderzoeksrechter uit Doornik aangehouden.

Bij een meer gerichte actie donderdag in het station van Saint-Ghislain, waar de meeste festivalgangers toekwamen, werden een dertigtal politiemannen ingezet. Ook daar ontdekten ze tientallen grammen hasj, 179 gram marihuana, 8 joints, 2 gram cocaïne, 46 gram hallucinogene paddestoelen, 3 gram MDMA, 211 xtc-pillen en ook nog 25 gram heroïne bij een persoon, die de komende maanden voor de correctionele rechtbank zal moeten verschijnen. Drie andere jongeren moeten al op 22 augustus verschijnen voor het bezit van hallucinogene paddestoelen en xtc.

Op het festivalterrein, waar de veiligheid verzekerd werd door de organisatoren, werd een toename van het aantal diefstallen met geweld vastgesteld. Het aantal relletjes daalde maar waren wel gewelddadiger. In de nacht van zaterdag op zondag werden daarvoor twaalf mensen administratief aangehouden.

Daarnaast was er ook het fenomeen van de "clandestiene taxi's". Voor tien euro per persoon zouden enkele individuen festivalgangers van het station van Saint-Ghislain naar het festivalterrein brengen. Maar ze dumpten hun slachtoffers ergens op het platteland in de buurt van Quiévrain.

Tot slot werd ook een dossier rond een verkrachting geopend. Een Engelse, die cocaïne innam met twee jongeren die ze niet kende, werd enkele uren later wakker met pijn aan de geslachtsdelen. Medische onderzoeken achteraf blijken niet echt bewijskrachtig. Er is ook geen sprake van geweld, aldus het parket.



ik denk dat ze met cannabis hasj bedoelen en met DTM DMT.
dit artikel is blijkbaar geschreven door iemand die niet veel van drugs afweet


EDIT: foto
 
damn, I would have loved to be there. not because of the drugs, but I would kill for such a line up:
amon tobin
kid606
Otto von schirach
Rotator
Sickboy
VENTIAN SNARES

AAAARGH! :evil: :evil:

:cry:
 
Voici een kopietje van mijn persoonlijke festivalverslagje:


Jup. Het is toch wel leuk om even iets reportage-achtigs te plaatsen over mijn festivalbelevenissen van deze zomer. Le festival Dour, zoals de Belgen het zeggen was de aftrap, en daarvoor reisden we af tot diep in Wallonië.

"We" zijn een paar mensen van Azarius; en dan degenen die toevallig wel van een feestje houden, of van winkeltje spelen. Dat laatste konden we naar hartelust want dankzij het repressieve drugsbeleid van onze zuiderburen was er 24 uur per dag een enorme vraag naar straffe energiepillekes, trippy zaadjes en zelfs ordinaire lollies met hennepsmaak. Werken geblazen dus.
De Belgische keuringsdienst van Waren kregen we ook nog op bezoek, vergezeld van 6 politiemensen. Want ja, een stel Nederlanders met een shopje waar het stormloopt, met fluoriserende paddestoelen erin, en waar de vlag van Amsterdam bovenop prijkt... Dat kan toch niet missen. Maar helaas, de gezochte balen met wiet en dozen vol paddo's hadden we toch maar thuisgelaten. Ondanks dat we ons aan de wet hadden gehouden kregen we een middag lang gezeik over etiketjes en notificaties van de verkoop van producten. En daarbij een boete. Grrr.

Gelukkig was er ook veel om van te genieten (als je tenminste kon wennen aan de alomaanwezige stank die werd veroorzaakt door de modder/mestbodem, pies, bier en wat al niet meer (wat betreft leefkwaliteit, Lowlands is hierbij vergeleken een hygienisch paradijs). Maar over paradijs gesproken, er was wel een superfijn meer om in te zwemmen (oftewel douchen). Ook waren er wel mogelijkheden genoeg om zelf drank en boodschapjes naar binnen te smokkelen, dat maakte het leven toch zeker draaglijk.

En tot slot de musique (ja ik ben weer helemaal fan van de franse taal :baguette: ).
Hoogtepunten pour moi: RJD2, Kid606, Venetian Snares, dj Shadow, Dave Clarke, Mud Flow, Amon Tobin :headphones: . Vooral bij de electronica bleek het publiek heel anders te zijn dan in Nederland, hier gaat men doorgaans niet veel verder dan meeknikken, af en toe een voet verplaatsen en zo nu en dan een vingertje in de lucht. Op Dour ging het dus LOS, bij Dave Clarke was zelfs het dak er al af voordat hij aan zijn set begon!
 
Vorig jaar voor het eerst geweest en was echt geweldig. Alhoewel er wel erg veel drugs gebruikt wordt en ik tijdens de laatste nacht beroofd werd..

Dit jaar kon ik helaas niet.
Maar vorig jaar bijna geen controle gezien.. bij de ingang ging het ongeveer zo:

persoon bij ingang: marijuana, xtc?
ik: alleen wat wiet
persoon bij ingang: ok veel plezier
 
Retour
Haut