Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Anti depressiva in het drinkwater?

• Auteur de la discussion Auteur de la discussion mysticwarrior
  • Date de début Date de début

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17/8/07
Ik deed net even mijn vaste rondje langst verschillende nieuws websites, en via een van deze website kwam ik bij het volgende nieuwsbericht terecht...... Mocht dit waar zijn, dan begin ik mij nu toch echt af te vragen of we niet een beetje erg aan het doorslaan zijn.

De gemeente Groningen overweegt 1 juni 2009 te beginnen met het op proef toevoegen van een lage dosering antidepressiva aan het drinkwater. Aanleiding is de constatering van de Raad voor Gezondheidsonderzoek dat depressie druk bezig is de belangrijkste ziekte in Nederland te worden. In hun op 29 oktober gepresenteerde advies Van gegevens verzekerd. Kennis over de volksgezondheid in Nederland nu en in de toekomst staat te lezen dat op basis van longitudinaal epidemiologisch onderzoek geconcludeerd kan worden dat depressie en aan depressie verwante ziektes binnen vijf tot tien jaar de belangrijkste reden van werkverzuim zullen zijn en een zwaarwegend beroep op de gezondheidszorg zullen vormen.

Prof. dr. Speckens, hoogleraar psychiatrie van het UMC St. Radboud, heeft zich positief uitgelaten over dit voorstel. Volgens haar zijn de torenhoge kosten van werkverzuim te voorkomen door een preventieve toediening van een lage dosis SSRI’s (stoffen die de heropname van serotonine in de hersenen blokkeren), die van haar eigenlijk geen ‘medicatie’ mag heten. Ze vergelijkt het met het toevoegen van jodium aan keukenzout ter voorkoming van schildkliervergrotingen: “Daar was in het begin ook weerstand tegen, maar uiteindelijk blijkt een kleine, haast onschuldige dosis jodide veel gezondheidsproblemen te voorkomen. Zo moet het voornemen van Groningen ook worden bezien: water drinken wordt niet de genezing van depressieve patiënten, daar is de dosis SSRI natuurlijk veel te laag voor, maar met deze pre-emptive strike wordt het prevaleren van lichte depressie naar schatting met 25 tot 30 procent teruggedrongen. Het in lichte mate prikkelen van de neurotransmitters blijkt daarvoor dus al voldoende te zijn.

Wat een idioten.

:evil:

2005.12.06.morpheus.jpg

:lol:
Die lui denken toch niet echt dat Nederland dat over zijn kant laat gaan..
:o
Zijn ze wel helemaal goed snik?!
Ik denk dat dit er nooit doorkomt, dit gaat hard aangevochten worden.
Depressie wordt niet genezen door medicijnen, het neemt alleen de symptomen weg.
Ik ken mensen die eraan zijn geweest en die zeggen stuk voor stuk dat deze middelen voor het overgrote deel grote rotzooi zijn.
Enorm veel bijwerkingen.
Bovendien kunnen bepaalde medicijnen en middelen interacties hebben die slecht uit kunnen pakken.
Met het drinkwater van mensen klooien is een grove schending van menselijke waardigheid en rechten.
En al helemaal de drijfveer, ervoor te zorgen dat het werkpaard zich kan blijven slijten.
Ik walg ervan en ik denk dat veel mensen er hetzelfde over zullen denken.
Bovendien is het gewoon heel duidelijk een idioot idee.
Ik ben er dus niet zo bang voor dat het zal gebeuren.
We moeten depressie aanpakken door meer en beter onderzoek en betere maatschappelijke bewustwording van deze 'aandoening'.
En de reden is dus echt totaal niet het feit dat het tot meer werkverzuim leidt..
:vom: :vom: :vom:

wat :shock:
Het wordt steeds gekker.
:evil: :evil: :evil: :evil:

Dit lijkt mij een hoax, kan moeilijk anders toch :D .

JJJ a dit:
Dit lijkt mij een hoax, kan moeilijk anders toch :D .

Ik vermoedt dat ook, maar ik vond zo net ook nog iets anders... Een artikel in het AD beweerd namelijk dat er al anti-depresiva in ons drinkwater zit.

Onzin. Mensen drinken nauwelijks meer uit de kraan. Lijkt me niet dat ze dure medicijnen aan ons WC, douche- en afwaswater toevoegen.

CaduceusMercurius a dit:
Onzin. Mensen drinken nauwelijks meer uit de kraan. Lijkt me niet dat ze dure medicijnen aan ons WC, douche- en afwaswater toevoegen.

Maar het schijnt dus wel zo te zijn dat er resten van medicijnen in ons drinkwater belanden.

mysticwarrior a dit:
Maar het schijnt dus wel zo te zijn dat er resten van medicijnen in ons drinkwater belanden.

Ze belanden in ons afvalwater via onze urine, en geraken door het zuiveringsproces. Vooral hormonen van de pil eigelijk...

Ja, dat is bekend. Er zitten ook restjes cocaïne op de meeste dollarbiljetten. Ik zag laatst dat Las Vegas al haar rioolwater recyclet. Lijkt me dat een glaasje uit de kraan daar ook wel heel wat restjes "medicijnen" zal bevatten. Wat de doelbewuste toevoeging van SRRI's aan het drinkwater betreft, ik vermoed dat dat niet betaalbaar is. Fluoride was tenminste een gratis afvalproduct van de industrie, en kon dus makkelijk aan het Amerikaanse drinkwater toegevoegd (geloost) worden. Van substanties die geld kosten vermoed ik niet dat ze snel aan het drinkwater toegevoegd zullen worden.

Het was een hoax, stond een in parodistisch nieuwsblad en er zijn domme mensen geweest die het serieus genomen hebben. Zoals wel vaker gebeurd de laatste tijd :lol:

Al zou het waar zijn geweest, dan is het inderdaad nogal een dure manier om mensen hun dagelijkse dosis anti-depressivia te geven. Aangezien meer dan 99 % van het water niet voor consumptie wordt gebruikt.

Jeniger a dit:
Het was een hoax, stond een in parodistisch nieuwsblad en er zijn domme mensen geweest die het serieus genomen hebben. Zoals wel vaker gebeurd de laatste tijd :lol:

ik vond het al een vreemd verhaal.

Mijn bullshit radar heeft me niet in de steek gelaten. 8)

Retour