Eerste wietapotheek geopend

  • Auteur de la discussion Auteur de la discussion Jakobien
  • Date de début Date de début

Jakobien

Alpiniste Kundalini
Vrijdag opent in Groningen de eerste apotheek die zich richt op het verstrekken van wietproducten voor medisch gebruik. Medicinale cannabis is al veel langer in trek.

Mensen met migraine, multiple sclerose, bestralingsziekten of chronische zenuwpijn hoef je het niet te vertellen: een blow'tje werkt uitstekend tegen verschillende klachten. Voor hen is het goed dat er sinds 1 september 2003 op doktersrecept medicinale cannabis verkocht wordt. In Groningen is zelfs een speciale wietapotheek te vinden.

Maar als het zo goed werkt, waarom was het dan niet veel eerder verkrijgbaar? Medicinaal gebruik van cannabis was namelijk bij de Romeinen en in India al bekend. En ook in eigen land stonden cannabisextracten in elke apothekerskast. Vanaf de negentiende eeuw tot aan 1958 werden die gebruikt in geneesmiddelen tegen krampen, toevallen, astma, slaapstoornissen en migraine. Pas toen door de chemische indrustrie betere geneesmiddelen werden ontwikkeld, raakte cannabis uit beeld.

In 1972 kwam marihuana om heel andere redenen terug. In dat jaar werd de eerste coffeeshop opgericht en begon cannabis aan een opmars als populaire softdrug. Wiet werd niet langer geassocieerd met medisch maar met recreatief gebruik. Doordat ook de handel in softdrugs en daarmee de criminaliteit toenam, kreeg cannabis een slechte naam. Hierdoor hadden politici moeite het drugsbeleid in de wereld uit te leggen. Wetenschappers vonden het lastig de medicinale werking van cannabis echt aan te tonen: omdat de kwaliteit en samenstelling van wiet in Nederland zo wisselde, kon er geen onderzoek mee gedaan worden. Zo werd bijna vergeten dat je er zieke mensen een groot plezier mee doet.

http://www.anno.nl/anno/anno/i003735.html
 
Maar als het zo goed werkt, waarom was het dan niet veel eerder verkrijgbaar?

Omdat wiet door iedere neuzelhaas in zijn achtertuin of op een zoldertje is te produceren, heel goedkoop, zonder investeringen. Dit is gewoon een verlies situatie voor de pharmaceutische industrie (en daarom vertrouw ik de onderzoeksrapporten die rauwe thc met synthetische thc vergelijken, op voorhand niet.

Heel mooi initiatief van Groningen maar eigenlijk is het van de zotte, dat er een speciale apotheek voor nodig is. Maar goed, kleine stapjes zullen we maar denken :)
 
Vanaf het jaar 1641 tot 1937 maakt niemand zich druk om kweek, pas toen er onderzoek naar de productieve kant voor o.a. verpakkingsmaterialen, papierindustrie van wiet werd gedaan is het verbod razendsnel op gang gekomen.

Hetzelfde geldt voor de cocaplant, als we net als koffie dagelijks zouden kauwen, kunnen we de vitamineindustrie opheven, en de koffiehandel ook.
 
Wel typisch dat het dan een aparte apotheek wordt.. Blijkbaar willen ze het toch uit de buurt houden van de 'echte' apotheek, en integreren in een coffeeshop schrikt de medicinale gebruikers misschien af. Zo wordt het al snel een grote kostenpost natuurlijk, en is de kans dat die verdwijnt bij de eerste klachten groot... lijkt mij dan..
 
Soulcatcher a dit:
Wel typisch dat het dan een aparte apotheek wordt.. Blijkbaar willen ze het toch uit de buurt houden van de 'echte' apotheek, en integreren in een coffeeshop schrikt de medicinale gebruikers misschien af. Zo wordt het al snel een grote kostenpost natuurlijk, en is de kans dat die verdwijnt bij de eerste klachten groot... lijkt mij dan..

Aan de andere kant is de kwaliteit bij een wietapotheek gegarandeerd terwijl bij de reguliere koffieshops, deze nogal vaag is (understatement). Ik wijs bijvoorbeeld op het onderzoek op dit moment uitgevoerd in opdracht van Highlife om erachter te komen, welk middel wordt gebruikt om partijen cannabis zwaarder te maken (wat voor partijen bestemd voor het buitenland eerder regel dan uitzondering lijkt te zijn op dit moment).

Maar ik ben het helemaal met je eens:

Legaliseren die hap
leeftijdsgrens naar 21 (hier zal niet iedereen het mee eens zijn ;) )
kwaliteitscontrole gecontroleerd door een overheidsinstantie
mediwiet via ziektekosten declareren
 
21? Waarom als ik vragen mag? wat is er mis met 18?
Rond je achtiende levensjaar zijn je hersenen ongeveer volgroeid en kun je volwassen genoemd worden, dan moet je toch in staat zijn om lekker je eigen wietje te halen?
 
21? Waarom als ik vragen mag? wat is er mis met 18?
Rond je achtiende levensjaar zijn je hersenen ongeveer volgroeid en kun je volwassen genoemd worden, dan moet je toch in staat zijn om lekker je eigen wietje te halen?

Ik ben het helemaal met je eens alleen zit ik meer te denken aan een algemene drugsleeftijd van 21 jaar. Dit zou dan moeten gelden voor alle drugs, tabak, cannabis, alcohol. Met name wat betreft alcohol, is de huidige leeftijdsgrens ronduit belachelijk en die zou eigenlijk per direct naar 21 moeten gezien de overweldigende wetenschappelijke data die, in tegenstelling tot veel geneuzel over cannabis, wel degelijk laten zien dat alcohol levensgevaarlijk is.

Dat was mijn gedachte erachter puur omdat ik denk dat het niet realistisch is om de leeftijd voor alcohol op 21 te zetten, en die van wiet op 18.
 
Retour
Haut